Niedziela 01 sierpnia 2021r. 
REKLAMA

Dworzec już prawie gotowy

Data publikacji: 2019-02-16 20:45
Ostatnia aktualizacja: 2019-07-09 12:33
Dworzec już prawie gotowy
 

Trwa przebudowa szczecińskiego Dworca Głównego. Rozpoczęte kilka lat temu prace powoli dobiegają końca. W tym roku obiekt wraz z przyległą infrastrukturą ma być gotowy w docelowym kształcie.

To kolejny etap prac. W pierwszym przez lata zaniedbany i zapuszczony dworzec zyskał nowy budynek. Od podstaw wybudowano też i zadaszono perony 1. oraz 4., a wyjście z budynku umożliwia nowoczesna przeszklona kładka, która ułatwia przemieszczanie się od ul. Kolumba do Owocowej.

W efekcie bryła dworca zmieniła się nie tylko wizualnie. Stopniowo znikały bariery architektoniczne. W całym obiekcie zaczęły się pojawiać ułatwienia zarówno dla osób niewidomych czy słabowidzących, jak i dla tych pasażerów, którzy mają ograniczone możliwości ruchowe.

Kolejny etap prac zakładał przebudowę 2. i 3. peronu. Peron 2. już został oddany do użytku – w sierpniu ub. roku. Zyskał antypoślizgową nawierzchnię z elementami ułatwiającymi poruszanie się osobom niewidomym lub słabowidzącym.

Docelowo zmodernizowana zostanie także stara kładka, która przy okazji zostanie też zadaszona. Pasażerowie zyskają w sumie 6 nowych wind, w których będzie można swobodnie przewieźć rowery.

Projekt modernizacji zakłada także wyposażenie dworca Szczecin Główny w nowoczesny, dynamiczny system informacji pasażerskiej. Zadaszenia obejmą całą długość peronów, tak jak można to zauważyć na peronie 4. Będą nowe ławki, zegary i tablice informacyjne.

Na oddanym do użytku pod koniec sierpnia peronie 2. wykonano już również fundamenty pod windę, którą będzie można dojechać ze starej kładki. Podobnie jak nowa, będzie ona w pełni zadaszona, zapewni pasażerom komfort i swobodę poruszania się. Z przebudowanej starej kładki, podobnie jak z nowej, pasażerowie – także ci, którzy mają problemy z poruszaniem się – będą się mogli bez problemów dostać windą na każdy peron.

Obecnie z ruchu wyłączony jest peron 3. Prace powinny się zakończyć w grudniu 2019 r. Przewidziano dla niego podobny zakres przebudowy jak na peronie 2. Z tą różnicą, że nad peronem 3. powstanie dodatkowy łącznik umożliwiający poruszanie się pomiędzy starą i nową kładką bez konieczności korzystania ze schodów czy wind.

Całkowity koszt prowadzonych obecnie prac wynosi ok. 15,5 mln zł. Koszt pierwszego etapu, który rozpoczął się w 2014 r., objął remont peronów 1. i 4. – to koszt ok. 60 mln zł. W tej kwocie aż 51 mln to dofinansowanie z UE.

Inwestycja odbywa się w ramach Krajowego Programu Kolejowego. Do 2023 r. PKP PLK zamierzają wydać 67 mld zł. ©℗

ToT

Fot. Dariusz Gorajski

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Miro
2019-02-17 15:49:54
Dworzec z epoki 13 wieku ,dla mnie to kicha 😟Jak było tak jest i tak pizdzi z każdej strony,i po co było utopić tyle kasy?Zamiast zamiast zadaszyc całość, to zrobili tylko lifting 😟
Przejście podziemne na dworcu
2019-02-17 15:27:35
A co z przejściami podziemnymi?
Staszek
2019-02-17 14:13:00
"...koszt ok. 60 mln zł. W tej kwocie aż 51 mln to dofinansowanie z UE..." Powinnismy byc bardzo wdzieczni Unii Europejskiej za dofinansowanie tej i wielu innych inwestycji!!!
do J.
2019-02-17 14:10:40
Przestań się onanizować...
Kaziu
2019-02-17 13:24:44
Pamiętacie poprzedni dworzec tera to Ameryka
k.olej
2019-02-17 13:20:36
prowadzenie tej całej inwestycji podobnie jak w PRL-u, ile to już trwa: 3-5 lat?, a sam dworzec wygląda na atrapę z blachy po konserwach, zadaszenie peronów w stylu do tego jak na Łęknie ;)
zawiadowca
2019-02-17 12:43:35
Nie narzekajcie.Miał być lifting budynku i peronów a nie budowa nowego kompleksu.Co z tego wyszło wszyscy widzą.Ważne że już nie śmierdzi,jest czysto,bo chyba głównie autorom tego "projektu" o to chodziło.Czystość i estetyka została poprawiona.A że to troszkę kosztowało,no cóż-wierzę,że na sam koniec PiS zgłosi wniosek o zbadanie wszystkich kosztów i wydatków na sprzątanie do CBA.
J.
2019-02-17 12:25:33
O aspekcie estetycznym nie wspominamy. Nigdzie. Ani słowa. Stacyjka na zad*piu, a nie dworzec miasta wojewódzkiego. Podobno o gustach się nie dyskutuje, ale o bezguściach zdecydowanie należy...
Pkp
2019-02-17 10:31:58
Narzekacie jak stare baby.Chyba krzywda się Wam nie dzieje,z powodu prac remontowych.
Grześ
2019-02-17 10:03:57
Ciekawe gdzie się podziały stare zabytkowe wiaty z peronu 3 bo miały być położone na całym peronie 1 a zostały położone nowe które nie pasują do otoczenia peronu pierwszego.
Józiek
2019-02-17 09:11:42
@Stuk puk- czyli prawie za rok. Rzeczywiście dobiega końca :)
Stefan
2019-02-17 00:48:58
I tak dalej syf
Stuk puk
2019-02-16 23:25:17
Już prawie gotowy w grudniu
Astik
2019-02-16 21:17:31
A ta budka zostanie?

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
Tylko teraz -50% na prenumertę eKuriera. KUP TERAZ