W czwartkowe popołudnie ruszyła operacja mocowania na filarze drugiego z przęseł nowego mostu nad szczecińską Regalicą. Pływający ponton ze stalową konstrukcją stanął dokładnie w miejscu, gdzie w piątek od rana rozpoczęły się prace przy nasuwaniu segmentu o wymiarach 14 m x 100 m. Od zachodniego brzegu rzeki.
Z wyjaśnień Marka Mroza, kierownika budowy spółki Vistal, wynika, że przy pomocy specjalnych siłowników hydraulicznych i lin zachodnie przęsło mostu podobnie, jak to pierwsze na początku tego tygodnia, zostanie wciągnięte na wyznaczoną wcześniej pozycję. A cały proces nasunięcia i scalenia obu elementów planowany jest na okres od 3 do 4 tygodni. Na początku czerwca powinna być widoczna cała konstrukcja scalona. I wtedy będą mogły rozpocząć się olejne prace z płytą nośną.
Oba przęsła – przypomnijmy – sprowadzone zostały drogą morską z gdyńskiej wytwórni firmy Vistal i do Szczecina doatrły wieczorem w czwartek, 11 maja.
Jak poinformował Szymon Wasilewski z ZDiTM, który odpowiada w imieniu miasta za realizację inwestycji, prędkość nasuwania przęsła wynosi około 3 m na godzinę. Przewiduje się, że prace zajmą kilkanaście godzin. Po zakończeniu tego etapu robót, oba przęsła zostaną ze sobą połączone. Ich spawanie potrwa co najmniej do końca maja.
W piątek o świcie jednym z pierwszych, którzy mieli okazję oglądać trwającą właśnie operację nasuwania drugiego z przęseł nowej przeprawy były pan Dariusz Bratkowski. Spotkaliśmy go na moście Pionierów z rowerem. Jechał właśnie z domu w Przecławiu do pracy do swojej firmy Maurizio Benttoni, która ma siedzibę przy ul. Przestrzennej. Jak nam zdradził, jest jej przedstawicielem handlowym, a rower – jak dodał – to sposób na zrzucenie nadmiaru kilogramów. – Dzięki zmianie trybu życia i przesiadki na rower ze 102 kg spadła moja waga już do 85 kg - nie krył dumy pan Darek na pożegnanie.
W sobotę od rana już oba przęsła można było oglądać unoszące się nad wodą, wsparte na filarach i dodatkowych rusztowaniach na obu brzegach rzeki. Trwały również roboty przy wylewaniu betonu na przyczółku zachodnim nowej przeprawy.
Prace prowadzone są zgodnie z przyjętym harmonogramem. Na czerwiec planowane jest zbrojenie i betonowanie płyty pomostu oraz zakończenie prac na przyczółkach. W lipcu montowane będą elementy wyposażenia mostu i prowadzone roboty nawierzchniowe.
Pełną przejezdność nowa przeprawa ma osiągnąć- zgodnie z deklaracjami tak wykonawcy, jak i ZDiTM - do 31 lipca tego roku. ©℗
Mirosław WINCONEK
Zdjęcia i filmy: Mirosław WINCONEK