Gmina Myślibórz będzie partycypować w kosztach budowy obwodnicy w łącznej kwocie ok. 13 mln zł. Obecnie trwa prowadzona przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad procedura przetargowa, która wyłoni wykonawcę. Budowa obwodnicy Myśliborza w ciągu drogi krajowej nr 26 to dla gminy – jak podkreślają władze – „historyczna inwestycja”, o której realizację lokalni samorządowcy upominają się od lat.
Kilka dni temu został ogłoszony przetarg na budowę obwodnicy Myśliborza. Obwodnica o długości 3,4 km wyprowadzi z wąskich uliczek historycznego centrum miasta ruch tranzytowy w ciągu drogi krajowej nr 26, ważnej trasy łączącej drogę S3 z granicą polsko-niemiecką w Krajniku Dolnym.
– Już w 2009 roku ta inwestycja miała zezwolenia i pozyskane grunty, teraz po latach oczekiwania dzięki przyznaniu finansowania przez Ministerstwo Infrastruktury wreszcie będzie mogła ruszyć jej realizacja – powiedział Łukasz Lendner, dyrektor oddziału GDDKiA w Szczecinie.
Do odblokowania inwestycji przyczyniło się też samo miasto Myślibórz, które wcześniej zrezygnowało z odszkodowań za grunty przejęte pod nową drogę i zobowiązało się do pokrycia części kosztów. Czas realizacji zadania to 28 miesięcy od podpisania umowy, obwodnica powinna być gotowa w 2021 roku.
Przez zabytkowe centrum Myśliborza biegnie droga krajowa nr 26 prowadząca od drogi S3 do przejścia granicznego w Krajniku Dolnym. Przebieg drogi przez centrum miasta wiąże się z wieloma uciążliwościami, zarówno dla mieszkańców, jak i dla kierowców. Wjazd do Myśliborza od strony zachodniej prowadzi przez średniowieczną bramę miejską. Ciężarówki nie mieszczą się pod bramą, dlatego muszą przejeżdżać „pod prąd” obok bramy. Obwodnica rozwiąże te problemy, wyprowadzając z centrum Myśliborza ruch tranzytowy. Nowa trasa ominie centrum miasta od południa, zostanie poprowadzona w większości po śladzie zlikwidowanej linii kolejowej. Będzie to jednojezdniowa droga klasy GP o dwóch pasach ruchu w każdą stronę. Nawierzchnia obwodnicy będzie dostosowana do nacisku 11,5 tony na oś. Na początku obwodnicy, od strony zachodniej, powstanie rondo będące połączeniem dróg krajowych nr 23 i 26, dalej na obwodnicy powstaną dwa skrzyżowania, jedno z ulicą Łużycką, a drugie przy końcu obwodnicy, będące połączeniem z obecną drogą krajową w kierunku centrum Myśliborza. W ramach inwestycji powstaną również drogi wspomagające, chodniki i ciągi pieszo-rowerowe.
W przedsięwzięciu partycypuje gmina, która na etapie przygotowania zrezygnowała z odszkodowań za grunty gminne przejęte pod obwodnicę i pokryła koszty odszkodowań pod drogi wspomagające. Na etapie realizacji gmina pokryje również koszt budowy części dróg wspomagających. Wartość wkładu Myśliborza w realizację tego ważnego dla mieszkańców przedsięwzięcia to – jak wynika z szacunków gminy – około 13 mln złotych. ©℗
(r.c.)