Samorządowcy z gmin położonych na trasie wyłączonej z eksploatacji linii kolejowej nr 410 chcą, by przywrócony został na niej ruch pociągów nie tylko towarowych, ale także ruch pasażerski. I nie tylko na odcinku Drawno – Złocieniec, który przez najbliższe 7 lat będzie remontowany ze środków Ministerstwa Obrony Narodowej, ale również między Choszcznem a Drawnem. Odbudowę linii nr 410 chce wesprzeć Urząd Marszałkowski, który zwrócił się już z konkretną propozycją współpracy do PKP PLK SA.
Pomysł popiera marszałek zachodniopomorski, który gotów jest wpisać projekt odbudowy fragmentu linii 410 do Regionalnego Programu Operacyjnego w kolejnej perspektywie budżetowej UE. Drugim problemem jest jednak wybitnie wojskowy charakter inwestycji MON-u, która nie przewiduje rewitalizacji infrastruktury dla ruchu pasażerskiego na remontowanym odcinku do Złocieńca. By przywrócić ruch pasażerski na odcinku między Choszcznem a Złocieńcem, co na pewno nie nastąpi przed 2025 rokiem – konieczna będzie odbudowa infrastruktury niezbędnej dla ruchu pasażerskiego, a chodzi między innymi o perony, wiaty, oświetlenie, a nawet całe stacje – województwo zamierza wystąpić o pieniądze na ten cel do instytucji zarządzających funduszami unijnymi na rozwój infrastruktury transportowej. Rzeczniczka prasowa Urzędu Marszałkowskiego w Szczecinie poinformowała nas, że remont odcinka Drawno – Choszczno, nieobjętego inwestycją MON, ma zostać umieszczony w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2021-2027.
Pod koniec stycznia 2019 r. województwo zachodniopomorskie w piśmie do prezesa PKP PLK SA zadeklarowało gotowość do ujęcia rewitalizacji odcinka Drawno – Choszczno w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2021-2027. PKP PLK zadeklarowała natomiast określenie zakresu rzeczowego oraz oszacowanie kosztu inwestycji. Jest to bowiem konieczny warunek umieszczenia zadania na liście projektów pozakonkursowych w przyszłym RPO.
By jednak linia kolejowa nr 410 w regionie miała znaczenie nie tylko lokalne oraz by nie była jedynie szlakiem kolejowym służącym głównie wojsku, konieczne jest włączenie jej w Choszcznie do sieci połączeń krajowych. Gdyby udało się odbudować wspomniany odcinek linii, Choszczno znowu stałoby się węzłem kolejowym. Istniałaby tu możliwość przesiadki na pociągi kursujące w kierunku Szczecina i innych miast w kraju.
Obecnie stan infrastruktury pasażerskiej na odcinku Drawno – Złocieniec jest tak zły, że nie jest możliwe, nawet po zakończeniu inwestycji MON, przywrócenie ruchu pasażerskiego na tej trasie. Konieczna jest odbudowa peronów, wiat, oświetlenia, dróg dojazdowych.
To by rozwiazało problemy z dojazdem do Zlocienca Szczecinka z Choszczna.No i sprawy militarne poligonowe dla wojska.
Zysiek
2019-05-27 19:56:04
Choszczno ,Drawno, Kalisz pom.,Miroslawiec , Zlociniec I dalej Szczecinek
Zysiek
2019-05-27 16:16:40
Choszczno _ Drawno_ Kalisz pom_ Miroslawiec_ Zlociniec a byc tez Szczecinek
Emeryt
2019-05-10 22:37:51
Za poprzednie ośmioletniej władzy wszystko zostało rozebrane a szyny sprzedane do Niemiec. Do samorządu zachodniopomorskiego wybraliście tą samą klikę. Co, sądzicie,że Geblewicz,Rzepa czy Olgierd odbudują wam kolej do Barlinka, Myśliborza czy Lipian. Dla nich się liczy utrzymanie władzy do końca kadencji, śni po nocach Bruksela czy kolejna dotacja pszczelarska. Pomorze Zachodnie i Ziemia Lubuska to tereny stracone dla Polski. Za Odrą robią wszystko by zmieniła się władza po jesiennych wyborach by wyrwać resztę. Jakie oburzenie bo przy szparagach nikt nie chce pracować! Mam wielkie pretensje do PiS-u,za te stracone pieniądze na trzynastki dla emerytów i wszelkiej maści rencistów. Niewiele to pomogło ale za te miliardy można było wyremontować o odbudować setki lokalnych linii kolejowych nie wspominając o zapuszczonych drogach powiatowych czy gminnych. Ludzie, pomyślcie w tym roku dwa razy wybory!!!!
Janusz
2019-05-02 16:44:23
Taka kolej nie tylko połączy 15 tys Choszczno z 13 tys Złocieńcem. Do Złocieńca dojadą koleją pasażerowie z 10 tys. Drawska Pom. i 7 tys. Czaplinka + mieszkańcy tych gmin i tych na trasie przejazdu + turyści w sezonie.
miłośnik kolei
2019-04-29 09:30:33
Mam duże wątpliwości czy będą chętni do jazdy na tej trasie. Co ona łączy, 15 tys Choszczno z 12 tys Złocieńcem, poprzez 4 tys Kalisz Pom. 2,5 tys Drawno i Mirosławiec, jest jeszcze duża wieś Wierzchowo 1,5 tys. mieszkańców + mniejsze wioski.
Naprawdę uważacie, ze jest potencjał przewozowy na takiej linii?? Czy to bardziej ambicja władz lokalnych które chcą mieć kolej u siebie.
Misiek
2019-04-29 01:12:58
Złocieniec - Wałcz tez rozebrali mimo tego ze szyny były w bardzo dobrym stanie. Autobusy do Wałcza pozabierali i teraz jak ktoś nie ma auta jest uziemiony. Czyli infrastruktura idzie do przodu
Wawrzek
2019-04-28 19:21:50
"mieszkaniec" Może doczekamy mądrych Władz wojewódzkich, które zdecydują o odbudowie Linii Kolejowych w Myśliborzu, Barlinku, Lipianach, Pyrzycach.Dębno uratowała ropa, która koleją jest transportowana do Kostrzyna. Linia Kostrzyn-Choszczno oraz Kostrzyn-Stargard są niezbędne dla celów Obronnych i jako zapasowe w przypadku katastrof. Dziwnym jest fakt, że ludzie albo z głupoty albo nieświadomości głosują na tych którzy dokonali potwornych zniszczeń gospodarki i infrastruktury. Nikt do tej pory nie rozliczył łajdactw. Na trasie Barlinek - Choszczno znaczna część torowisk była wyremontowana - wszystko poszło na złom a tłuczeń podkłady gromadzone po lasach wyprzedawano chyba nie oficjalnie, ktoś zarobił? czy PKP.
k.olej
2019-04-28 18:43:29
wojsko zamówiło tam linię z Vmax=80km/h, jak na teraźniejsze przewozy pasażerskie to mało, przynajmniej o 20km/h za mało.
Złocienianin
2019-04-28 18:26:48
Proszę uruchomić wszelkie moce do remontu. Mam marzenie jeździć do Warszawy przez Choszczno.
Kofik
2019-04-28 17:54:42
Nawet dziki zachód rozwinął się jak powstała kolej.komunikacja jest bardzo ważna dla rozwoju .hmmmmm ale jak wybierzecie rodacy peło to nie tylko koleji w Drawnie nie będzie .
Pkp
2019-04-28 17:41:39
To jest super pomysł szkoda że inne kierunki już zabrano ale nic nie powstaje na ich miejsce.
kola
2019-04-28 13:37:01
Popieram odbudowę pierwszy pojadę tym pociągiem
Witek
2019-04-28 13:14:51
7 lat remont ?
Waldi
2019-04-28 13:04:16
Zbyszek jak się dokształcisz to będziesz wiedział że Euro nie wprowadzi nikt przez następne 10 w Polsce ponieważ pzrychód PKB Polski a rozdawnictwo PIS,tworzy Róznicę budżetu niedopuszczalna dla EU.To tylko Grecy oszukali i dzisiaj tego żałują.
mieszkaniec
2019-04-28 12:55:29
najgłupszą rzecz jaką zrobiono - i nadala to trwa - była likwidacją połaczeń kolejowych i o zgrozo - całych szlaków kolejowych. Gratuluję pomysłu obwodnicy Barlinka szlakiem po linii kolejowej. Gratuluję pomysłu obwodnicy Myśliborza szlakiem po linii kolejowej. W żadnym normalnym europejskim kraju tego się nie robi. A teraz widać, że powoli społeczeńśtwo dojrzewa i zdaje sobie sprawę z tej głuptoy. Przykładem niech będzie linia kolejowa Stargard-Piła (przez Recz, Kalisz, Wałcz). Rozkwita z kazdym rokiem a do pociągu czasem trudno wejść, bo tylu jest chętnych (można pomyśleć o większych składach). A był czas, gdy ruch był zawieszony. Gdyby szanowne narodowe PKP wpuściło na zachodniopomorskie tory niemieckie DB, to za kilka lat pociągi dojeżdżałyby prawie wszędzie.
Marek
2019-04-28 11:23:19
To by było fajne pojechać pociągiem prosto do Szczecina i wrócić
ja
2019-04-28 11:18:51
Super by było gdyby był pociąg Drawno - Choszczno. Piękna sprawa.
ZBYSZEK
2019-04-28 10:40:54
tak pojedziecie, ale wybrać SCHETYNĘ on już się poprawi 8lat to wie.....acha i euro trzeba każdy będzie miał kase
Zgadzam się na przechowywanie moich danych osobowych na urządzeniu, z którego korzystam w formie tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych (w tym na profilowanie i w celach analitycznych) przez Kurier Szczeciński sp. z o.o. Więcej w naszej Polityce Prywatności.