Środa, 30 października 2024 r. 
REKLAMA

Centrum miasta, czyli deptak?

Data publikacji: 15 grudnia 2017 r. 13:19
Ostatnia aktualizacja: 09 lipca 2019 r. 11:58
Centrum miasta, czyli deptak?
 

Architekci z Wrocławia mają pomysł, by zburzyć wszystkie nitki ślimaka Trasy Zamkowej w Szczecinie, bo nie pasują do ich koncepcji zagospodarowania tego terenu. Inni architekci, tym razem z Koszalina z firmy Archaid, wpadli na pomysł, by przebudować al. Wojska Polskiego. Chcą powiększyć plac Zgody i wybudować tu rondo, a na placu Zwycięstwa ma powstać jakiś deptak i miejsca spacerowe. Zamiast czterech nitek jezdni w obu kierunkach będą dwie, a ruch ma być spowolniony do 30 km na godzinę.

– Realizacja zamysłu przywróci tej części alei właściwe znaczenie w życiu mieszkańców, a dzięki zmianom w układzie drogowym i ograniczeniu przepustowości da to kluczowy dla rewitalizacji i jej powodzenia efekt równoważności między złożonymi potrzebami komunikacyjnymi, społecznymi, gospodarczymi i kulturalnymi (uff!!! – co za wypowiedź) – stwierdził prezes warszawskiego oddziału Stowarzyszenia Architektów Polskich Paweł Detko, który był szefem jury. Zwycięzca za swój pomysł skasował 35 tys. zł, ale wielu szczecinian jest takiej przebudowie przeciwnych.

– Przecież al. Wojska Polskiego to ważna trasa przelotowa przez miasto. Zwężenie jej do jednego pasa ruchu to poroniony pomysł. Po co komu rondo na placu Zgody? To jeszcze bardziej zwolni szybkość jazdy. Teraz jeździmy na wprost, a jutro będziemy dookoła ronda na głównej ulicy miasta. Po co komu kwietniki i ławeczki na środku ronda wśród smrodu spalin? – mówią przeciwnicy tego pomysłu i wyrażają swoje oburzenie na forach internetowych.

Cały artykuł w „Kurierze Szczecińskim”, e-wydaniu i wydaniu cyfrowym z 15 grudnia 2017 r.

 Tekst i fot. Mirosław KWIATKOWSKI

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

renoikubicafan
2017-12-17 11:05:13
W Szczecinie zniszczono wiele z dorobku Niemców, ostatnio wyburza się 50 kamienic czyli cała dzielnicę. Ale zburzenie trasy zamkowej wybudowanej stosunkowo niedawno to by było nową jakością w tym dziele wandalizmu.
szczecinianin
2017-12-16 09:24:24
zgadzam się z redaktorem! aleja wojska polskiego powinna być poszerzona o jeszcze dwa pasy! chodniki przerobione w całości na parkingi. W tym mieście nie szanuje się kierowców! Dodatkowo chodnik na jagielońskiej, bogusława [deptak kto tam chodzi? patologia?] przywrócone do ruchu, bez chodnika za to z parkingami. nie będzie nam zachód i skandynawowie narzucali jak żyć dobrze w mieście! a tak poważnie to redaktor kiedyś był gdzieś dalej niż na wakacjach w bułgarii? xD
architekt
2017-12-16 02:02:30
Ja proponuje zbadać jak ograniczenie ruchu samochodów likwidacja parkingów wpłynęło na zaludnienie i ilość mieszkańców na ulicach podlegających przeobrażeniom w Szczecinie. Na początek proponuje Jagiellońską, Krzywoustego. To dopiero będzie ciekawy materiał analityczny w porównaniu do głupot architektów którzy żyją w kosmosie.
Robert
2017-12-15 23:53:01
Fakt, nie porównujmy się do Poznania. Tam jest totalny syf komunikacyjny i zupełnie niewydolne miasto.
To już może
2017-12-15 22:48:21
lepiej, zamiast wyburzać ślimaki i wysadzać mosty, po raz 10-ty przebudować Jagiellońską?...
Centrum miasta bez samochodów
2017-12-15 21:33:12
to właściwy kierunek
Inne spojrzenie
2017-12-15 21:29:35
Nasi włodarze mają wizje że cho cho! A mi wychodzi że każdy chce po prostu przytulić grosz zanim sprawa się rypnie! A my jesteśmy szczecinianami dopiero od 1 i 1/2 pokolenia i na tym bazują!
Marian
2017-12-15 21:01:06
Powstaly wielkie galerie chandlowe ktore zabraly zycie malych sklepow i sklepikow, przenoszac zycie z dawnych glownych arteri miejskich. Wywalic najpierw centra chandlowe z centrum to i cale miasto sie ozywi!!!!
Kierowca
2017-12-15 20:58:50
Pisza tu osoby ze to dobry pomysl ze robi sie tak na zachodzie europy, wywala samochody z miasta tylko ze jest ale!!!!! 1 Przebudowy sa oparte o stre plany (u nas stre pomysly ktore sa dobre probuje sie zmienic na cos niepojetego przez osoby ktore wogole nie znaja Szczecina i nigdy pewnie tu nie byly. Te osoby chca zakorkowac Szczecin tak jak sa zakorkowane ich miasta 2 Komunikacja miejska na zachodzie jest zsynchronizowana ze na przesiadkach nie traci sie wiecej jak 5 minut 2 sa wprowadzone sterfy eruro4 dla samochodow (europe stac na nowe auta a Polakow tylko na 10 letnie) 3 sa dotacje i ulgi dla aut elektrycznych Wprowadzcie w Szczecine strefe euro 4 a ruch aut bedzie o 50% mniejszy :)
mariner
2017-12-15 20:08:35
Do Sedina 2008 masz racje tak sie robi ale jak sam zauwazyles PO wybudowaniu obwodnic a nie przed. Takich obwodnic pod nazwa RING mozna kilka zobaczyc u naszych zachodnich sasiadow. Dopiero jak je zbudujemy mozna brac sie za zamykanie czesci srodmiescia.
Sedina2008
2017-12-15 17:46:33
We wszystkich miastach na Zachodzie Europy i w USA znamienia się ulice w śródmieściach na deptaki dla pieszych po wybudowaniu obwodnic i zapewnieniu dojaechania do wszystkich dzielnic opijając centra. A nam się che wcisnąć kolejność odwrotną. Czy ci urbaniści o tym nie widzi? Kto im dał dyplomy!
Tiry poza Szczecin
2017-12-15 17:17:19
Autostrada Kołbaskowo-Szczecin świeci pustkami bo wozacy tirowcy wjeżdżają przez Lubieszyn do Szczecina nastepnie ul.Ku Słońcu blokują ruch co powoduje potężne zatłoczenie , ogromne korki . W ciągu doby ok.4000 sztuk.Szkoda że urzędacy odpowiedzialni za organizacje ruchu drogowego miasta tego nie są w stanie uchwycić widocznie ten temat ich przerasta .
@ugh
2017-12-15 16:31:34
Poznania jeszcze długo w korkach nie dogonimy. Mała dziura, z małomiasteczkową siatką wąskich ulic, zapchanych niemiłosiernie o każdej porze. Na szczęście Szczecin był zaprojektowany i wybudowany jako duże miasto, a nie jak Poznań koszarowe miasteczko z wieńcem wybudowanych za komuny paskudnych, monstrualnych blokowisk.
do rozsądny
2017-12-15 15:25:03
Zgadza się, tylko że we wszystkich większych miastach na zachodzie jak chcesz przejechać z jednego końca na drugi, albo wogóle się wydostać to wjeżdżasz na obwodnicę śródmiejską, lub coś podobnego i sobie omijasz centrum, a u nas jak zwykle wszystko zaczyna się od d.... strony.
a ja wolę tramwaj
2017-12-15 15:18:40
tramwaj dajcie tam, a nie deptaki. ważniejsze do zrobienia w naszym mieście są choćby przedłużenia linii tramwajowych na Gumieńcach, 26 kwietnia (Kaliny i dalej), Słoneczne, i może na Redę.
Simon
2017-12-15 15:07:04
DO @ Pokolenie hejterstów... Właśnie takie rozumowanie nie dość że zakorkuje Centrum - główną arterię zaplanowaną za Niemca(!) , to jeszcze dobije funkcjonujących tam sklepikarzy!! Ale skoro mieszkańcy wolą w tym miejscu całonocne knajpy i imprezowiczów po nocach (patrz deptak Bogusława), to ich wola !! Widzę że masz problem z autami za 2000 a nie masz problemu z tymi za 200 000 ? To nie auto świadczy o kulturze człowieka...
Piotr
2017-12-15 14:58:56
takie zmiany są może i dobre dla centrum dużego miasta. Pod warunkiem, że najpierw powstanie sieć obwodnic miasta i samego centrum, oraz parkingi przy węzłach komunikacji miejskiej. Bez tego wyłączenie z ruchu głównej arterii Szczecina, likwidacja węzłów drogowych Trasy Zamkowej i jakiekolwiek budowy deptaków nie mają najmniejszego sensu. dwa czy trzy parkingi P+R niewiele pomogą. Myślenie boli włodarzy miasta i wszelkiej maści projektantów i naprawiaczy centrum Szczecina. Samochody, były, są i będą i bedzie ich tylko więcej. Albo kierowcy dostaną coś w zamian, albo zrobi się wielki bajzel....
ciekaff
2017-12-15 14:55:02
Bardzo dobra koncepcja ! Rondo słuszne ale nic poza tym !! Jeżeli mieszkańcy chcą tak na siłę deptak to należy im to wybudować. Okoliczni przedsiębiorcy zbankrutują (bo jak się będą odbywały dostawy na deptaku jednopasmowym ??) a mieszkańcy będą parkować własne pojazdy w Kaskadzie ( jak zrobią parking 24 h).W.Polskiego nawet za Niemca była główną ulicą ale skoro podcinacie gałąź na której siedzicie to powodzenia !! Sami tak chcieliście. Jagiellońska deptak, Bogusława deptak, W.Polskiego deptak...teraz czas na inne okoliczne zakorkowanie Miasta. A karetki będą latały, brawo !
MM
2017-12-15 14:05:29
Takie projekty powinni robić wyłącznie architekci ze Szczecina i okolic, albo przynajmniej współpracować z kimś stąd. Tylko mieszkańcy znają specyfikę miasta, są w stanie określić wpływ proponowanego rozwiązania m.in. na komunikację. Wtedy dopiero można wszystko zaprojektować tak aby miało sens i nie paraliżowało miasta.
Rozsądny
2017-12-15 14:00:31
We wszystkich miastach zachodnich, skandynawskich a nawet amerykańskich robi się dokładnie to samo. Wyrzuca się z centrów miast ruch samochodów albo przynajmniej ogranicza i zachęca do korzystania z komunikacji miejskiej. Głównie po to, żeby poprawić jakość życia w centrum i nakłonić ludzi do mieszkania w nim, a nie ciągłego pogłębiania zjawiska "rozlewania się" miast. Jedynie pan Kwiatkowski, z prawdą objawioną wprost z Chin lub Rosji, wie wszystko lepiej. I jest chyba święcie przekonany, że puszczenie autostrady przez centrum uczyniłoby je miejscem przyjaznym i wymarzonym do życia.. Nie idźcie tą drogą panie Kwiatkowski!
Wara od Szczecina
2017-12-15 13:53:22
Jeśli we Wrocławiu i Koszalinie są idioci, to niech tam realizują swoje pomysły. Ilości samochodów nie da się zahamować, więc trzeba też tylu dróg, aby mogły płynnie poruszać się po mieście, a nie zmniejszać ich ilość i powodować korki.
Pokolenie hejterstów
2017-12-15 13:48:09
..wszystko źle, po co, itp... Normalnie pokolenie hejtersów.. Akurat rondo zamiast tej koszmarnej sygnalizacji, przez którą tkwi się po kilka minut w bezruchu, jest znacznie korzystniejsze.. biję o zakład, że płynność ruchu, nawet mimo ograniczenia do 30km/h, będzie lepsza, niż obecnie, gdzie kierowca myśli, że jak depnie od skrzyżowania do skrzyżowania, to zyska nie wiadomo co.. No i poza tym skończmy wreszcie z tą dominacją wiecznie niezadowolonych właścicieli blaszaków za 2000zł.. Przestrzeń ma być urządzana dla ludzi., Najprościej przyjąć, że w mieście musi śmierdzieć, i że jak ktoś chce mieszkać przyjemnie, to niech się na wieś wyprowadzi. W mieście też można i trzeba zadbać o taką przestrzeń, bo w końcu ono opustoszeje i wszyscy będą tu dojeżdżać ze swoich sielskich domków na obrzeżach, oczywiście stojąc dziennie w korkach po trzy godziny..
Ugh
2017-12-15 13:40:59
Choć w korkach doganiamy Wrocław i Poznań. Niestety Gdańsk nam uciekł bo jednak modernizowali tam drogi na pomysłach byłych właścicieli tego miasta a nie ludzi którzy do deski kreślarskiej nie umieją podejść bez prochów.
takaprawda
2017-12-15 13:20:39
można się bawić w zwalnianie, deptaki i inne fajne pomysły dla mieszkańców i turystów jak będzie obwodnica śródmiejska - wtedy kierowcy sami wybiorą nadłożyć parę kilometrów żeby oszczędzić czas i nie jechać pół trasy w korku a pół 30km/h 100 km od nas jest Berlin - nic tylko ściągać pomysły a nie wymyślać kwadraturę koła...
Zuza
2017-12-15 13:20:35
Pan architekt pewno mieszka w pięknym domu za miastem . trzeba słuchać opinii mieszkańców bo inaczej centrum opustoszeje .

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA