Czwartek, 21 listopada 2024 r. 
REKLAMA

Będzie nowy terminal w Goleniowie. Szansa dla deficytowego lotniska? [GALERIA]

Data publikacji: 25 czerwca 2024 r. 13:29
Ostatnia aktualizacja: 26 czerwca 2024 r. 22:24
Będzie nowy terminal w Goleniowie. Szansa dla deficytowego lotniska?
Wstępna i niezobowiązująca wizualizacja nowego terminala. Źródło: biuro architektoniczne Dedeco.  

Czy kosztowna inwestycja pomoże zredukować straty, jakie goleniowskie lotnisko przynosi od lat? Przypomnijmy, że w 2021 roku miało ponad 12 mln 321 tys. złotych straty, a rok 2022 zakończyło ze stratą ponad 10 mln 696 złotych. Wyników finansowych za ubiegły rok spółka jeszcze nie opublikowała. Gruntowną przebudowę terminalu lotniskowego w Porcie Lotniczym Szczecin-Goleniów zapowiedziano na konferencji prasowej zorganizowanej na lotnisku. Nowy obiekt ma pozwolić na obsługę do 1,7 mln pasażerów rocznie. Wstępnie szacowane koszty przebudowy terminalu to 170 mln zł.

Nie będzie to modernizacja, ale budowa zupełnie nowego obiektu, który ma być funkcjonalny, wygodny i spełniać wszystkie wymagania stawiane terminalom lotniskowym. Obecny budynek oddano do użytku w 2006 roku, teoretycznie pozwala on rocznie na obsługę do miliona pasażerów, jednak choć przez lotnisko przewija się obecnie połowa tej liczby podróżnych, warunki obsługi dalekie są od komfortu. Kiedy trzeba równocześnie obsłużyć 2-3 samoloty, terminal jest zatłoczony.

– Projekt zakłada wybudowanie nowego obiektu w części przylotowej i odlotowej. Będzie on wówczas dostosowany do jednoczesnej obsługi trzech dużych samolotów pasażerskich i do około 1,7 mln pasażerów rocznie. To oczywiście powinno nam pozwolić na przyciągnięcie nowych przewoźników, rozmowy na ten temat już trwają – powiedział Maciej Dziadosz, prezes spółki zarządzającej portem lotniczym. W konferencji prasowej uczestniczyli również marszałek województwa Olgierd Geblewicz, minister Maciej Lasek i minister Sławomir Nitras.

Przewiduje się m.in. rozwiązanie problemu dostawania się podróżnych na pokład samolotu. Dziś, niezależnie od pogody, trzeba pieszo iść przez płytę lotniska. Nowy terminal ma być wyposażony w tzw. rękawy, pozwalające dostać się do samolotu bezpośrednio z budynku dworca.

Prace projektowe dopiero się zaczynają, więc dziś jeszcze nie wiadomo, jak nowy terminal będzie wyglądał. Rozpoczęcie prac budowlanych wstępnie przewiduje się na przyszły rok, a częściowe oddanie obiektu do użytku – już w roku 2026. Dopóki nowy terminal nie zacznie w pełni funkcjonować, trzeba się liczyć z okresowym pogorszeniem warunków obsługi, która zapewne będzie prowadzona w obiekcie zastępczym.

Wstępnie szacowane koszty przebudowy terminalu to 170 mln zł.

Lotnisko pasażerskie w podgoleniowskich Glewicach działa od 1967 roku, kiedy zlikwidowano port lotniczy w Dąbiu. W połowie lat 70. wybudowano pierwszy terminal, który wówczas służył wyłącznie obsłudze pasażerów krajowych. W 2006 roku oddano do użytku obecny obiekt, który też wkrótce ma zniknąć. Kilka lat temu całkowicie przebudowano pas startowy i płyty postojowe, wkrótce lotnisko ma zostać wyposażone w system nawigacyjny pozwalający na starty i lądowania przy minimalnej widoczności.

Obecnie z lotniska w Goleniowie rozkładowymi samolotami można polecieć do Warszawy, Krakowa, Londynu, Liverpoolu, Dublina, Oslo, Torp, a w sezonie letnim czarterami do Anatalyi w Turcji. ©℗

 (cm)

 

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

GosiaK
2024-06-26 21:47:41
Każda inwestycja jest dobra, jak rozbudują lotnisko to może i zwiększy się siatka połączeń. Ja wolę latać z Goleniowa niż Berlina. Trzymam kciuki
@@Fido
2024-06-26 13:32:05
"osłodzić zaniechanie CPK" - a po co, na co, komu to potrzebne? CPK to idiotyczna, megalomańska, bezsensowna inwestycja z której nasz region będzie mieć całe ziobro. Paradoksalnie Goleniów ma znaczne lepsze warunki do stania się hubem zarówno osobowym jak i cargo, przez położenie blisko dróg ekspresowych, kolei, portu, granicy. To Goleniów powinien zostać CPK, nie żadne mityczne Baranowy ciul wie gdzie.
@Rudy
2024-06-26 13:22:02
Nie tylko z tych powodów. Ja na przykład zawsze wybieram Berlin żeby przejść bezstresowo odprawę. Służby bezpieczeństwa na lotnisku w Berlinie są spoko wyluzowane i nigdy nie robią problemów. Tymczasem za każdym razem lecąc z Polski, były jakieś przeboje z odprawą bezpieczeństwa. Zawsze ale to zawsze do czegoś się przyczepią. I nie o to chodzi że coś wozimy nielegalnego, nic z tych rzeczy, to jest zawsze czepianie się o byle co, bez powodu, o pierdoły. Nienawidzę latać z polskich lotnisk
@@Fido
2024-06-26 12:03:54
Ale ludziom w Szczecinie nie zależy na żadnym CPK. Wolimy mieć WŁASNE nowoczesne lotnisko blisko miejsca zamieszkania z dużą siatką połączeń. Poprzedni rząd tego nie rozumiał i w ogóle tu nie inwestował.
Rudy
2024-06-26 11:53:05
Lotnisko ma tak małą siatkę połączeń że szkoda pieniędzy. A oddalenie od Szczecina to dodatkowa przeszkoda żeby się rozwijało. Pasażer woli jechać do Berlina bo tam jest duży wybór kierunków i niższe ceny lotów
Sid
2024-06-26 11:35:53
Zdecydowanie ruch w dobrą stronę. Miałem ostatnio okazję lecieć z Goleniowa i stwierdzam, że to lotnisko jest bardzo ciasne. Budowa nowego terminala to wręcz konieczność.
Pasażer LOTu
2024-06-26 10:33:00
Zakładajmy jednak że doczekamy się PK Intercity Szczecin - Warszawa ok 4,50 - 4,20 godziny (co nie jest wygórowane / to nadal średnia prędkość ok 120- 130 km/h) - wtedy loty Goleniów-Warszawa (poza sezonem ok 50% pasażerów) się nie będzie opłacać (Szczecin-Goleniów-Warszawa lotnisko - Centrum , to ok 4 godzin , powrót ok 4,5 godz). Ale cieszę się z nowej inwestycji bo jednak aktualne lotnisko podupada . Dlaczego ceny w barku odlotów są o wiele wyższe niż w Warszawie ? (tego już nie pojmuje).
@Fido
2024-06-26 10:19:34
Niczego nie będą rozbudowywać. To słomiana inwestycja na papierze, żeby osłodzić ludziom zaniechanie budowy CPK. Potem unijna procedura nadmiernego deficytu wstrzyma wszystkie większe inwestycje w Polsce. I tak się skończy rozbudowa Goleniowa.
Fido
2024-06-26 09:30:09
Zdecydowanie wolę żeby rozbudowywano nasze lotnisko, niż jakieś wyimaginowane cpk oddalone od Szczecina ponad 500 km.
Aneta
2024-06-26 09:04:06
Dobry ruch. Lotnisko w Goleniowie powinno być stopniowo rozbudowywane, a siatka połączeń zwiększana.
Noki
2024-06-26 08:56:07
Chętnie bym latała z Goleniowa,ale kierunki północne za pracą mnie nie interesują. Czartery do Bułgarii i Turcji i koniec wyboru.Siatka połączeń jest słaba
@Kpiny
2024-06-26 08:30:11
Kto by skorzystał na CPK? Chyba tylko Warszawka, bo Szczecin jest za daleko.
@Kris
2024-06-26 08:11:53
nie ma sprawy, podaj adres i zaczniemy zbierać podpisy żeby było tuż przy twoim domu, no bez żalu jak coś będzie nie tak i samolot spadnie na twój dom a wiesz że Boeing ma masę problemów z bezpieczeństwem.
Kris
2024-06-26 03:06:36
Ogólnie lotnisko słabe, połączeń praktycznie wcale, daleko od Szczecina, połączenia z lotniskiem to żart, skoro ma być budowany nowy obiekt, a nie modernizacja to nie lepiej wybudować nowe lotnisko w Szczecinie?
To nie ma sensu
2024-06-25 23:00:21
Przecież to nie ma sensu - po co nam Goleniów jak jest Berlin?
Kpiny
2024-06-25 21:45:28
Wielka ściema w opozycji do CPK, na którym skorzystaliby wszyscy oprócz Niemców.
Radek
2024-06-25 20:25:53
Zdecydowanie wolę żeby rozbudowano lotnisko w Goleniowie, niż tworzono od zera CPK, gdzieś daleko od Szczecina.
pomidory
2024-06-25 19:58:17
Elektrownie atomowe zacznijcie wreszcie stawiać, zamiast mrzonki opowiadać.
Istota
2024-06-25 19:02:06
Pomysł jest niezły.Najpierw chciałabym aby przedstawiono analizę kosztów i zidensyfikowano połączenia krajowe np.Kraków - Szczecin, Szczecin-Radom. BIALYSTOK -SZCZECIN .Marketing powinien informować o realnych zamiarach poszczególnych województw I rozbudowie stosownych pasów oraz sensownego dowozu pasażerów na odloty i przyloty do portów lotniczych.Bez współpracy pomiędzy wojewodami to tak jakby zaczynać z d...y mańki.Nigdy do niczego nie dojdziemy i konkurencji nie wygramy, jak z patentami.
Scaner
2024-06-25 19:02:02
To nie jakosc terminalu a brak siatki polaczen jest slaboscia SZZ. Brak polaczenia z jakimkolwiek hubem na zachodzie Europy. Niech to bedzie CPH, AMS, FRA czy nawet CGI. Jak byla Kopenhaga, do stanow zawsze lecialem SASem by bylem pare godzin wczesniej niz przez Warszawe.
Jan
2024-06-25 19:00:59
Lotnisko oddalone od Szczecina 60 km. I żadnego połączenia ze Szczecinem. Pociąg odjeżdża ze stacji w momencie jak ląduje samolot .Jakaś żenada.
@1 lot na kazdego
2024-06-25 17:54:00
Zakladasz ze te 1,6 mln juz nie wroci?
romek60
2024-06-25 17:49:59
Nitras? Co on tam robi? Szuka sponsora dla Chemika? Ruszylby dupa ten madralinski.
Iwcia
2024-06-25 17:46:48
Nie chce mi się wierzyć! Ludzie, o czym Wy mówicie? Najlepiej będzie łódką przez ocean... No bo jak, tak naprawdę? Eco polityka, eco polityka, eco polityka.... A... w epoce lodowcowej kolosy lodowe też topniały bez ludzkiego czynnika ...Trochę refleksji i zdrowego podejścia do sprawy, choć już w tej mierze coś delikatnie zaczyna się zmieniać. Nie dajmy się zwariować i podchodżmy do wszystkiego z pewnym dystansem. Ci, którym na tym tak bardzo zależy, de facto, mają ten zielony postęp głęboko w ..
drugi Radom?
2024-06-25 17:42:51
Może bus na podwózkę do samolotu wystarczy.
pasażer z berlina
2024-06-25 17:40:45
problem lotniska są słabe połączenia. kolejka geblewicza nie paująca do lotów i mała ilośc połączeń w sumie do nikąd. Dlaczego nie ma do rzymu , paryża, aten.Nowy pas nic nie poprawi bo to szczegół i pasażer ma to gdzieś.
@przypadkiem
2024-06-25 15:58:49
No właśnie. Z jednej strony nawołuje się do ochrony środowiska, a z drugiej inwestuje grube miliony w zanieczyszczanie tegoż.
przypadkiem
2024-06-25 15:40:29
Zastanawiam się czy "inwestycja" jest absurdem, czy może "zielony ład" nieprawdą. Te dwie kwestie się wykluczają. Znów ze wszystkich założeń / wyliczeń tylko pieniądze na "inwestycję" będą prawdziwe:)
1 lot na każdego
2024-06-25 14:30:42
Województwo Zachodniopomorskie liczy około 1,6 miliona mieszkańców. Wynika z tego że każdy mieszkaniec raz w roku powinien skorzystać z lotniska. Cena budowy to po 100 złotych na każdego. Ja nie latam, to niech ten co latać ma za mnie i za siebie niech zapłaci podwójnie. A tak na poważnie. Jaki sens ma lotnisko tak daleko oddalone od Szczecina?. O dojeździe z Koszalina nie wspomnę.
jg729
2024-06-25 14:27:18
Jest lotnisko w Berlinie. Wystarczy, no chyba, że szeryf chce sobie pomnik zbudować, podobnie jak Krzystek.
@Nareszcie
2024-06-25 14:17:25
przecież Geblewicz jest marszałkiem od lat, nie pisz bzdur. Już dawno powinno być to zrobione.
po co?
2024-06-25 14:14:53
Ale po co komu nowy terminal jak brakuje połączeń? Gdyby były jakieś sensowne kierunki lotów jak Kopenhaga, Praga, Drezno, Mediolan czy Amsterdam, to może by lotnisko nie było takie deficytowe. Na co komu nowy terminal jak można stamtąd polecieć do nikąd co najwyżej
Juras
2024-06-25 14:06:39
Czy przedstawił ktoś analizy, na jakiej podstawie założono, że liczba pasażerów się potroi? Kto skąd i dokąd ma latać? Super, że rozbudowują, ale czy padła refleksja, co można zrobić, żeby nie skończyć prawie jak Radom? To mnie interesuje...
Nareszcie
2024-06-25 13:39:12
Jest nowy rzad i od razu w naszym regionie pojawiają się duże inwestycje.
Lot
2024-06-25 13:32:39
Ile piętrowych parkingów powstanie przy planowanym terminalu?

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA