Wtorek, 30 lipca 2024 r. 
REKLAMA

Będą nowe pociągi z napędem hybrydowym w Zachodniopomorskiem. Pierwsze już w lipcu

Data publikacji: 21 czerwca 2021 r. 09:57
Ostatnia aktualizacja: 22 czerwca 2021 r. 09:42
Będą nowe pociągi z napędem hybrydowym w Zachodniopomorskiem. Pierwsze już w lipcu
Fot. UMWZ  

Zachodniopomorskie jest pierwszym polskim regionem, który zainwestował w pociągi z podwójnym napędem, elektrycznym i spalinowym. Od stycznia tego roku dwie hybrydy kursują ze Szczecina do Kołobrzegu. Zarząd Województwa zdecydował teraz o zamówieniu jeszcze pięciu takich pojazdów.

Dwunapędowe zespoły trakcyjne to duże ułatwienie, gdyż hybrydy będą kursować tam, gdzie nie cała trasa jest zelektryfikowana i jakiś jej odcinek trzeba przejechać na silnikach diesla.

- Często z konieczności wykorzystywane są tam spalinówki, mimo że na przykład połowę dystansu można by przejechać na pantografie – wyjaśnia marszałek województwa Olgierd Geblewicz. – W hybrydach przełącza się źródło zasilania, co oznacza oszczędność paliwa i ograniczenie emisji spalin. Podwójny napęd pozwala chronić środowisko i zoptymalizować zarządzanie taborem kolejowym. Pociągi hybrydowe mają nie tylko nowoczesne silniki, ale również bardzo nowocześnie zaprojektowaną i wyposażoną przestrzeń pasażerską, co doceniają już podróżujący ze Szczecina do Kołobrzegu – mówi marszałek Geblewicz.

Trasę do nadmorskiego kurortu obsługują dwie hybrydy zakupione w ubiegłym roku. W umowie z producentem zapisano możliwość „skorzystania z prawa opcji zwiększającego przedmiot zamówienia o zakup nie więcej niż dziesięciu sztuk fabrycznie nowych dwunapędowych zespołów trakcyjnych”. Zarząd Województwa Zachodniopomorskiego zdecydował o zakupie pięciu pojazdów. Przewidziano na ten cel 100 mln zł netto.

Dostawy pojazdów mają odbywać się etapami. Dwie z pięciu zamówionych hybryd przyjadą na Pomorze Zachodnie już w połowie lipca. Nowe pociągi będą kursowały ze Szczecina do Kołobrzegu, Koszalina i Szczecinka. Mogą być również wykorzystywane do obsługi Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej oraz usprawnienia transportu na lotnisko w Goleniowie.

(k)

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

?
2021-06-22 09:41:33
Chyba nie doczytałem, ale nigdzie nie znalazłem jakiego producenta są te hybrydy?
Nie znoszę hybryd.
2021-06-22 03:02:51
Np. Gowin.
Bo
2021-06-21 17:08:00
Czy tutaj jest ktoś, oprócz mnie, kto potrafi się z czegokolwiek cieszyć? Czy sami płatności marudy? Bo
przyszłość
2021-06-21 12:31:05
i tak oto w polskiej kolei doczekaliśmy się pociągów spalinowych, świat padł na kolana :) japońska kolej magnetyczna się chowa
Cofka
2021-06-21 12:09:24
Zamiast te pieniadze przeznaczyc na elektryfikowanie tam linii kolejiwych to jakis Miśiewicz kupuje bezmyślnie droższe hybrydy cofając nasz kraj do lat osiemdziesiatych. A jak wiemy w najblizsxym czasie elektryfikacja linii PKP bedxie musiała byc wszędzie
nadzieja
2021-06-21 12:01:01
mogą być wykorzystywane - oby miały szansę . Czyli , kiedy ta kolej powstanie .
upadek
2021-06-21 10:54:14
Pisanie "(...) Mogą być również wykorzystywane do obsługi Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej (...)" w czasie teraźniejszym jest po prostu idiotyzmem i bezczelnym zakłamywaniem rzeczywistości. Nie ma na dzisiaj czegoś takiego jak SKM w Szczecinie.

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA