Wtorek, 30 kwietnia 2024 r. 
REKLAMA

Pociągi hybrydowe dojechały do Szczecina [GALERIA]

Data publikacji: 21 stycznia 2021 r. 14:33
Ostatnia aktualizacja: 22 stycznia 2021 r. 13:15
Pociągi hybrydowe dojechały do Szczecina
Fot. Dariusz Gorajski  

Długo oczekiwane dwa piękne hybrydowe pociągi przyjechały w czwartek przed południem do Szczecina. Pomorze Zachodnie jest pierwszym regionem w Polsce, który zakupił składy wyprodukowane przez NEWAG SA. Powitanie dwóch najnowocześniejszych w kraju pociągów odbyło się na Dworcu Głównym.

- Decyzja o ich zakupie to konsekwentna realizacja wizji naszego województwa jako przyjaznego mieszkańcom i turystom regionu w kontekście przewozów kolejowych - mówił marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz. - Z drugiej strony to konsekwentna realizacja wizji naszego województwa jako najbardziej proekologicznego w Polsce. Te dwa pojazdy hybrydowe, które jako pierwsze przyjechały na zachodniopomorskie tory będą realizacją tej wizji. Będzie można nimi podróżować komfortowo, ale jednocześnie ekologicznie. Dzięki pociągom dwunapędowym będziemy mogli jeździć wszędzie tam gdzie jest to możliwe. Głęboko wierzę w to, że te dwa pociągi będą w fantastyczny sposób służyły naszym mieszkańcom i turystom.

Prezes zarządu NEWAG SA Zbigniew Konieczek nie krył zadowolenia z możliwości przekazania naszemu regionowi dwunapędowych składów.

- Jestem niezmiernie dumny, że przyszło mi uczestniczyć w uroczystości przekazania dwóch pierwszych hybrydowych pociągów - mówił Zbigniew Konieczek. - Ciesze się, że mieszkańcy województwa zachodniopomorskiego będą pierwszymi użytkownikami takich pociągów. To kilkuletnia współpraca doprowadziła do tego, że czterdzieści dwa pojazdy typu Impuls jeżdżą w tym regionie. Gratuluję bardzo proekologicznemu podejściu do transportu. Wszystkim życzę dużo zdrowia.

Jakie pociągi hybrydowe trafiły do Szczecina?

Nowe pociągi wyprodukowane przez nowosądecki NEWAG SA, to pojazdy dwunapędowe, łączące najważniejsze zalety pojazdów elektrycznych (wysokie przyspieszania, brak emisji spalin) i wyposażonych w przekładnię elektryczną pojazdów spalinowych (możliwość poruszania się po liniach niezelektryfikowanych).

Hybrydy pozwolą obsługiwać trasę: Szczecin Główny – Kołobrzeg – Koszalin. Jest to relacja o całkowitej długości 177 km łącząca dwa największe miasta Pomorza Zachodniego, przebiegająca z wykorzystaniem niezelektryfikowanego odcinka Kołobrzeg – Goleniów o długości 100 kilometrów. Ponadto nowe pociągi stworzą korzystne warunki obsługi zmodernizowanej linii kolejowej nr 210 Szczecinek – Runowo Pomorskie obsługując bezpośrednią relację Szczecin Główny – Szczecinek przez Stargard, Drawsko Pomorskie, Złocieniec i Czaplinek.

Łączny koszt zakupu dwóch pojazdów wyniósł 49,2 mln zł. Każdy z nich jest wyposażony w 150 miejsc.

Kamil KRUKOWSKI

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Obserwator
2021-01-22 22:30:14
Powiedzcie "eksperci" od hybryd producentowi, bo nie wie, że ich nie produkuje :))
zgred
2021-01-22 14:32:11
Czekam jak te pociągi będą wyglądały po przejeździe kiboli na mecz.
muj nik
2021-01-22 12:51:25
do @zeroemisyjne ((((-; silnik dieslowki generuje prad, ktory napedza silniki wbudowany w piasty kol, zadnych akumulatorow tam nie ma. Dlatego nie jest to zreszta hybryda.
muj nik
2021-01-22 12:49:12
hybryda ma 2 niezalezne zrodla sily napedowej. Tutaj jest tylko 1 - elektrycznosc. Dostarcza ja albo silnik dieslowki albo pantograf. Czyli nie jest to hybryda.
Brawo
2021-01-22 11:08:43
Dzięki Marszałkowi Geblewiczowi mamy bardzo nowoczesny tabor kolejowy w regionie.
zeroemisyjne ((((-;
2021-01-22 10:13:42
Panie redaktorze napęd hybrydowy ma silnik spalinowy do ładowania prądem akumulatorów. A silnk spalinowy ma to do siebie, że spala paliwo np. olej napędowy, benzynę lub gaz. czyli jeżeli spala to powstają spaliny np. CO2 i tlenki azotu itp. Więc nie jest to silnik zeroemisyjny jak panu wciskają rzecznicy prasowi. Dotyczy to wszystkich napędów hybrydowych w których prąd wytwarzają prądnice (alternator) a prąd jest magazynowany w akumulatorach. Prąd wykorzystują silniki, zaletą hybryd je są stabilne warunki pracy silników napędzających prądnice i wtedy są spaliny mniej emisyjne. Kosztem hybryd dla środowiska są trudne i warunki produkcji i utylizacji akumulatorów. Przyszłością są silniki napędzane wodorem, odpadem powstającym podczas spalania wodoru jest woda. Już je testuje na torach np. Mercedes Benz.
Tory
2021-01-22 07:12:57
A kiedy beda dwa tory na trasie Szczecin Gdansk i zwiekszona prędkości jazdy pociagow na tym odcinku choc do 200km na godz
amber
2021-01-22 01:59:05
Tu chyba chodzi o bursztyn
Arek62
2021-01-22 00:33:38
A czy nie byłoby lepiej po prostu zelektryfikowac ten brakujący odcinek między Goleniowem a Kołobrzegiem ?
Witek
2021-01-21 18:17:53
Kolor tego drugiego tak samo wybitny inaczej jak centrum morskie. Kto pozwala na takie szity? Smerfy są git i to nasze kolory!
Kolejarz
2021-01-21 17:45:23
Ten z zielonym przodem jeszcze jako tako, choć niebieskie są symbolem naszych kolei regionalnych i są po prostu ładniejsze. A to drugie paskudztwo to chyba rzeczywiście ktoś gdzieś w jakimś Goleniowie wymyślił. Wstrętny kolor. Sam pomysł hybrydy ok !

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA