Sobota, 20 kwietnia 2024 r. 
REKLAMA

Baza paliwowa początkiem kłopotów Porty Holding?

Data publikacji: 27 lutego 2019 r. 18:54
Ostatnia aktualizacja: 17 listopada 2019 r. 15:01
Baza paliwowa początkiem kłopotów Porty Holding?
 

Czy komuś przeszkadzało, że Stocznia Szczecińska Porta Holding chciała zarabiać na handlu paliwami? Zdaniem Urszuli Michlik-Dzidy, która zasiadała w radzie nadzorczej SSPH, baza paliwowa w Świnoujściu zapoczątkowała zamieszanie wokół stoczni. Według innego dawnego członka RN, Kazimierza Gąsiora, działania wobec holdingu w 2002 r. sprawiały wrażenie, jakby ktoś chciał przejąć zakład pracy „za złotówkę”. Oboje zeznawali w środę (27 lutego) w Sądzie Okręgowym w Szczecinie.

Świadkowie byli przesłuchani po raz kolejny, gdyż sprawa po apelacji wróciła do pierwszej instancji. Chodzi o proces, jaki Skarbowi Państwa wytoczyło ponad 2000 akcjonariuszy SSPH, którzy chcą zapłaty z tytułu utraty wartości akcji. Łączna kwota roszczeń wynosi co najmniej 26 mln zł. Ponad 21 zł wynosiła wartość księgowa jednej akcji w 2002 r., tuż przed upadłością holdingu. Dziś jest zerowa. 

Do upadku doszło za rządów SLD. Porcie Holding zabrakło pieniędzy na bieżącą działalność, a banki odmówiły udzielenia kredytów, gdyż nie chciał ich poręczyć Skarb Państwa. Członków zarządu SSPH aresztowano pod zarzutem działania na szkodę firmy. Po latach zostali uniewinnieni.

Pozew zbiorowy wniesiono w 2012 r. W procesie, który ruszył na dobre w maju 2016 r., zeznawało ponad 30 świadków, m.in. byli premierzy, ministrowie, dziennikarze i menedżerowie. We wrześniu 2017 r. Sąd Okręgowy w Szczecinie oddalił powództwo Krzysztofa Piotrowskiego, reprezentanta grupy akcjonariuszy starających się o odszkodowanie. Sędzia przyznał, że wartość akcji spadła do zera, ale – jak orzekł – powód nie zdołał udowodnić, że ma to związek z działaniami funkcjonariuszy Skarbu Państwa.

Jednak Sąd Apelacyjny w maju ub. roku uchylił ten wyrok i przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia Sądowi Okręgowemu. Ten m.in. dopytuje świadków, którzy już wcześniej zeznawali, o kwestie dotyczące sytuacji finansowej SSPH krótko przed upadłością czy okoliczności związanych z decyzją o nieudzieleniu firmie gwarancji potrzebnych do uzyskania kredytów.

Pierwsza rozprawa odbyła się 20 bm. Zeznawali byli ministrowie Jacek Piechota i Wiesław Kaczmarek oraz trzech dawnych członków RN Porty Holding. Teraz wysłuchano dwoje kolejnych. Z tego, co powiedzieli, wynikało, że problemy zaczęły się wraz z próbą uruchomienia bazy paliwowej w Świnoujściu przez spółkę Porta Petrol, wchodzącą w skład holdingu.

– Ta baza była już gotowa, mogła funkcjonować, ale cały czas ktoś robił trudności, żeby ruszyła – mówiła U. Michlik-Dzida.

Według K. Gąsiora, był to projekt, który miał zbudować tzw. drugą nogę w działalności holdingu na wypadek, gdyby się pojawiły trudności na rynku budownictwa okrętowego.

Oboje świadkowie przyznali, że po odwołaniu zarządu SSPH i aresztowaniu jego członków atmosfera była bardzo nieprzyjemna. Obawiali się, że ich też dotkną jakieś sankcje. W ich ocenie, powołanie nowego zarządu zostało wymuszone przez przedstawicieli Skarbu Państwa.

Kolejna odsłona procesu zaplanowana jest na 5 kwietnia. Sąd zamierza przesłuchać m.in. byłego premiera Leszka Millera.

(ek)

Fot. Ryszard Pakieser

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

stoczniowiec
2019-11-17 14:55:47
A czy ktoś zastanawiał się kto to był Bogusław Stachura ukryty wuj prezesa SS Nowa, prezesa którego piotrowski myślał, że olał a stało się odwrotnie dzięki wujowi. I ciągnęło by się to dłużej tylko wujcio 2008 roku zdechł i prezia pogonili. Ciekawe co by miller powiedział bogusiu???
zaległośći
2019-03-07 15:17:45
Do tej pory po upadłości komornik nie uregulował zapłaty za zaległe prace w tysiącach złotych dla wielu stoczniowców a co dopiero za akcję .Czas najwyższy aby ktoś za to odpowiedział a porta petrol powinna wrócić do holdingu.
Przekręt stoczniowy.
2019-02-28 13:50:43
To była wielka gangsterska akcja i skok na kasę towarzyszy z SLD i PO. Chcecie znać prawdę ? Niech Urząd Skarbowy sprawdzi ich majątki i ich najbliższej rodziny. To milionerzy. Bezkarni. Oni wszyscy są bezkarni. Oni czyli towarzysze.
Kreatywny jak Pre.
2019-02-28 09:48:10
Ja jeździłem tramwajem obok Stoczni - też się dopisze do pozwu - może za przejazd obok też jakieś tłuste odszkodowanko dostane...!!
Paczpan
2019-02-28 08:08:30
Bardzo aktywnym w upupieniu nie tylko porty holding paliwa był niejaki pan "P" który osobiście odwiedzał banki kredytujące stocznię i opowiadał ze wybudowana nowa pochylnia pęka i nie da się na niej nic zbudować zanim stoczni udało się z tego kłamstwa wyplątać było pozamiatane każdy stoczniowiec który wtedy pracował wie jak "przysłużył" się upadkowi stoczni
@&@
2019-02-28 07:28:08
Po prostu ówczesny zarząd stoczni sam zaorał stocznię i opowiadanie bajek o komunistach, faszystach czy innych zielonych ludzikach jest bez sensu. Stocznia trzykrotnie była ratowana publicznymi pieniędzmi i to chyba wystarczy.Myśleli,że będą mieli dożywotnie koryto tylko dla siebie. Byli też dobrzy w propagandzie opowiadając koszałki opałki o "stoczniowcach" i miejscach pracy.
Patriota
2019-02-28 01:32:56
Czerwone sku..
Myśl
2019-02-27 22:51:53
To prawda, SLD doprowadził do upadku Porty Holding. Mógł, bo wówczas rządził. Zrobił to, by jego ludzie mogli zagrabić te lepsze kąski holdingu. Stocznię 'puścił kantem'. Dziwić może tylko, że tak dobrze dogadywał się ze związkami zawodowymi. Porta Holding, to nie jedyny ich łup, ale upadek stoczni szczególnie boli.
historia
2019-02-27 21:10:20
Paliwa to było(jest?) zastrzeżone koryto czerwonych świń. Wdepnięcie w nie przez niezwiązany z nimi podmiot gospodarczy przyniosło skutek w postaci nacjonalizacji, uwięzienia niepokornego managementu i sprzedania bazy paliwowej czerwonemu baronowi przez nowo powołanego prezesa wtedy jeszcze Stoczni Szczecińskiej Porta Holding. Po sprzedaniu bazy paliwowej nowo powołany prezes zrezygnował z dalszego sprawowania zarządu. Urzędował coś około 5 dni. Wystarczyło czasu, żeby sprzedać... Przy okrągłym stole się dogadali, dekomunizacji nie było, to kto im zabroni tej gangsterki i jaki sąd to oceni?

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA