Z 78 osób, które znajdowały się na pokładzie samolotu pasażerskiego Suchoj Superjet 100 przeżyło awaryjne lądowanie na moskiewskim lotnisku Szeremietiewo 37 - poinformował w niedzielę późnym wieczorem Komitet Śledczy Federacji Rosyjskiej. Oznacza to, że zginęło 41 osób.
Wcześniej informowano o 13 ofiarach śmiertelnych. Według ministerstwa zdrowia Rosji stan kilku rannych osób jest ciężki.
Samolot pasażerski, który miał lecieć z Moskwy do Murmańska, poprosił o zgodę na lądowanie ze względu na problemy techniczne krótko po starcie około godz. 18 czasu lokalnego (godz. 17 w Polsce).
Z powodu trudnych warunków pogodowych dopiero przy drugiej próbie zdołał wylądować. Na kadrach opublikowanych w internecie i mediach widać, że samolot kilkakrotnie uderzył w pas startowy. Tylna część maszyny jadącej po pasie startowym była cała w płomieniach. Później podano, że tylna część samolotu została całkowicie zniszczona.
Rosyjskie media podawały początkowo, powołując się m.in. na załogę samolotu, że w maszynę uderzył piorun, co spowodowało usterkę techniczną. Jednak linie lotnicze Aerofłot, do których należał samolot, powiadomiły, że silniki samoloty zapaliły się po awaryjnym lądowaniu.
(PAP)
***
Wcześniejsza informacja:
Co najmniej 13 osób zginęło w niedzielę podczas awaryjnego lądowania samolotu Suchoj Superjet 100 na moskiewskim lotnisku Szeremietiewo - podała agencja TASS, powołując się na źródła medyczne. W samolocie wybuchł pożar; nie jest jasne, co było jego przyczyną.
- Według ostatnich danych zginęło 13 osób, a sześć zostało rannych. Los części pasażerów jest nieznany - powiedziało TASS źródło w służbach medycznych.
Media podały, powołując się m.in. na załogę samolotu, że powodem pożaru było uderzenie pioruna. Jednak nadeszła również informacja, że ogień pojawił się już podczas awaryjnego lądowania.
Władze oficjalnie dotąd nie potwierdziły liczby 13 ofiar śmiertelnych. Komitet Śledczy Federacji Rosyjskiej informował jedynie o śmierci jednej osoby i o czterech rannych.
Samolot pasażerski, który miał lecieć z Moskwy do Murmańska, poprosił o zgodę na lądowanie krótko po starcie około godz. 18 czasu lokalnego (godz. 17 w Polsce). Z powodu trudnych warunków pogodowych dopiero przy drugiej próbie zdołał wylądować. Wówczas już tylna część maszyny była cała w płomieniach. Później podano, że tylna część samolotu została całkowicie zniszczona.
Ludzi ewakuowano przy pomocy nadmuchiwanych trapów. Na pokładzie było 73 pasażerów i - według różnych danych - pięć bądź sześć osób załogi.
Według mediów ludzie, którzy wydostali się z samolotu, zaczęli rozbiegać się w panice, stąd problemy z oszacowaniem liczby ofiar.
Lotnisko Szeremietiewo zostało przejściowo zamknięte. Potem media informowały, że częściowo wznowiło pracę, jednak wiele lotów przekierowano do innych moskiewskich portów lotniczych.
Na Szeremietiewo udał się minister transportu Rosji Jewgienij Ditrich. Linie Aerofłot, do których należał samolot, powołały sztab kryzysowy.
Suchoj Superjet 100 (SSJ 100) to regionalny wąskokadłubowy samolot pasażerski, przeznaczony dla 98-108 pasażerów, z silnikiem SaM146. Według stanu na kwiecień 2019 roku wyprodukowano łącznie 186 samolotów tego typu. SSJ 100 był pierwszym rosyjskim samolotem pasażerskim powstałym po rozpadzie ZSRR i wielką nadzieją rosyjskiego przemysłu lotniczego.
Jednak w 2012 roku SSJ 100 rozbił się w Indonezji w trakcie lotu pokazowego; zginęło 45 osób. Zdarzały się także inne incydenty przy użytkowaniu tych maszyn.
Jak poinformował w niedzielę koncern Suchoj, samolot, w którym doszło do niedzielnej tragedii, był w użytkowaniu od 2017 roku. Ostatni przegląd techniczny przeszedł na początku kwietnia br.
(PAP)
Fot. PAP/Russian Investigative Committee