Za nieco ponad dwa tygodnie na sesji Rady Miasta w Szczecinie radni mają podjąć decyzję, czy modernizacja piłkarskiego stadionu w Szczecinie ma być kontynuowana, czy należy ją zaniechać i wdrożyć koncepcję budowy nowego stadionu.
Taką inicjatywę uchwałodawczą złożyli kibice, domagający się od radnych, by ci wymusili na prezydencie zaprzestanie realizacji dotychczasowego projektu.
10 dni temu list otwarty w sprawie stadionu upublicznił prezes Jarosław Mroczek. Na dotychczasowym projekcie nie zostawia suchej nitki. Swoją dezaprobatę wyraził już po raz kolejny. Kilka dni temu już na swoim profilu facebooka uczynił to ponownie.
- Tak to powinno wyglądać w Szczecinie - napisał Jarosław Mroczek wskazując na projekt stadionu Widzewa Łód. - Proszę porównać ten stadion i projekt w Szczecinie, funkcjonalności obu projektów, a koszty takie same!!! przy czym te w Łodzi są realnymi a u nas tylko mogą wzrosnąć. Jakich jeszcze trzeba argumentów? - pyta retorycznie prezes.
Postanowiliśmy zatem porównać koszt obu obiektów, ich funkcjonalność, zastosowanie. Trudno to zrobić, bo obiekty są różne w swoim założeniu, ale pewne elementy są porównywalne.
Pojemność
Obiekty w Łodzi i w Szczecinie będą dla podobnej rzeszy kibiców. Na jeden i drugi obiekt będzie mogło wejść około 18 tysięcy widzów, co wcale jednak nie oznacza, że tyle kibiców będzie mogło maksymalnie zasiąść na obiekcie.
Trzeba wziąć pod uwagę, że z uwagi na kibiców gości wyodrębnione muszą być strefy buforowe. Ponieważ stadion w Szczecinie pozbawiony będzie czwartej trybuny, to strefa buforowa będzie tylko jedna. W Łodzi muszą być dwie, a to oznacza, że faktycznie tych kibiców będzie mogło zasiąść na trybunach nieco mniej w Łodzi, jak w Szczecinie.
Trybuna główna
Jednym z ważniejszych elementów przy budowie nowego stadionu jest układ trybuny głównej wraz z całym zapleczem socjalnym i gastronomicznym. Trybuna główna obiektu w Łodzi i w Szczecinie liczyć będzie po cztery kondygnacje i wyposażona będzie niemal identycznie.
„ kompleks szatniowy dla zawodników gospodarzy i gości, szatnie dla młodzików, pomieszczenia sędziów i delegatów, siłownia i strefa odnowy biologicznej, obszerna strefa przeznaczona dla gości VIP lub na organizację wydarzeń komercyjnych, pomieszczenia dla służb, biura" - czytamy przy charakterystyce trybuny głównej stadionu w Łodzi.
„ dwa zespoły szatniowe, które składać się będą z: szatni z szafkami i miejscami do siedzenia, natrysków, toalet, sali masażu, sali rozgrzewek. Dodatkowo szatnia zawodników Pogoni wyposażona zostanie w zespół odnowy biologicznej. Pomieszczenia szatniowe obejmą również szatnie dla szkoleniowców obu drużyn, młodzieży, cheerliderek i sędziów." - czytamy na oficjalnej stronie internetowej poświęconej stadionowi w Szczecinie.
Łącznie w Szczecinie pomieszczenia pod jedną trybuną, to około 10 tys. m. kwadratowych. W Łodzi tych pomieszczeń będzie więcej, bo prócz pomieszczeń pod trybuną główną będą jeszcze pod dwoma innymi trybunami.
Loże biznesowe
W Łodzi powstaną 24 loże biznesowe, czyli zasiadać w nich będzie mogło 288 osób. W Szczecinie będzie ich zdecydowanie mniej. W lożach o różnej pojemności gości przebywać będzie mogło maksymalnie 118 osób. Łącznie na trybunie VIP w Szczecinie będą mogły zasiąść 1072 osoby, z czego prawie połowa, czyli 472 gości na trybunie Super VIP, lub w loży biznesowej.
Wymogi TV
W Łodzi do dyspozycji będzie 8 lóż komentatorskich, podczas gdy na stadionie w Szczecinie tych lóż będzie aż 25. W każdej będą komfortowe miejsca dla trzech pracujących osób. Zarówno w Łodzi i w Szczecinie będą po dwa studia telewizyjne. Taki jest wymóg UEFA, przy przyznawaniu odpowiednich kategorii.
Sektor gości
W Łodzi mecze mistrzowskie będzie mogło obserwować około 900 kibiców, podczas gdy w Szczecinie około 950. UEFA zakłada, że na każdym stadionie musi być wyodrębniony sektor dla kibiców drużyny gości stanowiący 5 procent pojemności całego stadionu.
Parkingi
Przy stadionie w Łodzi zaprojektowano miejsca dla 663 samochodów, podczas gdy w Szczecinie dla 745 pojazdów. W systemie klasyfikującym kategorie stadionów nie ma zapisu o konieczności parkingów na jakąś określoną liczbę samochodów dla zwykłych kibiców.
Parkingi VIP i autobusy
W systemie klasyfikującym kategorie stadionów przez UEFA jest natomiast zapis mówiący o konieczności posiadania parkingów dla VIP. W Łodzi będzie ich 113, podczas gdy w Szczecinie około 150. Większa liczba miejsc parkingowych dla gości VIP spowodowana jest wyższą kategorią UEFA, jaką ma posiadać szczeciński obiekt.
Stadion w Łodzi będzie gotowy na przyjęcie 9 autobusów, natomiast przy szczecińskim zaplanowano budowę aż 21 miejsc parkingowych dla autobusów, czyli o ponad dwa razy więcej.
Ekrany LED
Jeden i drugi obiekt wyposażony będzie w dwa duże ekrany LED umieszczone w narożnikach, widoczne dla wszystkich kibiców. W Szczecinie będą to ekrany o wymiarach 9210 x 5120, a do tego 26 zestawów głośnikowych umieszczonych równomiernie pod dachem, oraz 208 opraw sztucznego oświetlenia umieszczonych na krawędzi dachu i 2 masztów pomocniczych ustawionych na tzw. pergoli.
Koszt ogólny
Stadion w Łodzi kosztować ma łącznie 137 mln. zł., podczas gdy szczeciński obiekt wyceniono na 148 mln. zł. brutto. Faktycznie rzeczywisty koszt szczecińskiego obiektu po odliczeniu podatku VAT wyniesie około 120 mln. zł.
Koszt łączny oznacza, że obejmuje zarówno budowę stadionu, jak i terenu przyległego włącznie z układem drogowym. Przy podaniu kosztów stadionu w Łodzi nie podano jednak kosztów rozbiórki starych trybun, a przy kosztach szczecińskiego obiektu taki zapis jest i wynosi 16 mln. zł.
Można zakładać, że rozbiórka całego starego stadionu w Łodzi wyniosła więcej, albo przynajmniej tyle samo, ile w przypadku szczecińskiego. W uwzględnieniu kosztów jednak tego nie podano.
Koszt stadionu
Budowa samego stadionu w Łodzi wyceniona została na 113 mln. zł., natomiast modernizacja szczecińskiego obiektu po odliczeniu kosztów rozbiórki starych trybun i zagospodarowania terenu miałaby wynieść 109 mln. zł. brutto. Pod odliczeniu podatku VAT miałby to być koszt około 90 mln. zł.
Koszty dodatkowe
Przy budowie stadionu w Łodzi podaje się koszt budowy układu drogowego w kwocie 20 mln. zł. Nie znaleźliśmy jednak kosztów rozbiórki starego stadionu, który musiał być uwzględniony przy innych kosztach miasta.
W przypadku szczecińskiego stadionu koszt rozbiórki ma wynieść 16 mln. zł., koszt zagospodarowania terenu wokół stadionu około 20 mln. zł. i koszt przesunięcia płyty boiska wraz z budową nowej instalacji podgrzewania murawy, to koszt około 2,5 mln. zł.
Kategoria UEFA
Stadion w Łodzi ma mieć trzecią kategorię UEFA, a szczeciński czwartą. Początkowo szczeciński obiekt też miał mieć trzecią kategorię, ale w wyniku nacisków ze strony klubu, tą kategorię podniesiono. Przez to koszt modernizacji jest wyższy o około 8 mln. zł., niż pierwotnie zakładano.
Trzecia kategoria UEFA upoważnia do rozgrywania meczów w ramach klubowych rozgrywek UEFA tylko do trzeciej fazy eliminacji Ligi Mistrzów i czwartej fazy eliminacji Ligi Europy, natomiast czwarta kategoria UEFA pozwala na rozgrywanie spotkań w fazie grupowej Ligi Mistrzów i Ligi Europy włącznie z półfinałami tych rozgrywek.
Czas budowy
Stadion w Łodzi ma być wybudowany w ciągu 28 miesięcy. Ma być gotowy już pod koniec obecnego roku. Zdecydowanie łatwiej i szybciej buduje się sportowe obiekty, kiedy teren jest przygotowany i nie trzeba się dostosowywać do ukształtowania powierzchni.
Planuje się, że modernizacja stadionu w Szczecinie trwać będzie 37 miesięcy. Tak długi proces spowodowany jest też tym, że w mieście są ograniczone środki i zabezpieczone na kolejne lata równomiernie - aż do roku 2020.
Trybuny
Stadion w Łodzi wyposażony będzie w cztery symetryczne, proporcjonalne trybuny, przez co jego wygląda na pewno będzie przyjazny, a oglądalność meczów z każdego miejsca komfortowa.
Stadion w Szczecinie będzie miał tylko trzy trybuny, czego praktycznie w Europie się nie stosuje. Nie ma przypadków, by miasto angażowało się w tak duży projekt i budowało w tak nowatorski sposób. ©℗ Wojciech Parada