niedziela, 24 stycznia 2021r.

Czas na nordic walking

Data publikacji: 2020-12-04 09:12
Ostatnia aktualizacja: 2020-12-04 09:14
Czas na nordic walking
Fot. archiwum prywatne  

Zamknięte siłownie, hale sportowe czy baseny nie sprzyjają dbaniu o formę fizyczną w czasach pandemii. Podobnie z kondycją psychiczną. Psychologowie ostrzegają, że zbyt długie zamknięcie w pomieszczeniach, brak ruchu oraz konieczność ograniczania relacji z innymi osobami może mieć bardzo zły wpływ na nasze samopoczucie. Szukając odpowiedniej aktywności przy tak wielu ograniczeniach, warto zwrócić uwagę na nordic walking – dyscyplinę, która również w naszym regionie od wielu lat zyskuje zwolenników.

Szybki marsz z kijami, wymyślony przez Finów jako trening uzupełniający dla narciarzy biegowych, wydaje się jednym z najlepszych rozwiązań na obecne czasy. Nie dość, że zmusza nas do wyjścia z domu, to jeszcze bardzo korzystnie wpływa na nasze zdrowie – twierdzi trener nordic walking ze Szczecina Michał Mariankowski.

Prawidłowo uprawiany nordic walking wzmacnia mięśnie całego ciała. Dzięki zastosowaniu kijków ten sport angażuje do 90 proc. naszych mięśni, podczas gdy bieganie tylko 65 proc., a jazda na rowerze 50 proc. Marsz z kijkami pozwala spalić też znacznie więcej kalorii niż zwykły marsz, co sprzyja utracie zbędnych kilogramów i zapobiega otyłości. Jest łagodny dla stawów, ponieważ w nordic walking organizm nie jest tak obciążony jak przy bieganiu. Podczas maszerowania z kijkami nacisk na stawy jest o 5-10 kg mniejszy niż bez nich. To ma szczególne znaczenie w przypadku osób, które narzekają na bóle kolan, pleców czy kręgosłup.

– Często na moich treningach pojawiają się osoby, które kiedyś dużo biegały i skakały, a teraz ze względu na bolące stawy szukają czegoś spokojniejszego, ale równie wysiłkowego co bieganie czy granie w siatkówkę, czy koszykówkę. Uprawianie nordic walking jest dobre również dla osób, które w przeszłości nie były związane ze sportem, ale poprzez aktualny tryb życia, siedzącą pracę, przewlekły stres, złą dietę zaczynają narzekać na spięcia w karku lub problemy z ciśnieniem. Dobrze prowadzony i regularny trening nordic walking pomaga rozluźnić napięcie barków, szyi i grzbietu – podkreśla trener Michał Mariankowski.

Wpływa też dobrze na układ krążenia, ponieważ maszerując, pobieramy więcej tlenu, wzrasta nasze tętno, dzięki czemu serce pompuje więcej krwi i organizm jest bardziej dotleniony.

Zajęcia w Akademii Nordic Walking trener Michał Mariankowski poleca szczególnie teraz ze względu na znaczną poprawę humoru, która z pewnością po nich nastąpi. Nordic walking, jak każdy wysiłek fizyczny, sprzyja wydzielaniu endorfin. Odbywa się zwykle w lesie lub parku, zapewniając kontakt z naturą. Wszystkim, którzy chcieliby zacząć uprawiać nordic walking, zalecamy pierwsze zajęcia odbyć z licencjonowanym instruktorem. Dobry trener zaopiekuje się nami kompleksowo. Nauczy prawidłowej techniki chodzenia, pomoże w doborze kijków, butów i odpowiedniego stroju.

(woj)

Komentarze

Stefania
2020-12-05 11:51:59
Super zajęcie. Trenuję już od kilku lat.

Dodaj komentarz

HEJT STOP


Tylko teraz -50% na prenumertę eKuriera. KUP TERAZ