„Polski złoty w obiegu od 100 lat – NBP i jego funkcja emisyjna” - to temat przewodni nowej, już czwartej edycji ogólnopolskiego programu edukacyjnego Narodowego Banku Polskiego. Ideą „Złotych Szkół NBP” jest przygotowanie dzieci i młodzieży do bezpiecznego i swobodnego poruszania się po świecie finansów.
Program adresowany jest do nauczycieli i uczniów szkół podstawowych (klasy 7 i 8) oraz szkół ponadpodstawowych. Do tej pory na liście Złotych Szkół jest kilkanaście placówek oświatowych ze Szczecina. Tylko w finale III edycji, która zakończyła się w czerwcu minionego roku, znalazły się: Niepubliczna Szkoła Podstawowa Promyk Szkoła jak Dom, IV Liceum Ogólnokształcące im. Bolesława Prusa, Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego oraz Zespół Szkół nr 4 im. Armii Krajowej.
Jak krok po kroku wygląda udział w projekcie? W szkole, która ubiega się o tytuł „Złotej Szkoły NBP”, zawiązuje się drużyna, która musi składać się z minimum 2 nauczycieli i od 5 do 10 uczniów. Na czele drużyny stoi nauczyciel koordynator, który uzyskał zgodę dyrektora szkoły na udział w programie. Drużyna zdobywa niezbędną wiedzę do wykonania zadań, opracowuje pomysły na ich realizację i przeprowadza zadania programu. Na koniec nauczyciele należący do drużyny wysyłają relacje z wykonania zadań za pośrednictwem internetowej platformy Złotych Szkół NBP dostępnej pod adresem: zloteszkoly.nbp.pl. W tym roku termin na wysyłanie zgłoszeń kończy się 11 marca.
W tej edycji programu tematem jest polski złoty. Trzeba zdobyć wiedzę, jak przebiegał proces ustanowienia waluty w niepodległym państwie polskim? Dlaczego doszło do odrodzenia złotego? Przydatne będą również informacje o reformie walutowej i powstaniu Banku Polskiego S.A., czyli odpowiednika NBP 100 lat temu. Nastolatki muszą wiedzieć, jak dziś powstają polskie znaki pieniężne – od projektu do monety i banknotu, jaki jest prawny status złotego oraz umieć odpowiedzieć na pytanie: dlaczego tylko Narodowy Bank Polski może emitować polskie znaki pieniężne?
Nauczyciele muszą zrealizować lekcję z ekonomią na temat „Polski złoty w obiegu od 100 lat – NBP i jego funkcja emisyjna”, a szkoła zobowiązana jest do zorganizowana debaty poświęconej tematowi głównemu. Warunkiem konkursu jest także przeprowadzenie warsztatu uczniowskiego – jednego lub całego cyklu zajęć, oczywiście z polskim złotym w roli głównej.
Na szkoły czekają bardzo atrakcyjne nagrody: za I miejsce można otrzymać 10 tysięcy, za II - 8 tys. a za III - 6 tys., przewidziano także wyróżnienie, za które można zdobyć 4 tys. złotych. NBP funduje także dwie nagrody specjalne po 15 tys. złotych każda. Sto szkół ma szansę wygrać po dwa tysiące.
(kel)