Projekt obejmował przeprowadzenie badań nad poprawą własności selektywnych narzędzi połowowych, jakimi są worki dorszowe. Chodziło o wprowadzenie istotnych, innowacyjnych zmian w ich konstrukcjach. Opracowane nowe rozwiązania korzystnie wpłyną na zmianę struktury śmiertelności połowowej dorszy bałtyckich. To z kolei poprawi stan zasobów tej ryby (mniej będzie tzw. nieujawnionego odrzutu).
Żywe dorsze opuszczające worek blisko powierzchni wody (w trakcie jego wybierania), wskutek dużej różnicy ciśnienia mają uszkodzone pęcherze pławne i w krótkim czasie giną – stanowią one nieujawniony odrzut. Badania selektywności w morzu pozwoliły dokładniej poznać ilość ryb uciekających z worka w czasie trałowania i dodatkowo podczas wybierania włoka.
Ponadto umożliwiły określenie struktury poławianego stada dorsza: procentowego udziału małych i dużych sztuk, co może być wykorzystane przy szacowaniu jego zasobów.
- Wyniki cząstkowe pracy nad projektem były omawiane na czterech seminariach w Ińsku - przypomniał na spotkaniu podsumowującym w szczecińskiej AM prof. Piotr Nowakowski, kierownik zespołu badawczego.
Badania prowadzono na kutrze WŁA-71. Jak podkreślił prof. Nowakowski, cel - zmniejszenie nieujawnionych odrzutów - został osiągnięty, ale wymaga optymalizacji.
- Wiele badań było najpierw wykonanych w Stacji Badań Modelowych w Ińsku, a dopiero później w morzu - zaznaczył dr hab. inż. Henryk Sendłak. - W większości miały charakter jakościowy. Trzeba było przeprowadzić wiele podejść, prób, ale w końcu doprowadzaliśmy do rozwiązań, które można było zastosować w morzu.
Wartość projektu to ponad 5 mln 880 tys. zł. Finansowany był z programu PO RYBY 2007-2013.
Dodajmy, że od 1 stycznia 2015 r. Unia Europejska wprowadziła w życie zakaz odrzutów ryb przy połowach śledzia, szprota, łososia i dorsza w Morzu Bałtyckim. Oznacza to, że połowy wymienionych gatunków ryb, które poprzednio były traktowane jako odrzuty, należy wyładować na ląd. Rybacy muszą przywozić do portu wszystkie - wymiarowe i niewymiarowe. Przedtem te drugie wyrzucano za burtę. ©℗
(ek)
Na zdjęciu u góry: Badania w morzu prowadzono z kutra WŁA-71.
Fot. AM w Szczecinie
Na zdjęciach w galerii:
Profesor Nowakowski, kierownik zespołu badawczego.
Konferencja podsumowująca projekt odbyła się w szczecińskiej AM.
Fot. E. KUBOWSKA