Społeczeństwo obywatelskie, praworządność, prawa i wolności człowieka oraz trójpodział władzy - takie tematy poruszano podczas piątkowych lekcji demokracji w Centrum Dialogu Przełomy. To trzecie z serii tych spotkań. Wzięło w nich udział około 300 gimnazjalistów i uczniów szkół średnich z województwa zachodniopomorskiego.
Zajęcia, które poprowadziła konstytucjonalistka dr Bogna Baczyńska z Wydziału Prawa Uniwersytetu Szczecińskiego, mają zainicjować dyskusję na temat demokracji w Polsce. Dotyczą bowiem najważniejszych uregulowań zapisanych w Konstytucji RP, ale także standardów międzynarodowych: znaczenia Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka i Europejskiej Konwencji Praw Człowieka. Spotkania zachęcają młodzież do zaangażowania się w sprawy kraju i udziału w codziennym życiu lokalnej społeczności. Od kilku lat cyklicznie organizuje je Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego.
W listopadzie lekcje demokracji odbyły się dotąd trzykrotnie: w Szkole Podstawowej w Piecniku, Szkole Podstawowej w Mirosławcu i w Centrum Dialogu Przełomy w Szczecinie. W piątkowych lekcjach udział wzięli dla uczniowie Zespołu Szkół nr 1 w Barlinku i Zespołu Szkół nr 1 w Pyrzycach. Z młodzieżą spotkał się marszałek województwa Olgierd Geblewicz. Na poniedziałek zaś zaplanowano podobne zajęcia dla uczniów Zespołu Szkół Publicznych w Golczewie oraz Zespołu Szkół w Kamieniu Pomorskim w ich szkołach.
Na zdjęciu:Organizatorzy podkreślają, że lekcje historii z udziałem naocznych świadków najważniejszych wydarzeń w dziejach Polski.
Fot. Dariusz Gorajski
REKLAMA
REKLAMA
Komentarze
Quistorp
2018-04-21 10:09:41
Żadnych przełomów. Żadnych Centrum. Żadnych dialogów. Myślenia!Pomimo wysiłków Solona zmierzających do uspokojenia wewnętrznej sytuacji konflikt rozgorzał na nowo niedługo po wprowadzeniu w życie reform i trwał do połowy VI wieku p.n.e. Jego źródłem była rywalizacja o urzędy i wpływy pomiędzy członkami elity, a także utrzymujące się niezadowolenie najbiedniejszych mieszkańców Aten. Ten przedłużający się okres niepokojów zaowocował pierwszą w dziejach Aten tyranią. Pizystrat, Ateńczyk wybitnego rodu, wspierany przez zamożnych przyjaciół oraz biedaków, w których obronie występował, dwukrotnie próbował przejąć władzę, zanim wreszcie, za trzecim razem, powiodło mu się i w 546 roku p.n.e. został tyranem Aten. Pizystrat dbał o utrzymanie poparcia, jakiego udzielali mu ludzie biedni i przeznaczał dla nich spore środki. Dzięki temu chłopi mogli nabywać niezbędne wyposażenie do swoich gospodarstw, a biedota znajdowała zatrudnienie przy robotach publicznych, takich jak naprawianie sieci dróg, wznoszenie wielkiej świątyni Zeusa i budowa nowych fontann mających poprawić zaopatrzenie miasta w wodę pitną. Podatek, jaki Pizystrat nałożył na produkcję rolną - jeden z rzadkich w dziejach ateńskiej polis przykładów podatku bezpośredniego - umożliwiał finansowanie kosztownych projektów budowlanych oraz udzielanie pożyczek rolnikom. Pizystrat stworzył także instytucję sędziów objazdowych, którzy przemierzali attyckie wioski i osady, dzięki czemu żyjący tam chłopi nie musieli opuszczać swych domostw, aby dochodzić sprawiedliwości w miejskim trybunale. Wzorem tyranów, którzy wcześniej władali Koryntem, Pizystrat dbał o gospodarczy i kulturalny rozwój Aten, był mecenasem sztuki i architektury. To właśnie w okresie jego władzy ceramika attycka zaczęła wypierać koryncką.
Quistorp
2018-04-21 10:04:47
Młodzieży! Nie do CDP! Do klasyki mądrych greków! Macie internet!Podczas formowania się demokracji ateńskiej, początkowo dominującą siłę w polis stanowiła arystokracja. Jej rządy doprowadziły część społeczeństwa do wielkich zadłużeń, za które następnie sprzedawano ich w niewole. Pierwszą osobą która wprowadzała reformy w Atenach, mające na celu zażegnie niezadowolenia społecznego, był jeden z archontów (jeden z dziewięciu najwyższych urzędników w Atenach) – Drakon. Jednak prawo nazywane od jego imienia drakońskim, nie rozwiązało problemów ateńczyków, którzy polecili Solonowi ułożenie nowego prawa. Pomimo, iż dzięki reformą Solona, zniwelowano długi oraz odkupiono sprzedanych w niewole ateńczyków, niezadowolenie społeczne pozostawało niezmienne. Po Solonie, któremu nie udało się ostatecznie osiągnąć równowagi w państwie, władze przejął Pizystrat.
Mlodzi przyszloscia R.P.
2017-11-25 22:47:45
A jak przyjda do Domow... to 95 % Rodzicow - calkiem co innego mlodziezy opowiedza...! Dzisiejsza mlodziez, nie jest juz taka "g....." jak sie Panu Olgierdowi PO-litycznie jeszcze wydaje ! A wiec MLODZI... Patriotycznie i po Wojskowemu - na Prawo... i Sprawiedliwosc patrz !!
PO-stkomunistyczny "Kit"...
2017-11-25 22:32:40
Taaak, Olgierd Geblewicz i PO-stkomunistyczna Demokracja...?? Czyli "dalej" na Lewo patrz... i jakby byle 70 lat (1945-2015) nie bylo juz WY-STAR-CZA-JA-CE !!
lekcje z goebbelsem
2017-11-25 17:35:44
Po takim kształceniu młodzież nabierze przekonania, że dzieci robi się w próbówkach. A może przydałyby się lekcje historii filozofii?
POdKO(D)mendna
2017-11-24 17:09:48
Ekspert pani dr Baczyńska - jak na naukowczynię - jednowymiarowe, niezniuansowane POstrzeganie rzeczywistości.
ehh
2017-11-24 14:27:12
Jakoś za PO Urząd Marszałkowski nie organizował takich spotkań. Poza tym, jakie to mogą być lekcje, skoro pracownik tej instytucji prowadzi spotkania środowisk kodu.
Zgadzam się na przechowywanie moich danych osobowych na urządzeniu, z którego korzystam w formie tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych (w tym na profilowanie i w celach analitycznych) przez Kurier Szczeciński sp. z o.o. Więcej w naszej Polityce Prywatności.