Piątek, 19 kwietnia 2024 r. 
REKLAMA

Laboratoria na kółkach

Data publikacji: 07 stycznia 2016 r. 13:42
Ostatnia aktualizacja: 21 listopada 2018 r. 14:05
Laboratoria na kółkach
 

Bezpośrednia kontrola inwestycji w całym kraju oraz badanie jakości realizacji prac na każdym ich etapie – takie możliwości monitoringu inwestycji uzyskały PKP Polskie Linie Kolejowe SA dzięki zakupowi mobilnych laboratoriów. Pierwsze dwa specjalistyczne pojazdy już pracują, a kolejnych 10 zarządca infrastruktury kupi w tym roku.

Laboratoria mobilne wzmocnią prowadzony przez PLK stały monitoring jakości, który obejmuje również kontrolę materiałów budowlanych stosowanych do prowadzenia inwestycji. Pojazdy umożliwiają pobranie i zbadanie próbek, m.in. kruszyw, gruntów czy mieszanki betonowej bezpośrednio w terenie, bez względu na porę dnia. Jedno takie laboratorium jest w stanie wykonać ponad 40 badań dziennie.

– Systematyczna i dokładna kontrola jakości materiałów, z których budowana jest infrastruktura kolejowa, jest wyrazem dbałości o bezpieczeństwo – mówi Andrzej Pawłowski, wiceprezes PKP PLK SA. - Przestrzeganie norm daje gwarancję, że materiały eksploatacyjne pozwolą na bezpieczny przejazd pociągu oraz długoletnią, bezproblemową eksploatację linii kolejowych.

Pierwsze dwa pojazdy, których zabudowę podwozia wykonał polski producent, już pracują. Docelowo PLK będą miały 12 terenowych laboratoriów mobilnych (zostaną przydzielone oddziałom regionalnym), które zapewnią monitoring wszystkich najważniejszych inwestycji kolejowych w kraju.

– Zapewnienie dostępu do badań wykonanych w niezależnych od wykonawcy laboratoriach jest kluczowym narzędziem kontroli jakości przy realizacji robót budowlanych. Uzyskanie wysokiej klasy infrastruktury kolejowej zapewnia dłuższą i bezawaryjną eksploatację, a także zwiększa świadomość osób odpowiedzialnych za realizację inwestycji i samodyscyplinę wykonawcy – wyjaśnia Tomasz Kruk z zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych SA, odpowiedzialny 
za jakość i ryzyko operacyjne.

Program inwestycyjny PKP PLK zakłada realizację do 2023 r. blisko 300 przedsięwzięć o wartości przekraczającej 67 mld zł. To ponad dwukrotnie więcej niż zarządca infrastruktury miał do dyspozycji w latach 2007-2015.

* * *

Filar kontroli - obok specjalistycznych pojazdów - będzie tworzyć Centralne Laboratorium Badawczo-Rozwojowe. Będzie się składać z pięciu wydziałów, podzielonych ze względu na prowadzony rodzaj badań (kruszywa, grunty, masy i diagnostyka nawierzchni, betony oraz diagnostyka kolejowa). Pracę znajdzie w nim 25 specjalistów. Pełną gotowość laboratorium uzyska w drugiej połowie tego roku. Do tego czasu spółka nadal będzie korzystać ze stałych laboratoriów Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

(mag)

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Laboratorum
2016-01-13 18:27:10
A planiki robót w PKP PLK S.A. trzeba nadal robic bo laboratorium wykryje ze papier i długopis sa bardzo niskiej jakości

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA