W większości krajów Europy ponad połowa dorosłych ma nadwagę lub jest otyła z powodu złego odżywiania, co jest przyczyną wielu chorób i ok. 320 tys. zgonów rocznie. Najczęstszym powodem niepowodzenia w utrzymaniu zdrowej diety jest słabnąca motywacja i nieprzestrzeganie zaleceń żywieniowych. Szczecińska firma TiqDiet stworzyła aplikację, która ma wspierać dietetyków i pacjentów.
Z badań Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) wynika, że ze wszystkich czynników negatywnie wpływających na zdrowie i dobrostan Europejczyków najważniejsze są żywieniowe. Główną przyczyną niepełnosprawności i zgonów są choroby niezakaźne, tj. układu krążenia oraz oddechowego, cukrzyca i nowotwory. Wynikają one najczęściej z otyłości, zbyt dużego spożycia pokarmów wysokokalorycznych, tłuszczów nasyconych, cukru i soli przy jednoczesnej małej konsumpcji warzyw, owoców i produktów pełnoziarnistych.
Aż 59 proc. dietetyków uważa, że spadająca motywacja pacjenta to jedna z największych barier skutecznej terapii. Natomiast 76 proc. przyznaje, że nie znalazło sposobu na skuteczną weryfikację, czy ich zalecenia są przestrzegane. Tak wynika z badania przeprowadzonego przez startup TiqDiet wśród 783 specjalistów z zakresu żywienia. Te statystyki miały wpływ na kształt aplikacji stworzonej przez przedsiębiorców ze Szczecina, którzy przygotowali technologię na potrzeby zarówno dietetyków, jak i ich podopiecznych. Rozwijają ją w Technoparku Pomerania.
TiqDiet to narzędzie, które umożliwia dietetykom stały kontakt z pacjentami. Za pomocą komputera bądź smartfona na bieżąco mogą śledzić, co robi podopieczny i czy się stosuje do ich zaleceń. Zadaniem pacjenta jest odznaczanie, czy zastosował się do jadłospisu i planu treningu na dany dzień.
– Pacjent dostaje powiadomienia na swój telefon, co i kiedy ma zjeść, jakie leki wziąć i kiedy potrenować, wszystko zgodnie z planem przygotowanym przez dietetyka. To ma mu pomóc w zmianie stylu życia i utrzymaniu motywacji do działania – wyjaśnia Michael Kacprzak, prezes i założyciel TiqDiet. Aplikacja ma też być platformą kojarzącą w podobny sposób m.in. sportowców z ich doradcami czy ćwiczących z personalnymi trenerami fitness.
– TiqDiet debiutuje na polskim rynku, ale ma ambicję na podbój zagranicy – mówi prezes szczecińskiej firmy. – Szacowany potencjał rynku przekracza 40 mln USD rocznie. Po międzynarodowej konferencji Wolves Summit w Warszawie zgłosiło się do nas wielu inwestorów chcących wspomóc nas w ekspansji na rynki zagraniczne. To dla nas najlepszy dowód, że nasze szacunki nie są na wyrost. (mag)