„Koniec Wojny” to rzeźba Richarda Hessa, która została włączona do zbiorów Zamku Książąt Pomorskich w Szczecinie. Powstałe w 1991 roku dzieło kupiono dzięki dofinansowaniu z programu "Rzeźba w przestrzeni publicznej dla Niepodległej 2024".
Pracę niemieckiego rzeźbiarza charakteryzuje głęboka idea humanizmu, troski i godności ludzkiej jednostki.
- Jej symboliczna forma oraz tytuł wyrażają zarówno stratę, wysiłek, poświęcenie, jak też nieustępliwość i niezłomność w dążeniu do pokoju - podkreśla Daria Stemplewska z Działu Informacji i Promocji Zamku Książąt Pomorskich w Szczecinie.
R. Hess był pacyfistą, otwarcie sprzeciwiał się wojnom i konfliktom zbrojnym.
"Koniec wojny" stoi na Dużym Dziedzińcu. To jedna z prac Richarda Hessa, które od 2016 roku stanowią depozyt Zamku dzięki uprzejmości rodziny artysty. Teraz, w ramach programu „Rzeźba w przestrzeni publicznej dla Niepodległej 2024”, dzieło R. Hessa dołączyło do kolekcji zamkowych zbiorów. Oprócz zakupionej rzeźby, na Dużym Dziedzińcu znajdują się prace: „Wielki Minotaur II” (1989, brąz), „Wielka susząca włosy” (1983, brąz), „Wielka krocząca” (1981, brąz) oraz „Kariatyda III” (1998″, brąz).
Richard Hess (1937-2017) był jednym z najważniejszych artystów europejskich okresu powojennego, specjalizującym się w rzeźbie figuratywnej. W latach 1957-1962 Hess studiował w Wyższej Szkole Sztuk Wizualnych w Berlinie. Był uczniem prof. Bernhardta Heiligera, a po 1965 roku asystentem Jürgena Webera i Waldemara Grzimka. W 1971 roku otrzymał stanowisko wykładowcy, a w 1980 roku tytuł profesora na Uniwersytecie Nauk Stosowanych w Bielefeld. Za swoją twórczość został uhonorowany Nagrodą Artystyczną miasta Darmstadt oraz nagrodą na Biennale Rzeźby w Bad Homburg v. d. Höhe. Jego prace prezentowane były m.in. podczas 46. Biennale sztuki współczesnej w Wenecji w 1995 roku. Prace artysty znajdują się w wielu europejskich instytucjach i prywatnych zbiorach.
(aj)