W szczecińskiej Willi Lentza niedawno zarejestrowano filmową wersję opery, której akcja toczy się w starożytnej Grecji. To "Issipile" na podstawie libretta Pietra Metastasio, zrealizowana przez Operę na Zamku i zaproszoną międzynarodową ekipę artystów. Efekty ich pracy będzie można podziwiać w niedzielę (24 października) na VOD o godz. 20. Ma to być oryginalna wersja z polskimi napisami. Link do e-wejściówek na: https://tiny.pl/9947w lub dostępne będą przez stronę www.opera.szczecin.pl. Cena biletu do wyboru: 10, 20 lub 50 złotych.
Akcja opery toczy się w świecie starożytnej Grecji, gdzie Issipile, księżniczka Lemnos, będzie zmuszona pokrzyżować intrygę przeciw królowi i jego żołnierzom, zaplanowaną przez ich żony. Zazdrosne i urażone zachowaniem swoich mężów podczas wojny w Tracji, planują zabicie ich podczas obchodów na cześć Bachusa. Issipile, podczas trwania opery, zniweczy plany kobiet i uratuje swojego ojca, a wszystko to w akompaniamencie historii o miłości, zemście, zdradzie i piratach.
- Szukając wspólnego mianownika estetycznego dla tematyki mitologicznej, barokowego pochodzenia opery oraz wnętrza willi zbudowanej w stylu będącym eklektyczną odpowiedzią na estetykę epoki, odnajduję rozwiązanie, bazujące na łączeniu stylów, gdzie poprzez silnie zdefiniowany kostium (ubiór myśliwsko-jeździecki) zostanie podkreślona jednolitość i kierunek wizji artystycznej - opowiada Piotr Jędrzejas, reżyser „Issipile”. - Zaproponowane zostaną również elementy dekoracyjne (wypchane zwierzęta) dopełniające kostiumy i wnętrza, jednocześnie wprowadzając nas w klimat miejsc akcji. Libretto opery nawiązuje do mitologicznej postaci Dionizosa/Bachusa, boga dzikiej natury, winnej latorośli i wina. Odniesienie się do mitologicznego boga poprzez kostiumy śpiewaków, stanowiących bezpośrednie zapożyczenie z estetyki jeździectwa, symbolizować będzie oswajanie dzikiej natury. Kostiumy będą jednocześnie unifikowały postaci męskie i żeńskie. Próba połączenia przekazu mitologicznego z wnętrzami Willi Lentza pozwoli w sposób metaforyczny dookreślić miejsca dramatu (świątynia Bachusa, las, wybrzeże) elementami dekoracyjnymi, będącymi pojedynczymi artefaktami- sztucznymi (wypchanymi) zwierzętami, które odpowiednio oświetlone spotęgują nastrój libretta opery budząc skojarzenia z polowaniem i rzezią bezbronnych. Symbolika zwierząt i polowania łączy się również z mitologicznymi treściami dotyczącymi ofiary oraz powiązania z Dionizosem i jego wcieleń zwierzęcych (pantera, kozioł). W trackich misteriach miał na sobie skórę lisa, symbolizującą nowe życie. Za kostiumy oraz artefakty-rekwizyty odpowiadać będzie Anna Adamiak. Estetycznym dopełnieniem gry aktorskiej, będzie zastosowanie zbliżeń na detale architektoniczne, twarze i dłonie śpiewaków, rekwizyty oraz na wspomniane artefakty – zwierzęta. Szybki montaż filmowy wspomagać będzie dynamikę odbioru całości.
Oto wykonawcy: Issipile - Merlind Pohl, Rodope - Georgia Tryfona, Eurinome - Małgorzata Przybysz, Learco - Roberto Jachini Virgili, Giasone - Jakub Borowczyk, Toante - Jakub Borgiel, Lausitzer Baroque Ensemble: skrzypce barokowe - Helmut Riebl, Christophe Mourault, Mateusz Janus, Katarzyna Cendlak, altówka - Karolina Janik, Dominika Garncarz, wiolonczela barokowa - Szczepan Dembiński, kontrabas - Marcin Bajon, teorba - Maria Wilgos, klawesyn - Adam Piotr Rorat, dyrygent - Enrique Gómez-Cabrero Fernández.
(MON)