Kolejki, walka o najlepsze ceny i poszukiwanie oryginalnych podarków. Jednym słowem: stres. Im bliższa perspektywa wyprawy na świąteczne zakupy, tym większy poziom irytacji – takie wnioski można wysnuć z ostatniego badania PayPal oraz Kantar Millward Brown. 9 na 10 Polaków odczuwa presję związaną z zakupami świątecznymi. Ponad 50 proc. Polaków odczuwa stres na myśl o tym, że ich prezent okaże się nietrafiony. 46 proc. Polaków obawia się utraty kontroli nad swoim budżetem.
W badaniu „Świąteczne Problemy Zakupowe” wzięło udział ponad 10 000 respondentów z 10 europejskich krajów. Szczegółowa analiza ich odpowiedzi przybliża postawy oraz emocje towarzyszące Europejczykom podczas przedświątecznych zakupów.
Chociaż świąteczny czas zwykle jest postrzegany jako szczególny i radosny okres, przygotowania do świąt i związane z nimi zakupy są źródłem psychicznego dyskomfortu dla wielu osób. Wyniki ankiety przeprowadzonej na zamówienie PayPal wskazują, że 34 proc. Polaków odczuwa stres podczas świątecznych zakupów – to najwyższy odsetek wśród narodów Europy. Większość z nas obawia się też, że nie będzie w stanie znaleźć prezentu, którego poszukują (68 proc.).
Do powszechnych obaw można zaliczyć także strach przed kupnem prezentu, który okaże się nietrafiony (56 proc.) czy utratą kontroli nad budżetem (46 proc.), oraz odkładanie polowania na prezenty na ostatnią chwilę (46 proc.). Wśród czynników, które sprawiają, że świąteczna aura traci swój szczególny blask, znalazły się również korki oraz zatłoczone ulice – 61 proc. respondentów przyznało, że takie zjawiska są przytłaczające. W krajach, które sąsiadują z Polską, poziom negatywnych odczuć związanych ze świątecznymi zakupami był niższy – 1/4 Czechów i zaledwie 1/5 Węgrów odczuwa związany z nimi stres.
Przedświąteczne sprawunki to niekończąca się lista obowiązków. Planowanie, gotowanie, zapraszanie, odwiedzanie rodziny, robienie zakupów… Za dużo na głowie? Istnieje możliwość wykreślenia wyprawy do sklepów z listy. 6 na 10 Europejczyków deklaruje, że polowanie na bożonarodzeniowe prezenty w Internecie zmniejsza stres związany z zakupem prezentów. 7 na 10 Europejczyków sądzi, że w ten sposób znajdują lepsze okazje cenowe. Podobnie w Polsce: 67 proc. respondentów uważa, że robienie zakupów online może zmienić polowanie na prezenty w znacznie przyjemniejsze doświadczenie. Badani zauważyli wiele zalet kupowania w sieci: uniknięcie tłoku w sklepie (83 proc.), oszczędność czasu (81 proc.) i możliwość kupienia prezentów z zagranicy w najlepszej możliwej cenie (78 proc.).
Źródło: Newsrm.tv