Polacy czerpią wiadomości głównie z telewizji, a dopiero potem z portali informacyjnych i innych źródeł. Dla zdecydowanej większości dostęp do wiarygodnych informacji jest ważny, ale tylko co piąty byłby skłonny za nie płacić - wynika z sondażu TNS Polska.
Głównym źródłem informacji dla 71 proc. Polaków są telewizyjne programy informacyjne. W ubiegłym roku to źródło informacji wskazało 81 proc. badanych, czyli o 10 punktów procentowych więcej niż obecnie - zwraca uwagę ośrodek.
Z portali informacyjnych, które są drugim najpopularniejszym źródłem informacji, korzysta 29 proc. Polaków. Respondenci uzyskują też informacje od rodziny, przyjaciół oraz znajomych (24 proc.), z radia (16 proc.) lub wydanej na papierze prasy codziennej (15 proc.).
Portale informacyjne cieszą się większą popularnością wśród osób młodych (w wieku 15-39 lat), niż wśród starszych (w wieku 40 i więcej lat). Podobnie jest w przypadku serwisów społecznościowych i forów internetowych – są one zdecydowanie częstszym źródłem informacji dla osób w wieku 15-29 lat niż starszych - wskazuje TNS Polska.
Według sondażu dla zdecydowanej większości Polaków (83 proc.) dostęp do wiarygodnych informacji jest ważny. Ośrodek podkreśla jednocześnie, że im wyższe wykształcenie, tym częstsze przekonanie o tym, że taki dostęp jest istotny. Z ankiety wynika jednak, że tylko jedna piąta (20 proc.) Polaków byłaby gotowa płacić za dostęp do wiarygodnych informacji, a 11 proc. zapłaciłoby nie więcej niż 5 zł. Zdecydowana większość (81 proc.) jest przeciwna płaceniu za wiarygodne informacje.
Według ośrodka ponad połowa Polaków deklaruje, że interesuje się niemal wszystkim: zarówno kulturą i rozrywką (65 proc.), polityką krajową (59 proc.), sportem (56 proc.), gospodarką (54 proc.), pracą i edukacją (54 proc.), nauką i techniką (54 proc.), jak i polityką światową (50 proc.). (pap)
Fot. Robert Stachnik (arch.)