Niemal 1 050 000 osobom kończy się w tym roku ważność dowodu osobistego. Dodatkowo w najbliższych miesiącach swój pierwszy dowód wyrobi sobie ponad 160 tysięcy młodych ludzi. Wnioski o nowe dokumenty można składać online.
Ponad 160 tysięcy internetowych wniosków o nowe dowody, ponad 17 tysięcy zgłoszeń online informujących o utracie dowodu – to krótkie podsumowanie ubiegłego 2019 roku w kategorii „dowody osobiste”.
Już wiemy, że w tym roku dziać się będzie równie dużo. W sumie ponad 1 200 000 Polaków z różnych przyczyn będzie składało wnioski o nowe dokumenty. Jedni – bo ich dowód ma już 10 lat. Drudzy – bo do tej pory nie mieli dowodu, a urodzili się 2002 roku, więc właśnie wchodzą w dorosłość. I jedni, i drudzy mogą załatwić sprawy przez Internet.
Przyda się założenie profilu zaufanego – nie tylko do złożenia wniosku o nowy dowód, ale i do załatwiania online wielu innych spraw, w tym m.in. złożenia rocznego rozliczenia podatkowego, co nastąpi wkrótce.
Wszystkie niezbędne informacje o profilu zaufanym, w tym – jak go założyć (szybko i za darmo) są na stronie www.pz.gov.pl.
Żeby złożyć wniosek o dowód trzeba wejść na stronę www.gov.pl i działać według instrukcji. Aby złożyć go przez Internet, potrzebny jest profil zaufany i odpowiednie zdjęcie w wersji elektronicznej. W pierwszej kolejności należy zalogować się do konta Mój GOV (prawy górny róg) i tam wybrać usługę „Uzyskaj dowód osobisty z warstwą elektroniczną”.
Kolejne kroki:
Nawet jeśli 18 lat skończyłeś dobrych kilka lat temu, dowód, który odbierzesz w tym roku, będzie Twoim pierwszym… e-dowodem!
– E-dowód odbierają wszystkie osoby, które wniosek o nowy dokument złożyły 4 marca 2019 r. i później. Zasadnicza różnica między nowym dowodem a starym jest taka, że e-dowód to także nośnik naszej identyfikacji elektronicznej – tłumaczy minister cyfryzacji Marek Zagórski. – Warstwa elektroniczna e-dowodu to wbudowany, bezstykowy chip. Dzięki niej właściciel e-dowodu może komunikować się elektronicznie z administracją publiczną. To ona sprawia, że e-dowód umożliwia m.in. załatwianie online spraw urzędowych, elektroniczne podpisywanie dokumentów oraz korzystanie z automatycznych bramek granicznych na lotniskach.
Jakie jeszcze nowości czekają na właścicieli e-dowodów? Nieco mniej stresu w przypadku zapodziania dokumentu. Mając „tradycyjny” dowód osobisty, w przypadku jego zaginięcia, powinniśmy to od razu zgłosić do urzędu (można to zrobić online). Urzędnik od razu po otrzymaniu zgłoszenia, unieważnia dowód. W związku z tym, jeśli nawet po kilku dniach znajdziesz zgubę, to i tak będziesz musiał wyrobić nowy dowód.
Właściciele e-dowodów mają za to możliwość czasowego zawieszenia dokumentu.
– Każdy, kto nie wie, gdzie jest jego e-dowód i jednocześnie liczy na to, że się znajdzie – może go zawiesić na 14 dni – tłumaczy minister cyfryzacji Marek Zagórski. – Jeśli w tym czasie nie cofnie zawieszenia, dowód zostanie automatycznie unieważniony. Jeśli zawieszenie zostanie cofnięte w ciągu dwóch tygodni, e-dowód znowu będzie ważny. Wnioski o zawieszenie i odwieszenie e-dowodu można złożyć przez Internet.
Źródło: MC