Dwa zakupione przez Pomorze Zachodnie w lipcu tego roku pociągi hybrydowe powstają w Nowym Sączu. Prace idą zgodnie z harmonogramem. W tym tygodniu fabrykę NEWAGU odwiedził wicemarszałek województwa zachodniopomorskiego Tomasz Sobieraj, który mógł z bliska zobaczyć, jak powstają nowe składy dla naszego regionu.
Pomorze Zachodnie jako pierwszy region w Polsce zakupił hybrydy, które wyprodukuje NEWAG SA. Łączny koszt zakupu dwóch pojazdów to 49,2 mln zł. Każdy z nich będzie wyposażony w 150 miejsc.
- Produkcja pierwszego pojazdu hybrydowego jest na etapie przedmontaży, natomiast drugi pojazd w przyszłym tygodniu wjeżdża do lakierni. Wyglądają jeszcze na dość surowe, ale mamy zapewnienie, że oba wjadą na nasze zachodniopomorskie tory jeszcze w tym roku! – podkreśla T.Sobieraj.
Oba pociągi będą wyróżniały się na trasach, bo ich kolorystyka będzie odmienna od pozostałych pojazdów należących do województwa. Jeden z nich będzie nawiązywał do „zielonego regionu”, jakim jest Pomorze Zachodnie – zarówno jeśli chodzi o dużą powierzchnię lasów czy pól, jak i o świadome, ekologiczne podejście samorządu i mieszkańców. - To na Pomorzu Zachodnim wytwarza się najwięcej w Polsce energii pochodzącej z alternatywnych, „zielonych” źródeł" - informuje Sobieraj.
- Drugi ze składów hybrydowych również będzie miał odmienną malaturę, ale na razie nie ujawniamy, do czego będzie nawiązywać, nie chcemy psuć niespodzianki – dodaje wicemarszałek.
Pojazdy dwunapędowe łączą najważniejsze zalety pojazdów elektrycznych, czyli wysokie przyspieszania i brak emisji spalin oraz pojazdów spalinowych wyposażonych w przekładnię elektryczną, jaką jest możliwość poruszania się po liniach niezelektryfikowanych. A tych na Pomorzu Zachodnim jest wciąż 40%.
Hybrydy pozwolą obsługiwać trasę Szczecin Gł. – Kołobrzeg – Koszalin bez przesiadek. Podobnie na zmodernizowanej linii kolejowej nr 210 Szczecinek – Runowo Pomorskie, obsługując bezpośrednią relację Szczecin Gł. – Szczecinek przez Stargard, Drawsko Pomorskie, Złocieniec i Czaplinek.
Województwo zachodniopomorskie na inwestycje taborowe w ostatnich 10 latach wydało łącznie ponad 1 mld zł. Zakupy w znacznej większości były sfinansowane ze środków Unii Europejskiej.
oprac. (mj)
Fot. UMWZ