Poniedziałek, 23 grudnia 2024 r. 
REKLAMA

16 lat temu wyprodukowano ostatniego fiata 126p [FILM]

Data publikacji: 22 września 2016 r. 12:24
Ostatnia aktualizacja: 25 września 2016 r. 22:06
16 lat temu wyprodukowano ostatniego fiata 126p
 

22 września 2000 roku w bielskim zakładzie Fiat Auto Poland zakończyła się produkcja "malucha" w Polsce. Pierwszego polskiego fiata 126p zmontowano 6 czerwca 1973 roku z oryginalnych włoskich części. Przez wiele lat "maluch" był najczęściej spotykanym samochodem na polskich drogach.

Na początku lat 70. kosztował 69 tysięcy ówczesnych złotych, czyli mniej więcej 20 średnich pensji, a na samochodowych giełdach płacono za niego 110 tys. zł. Żeby kupić "malucha", trzeba było mieć nie tylko pieniądze, ale też talon, czyli przydział.

Pierwszego polskiego "malucha" zmontowano 6 czerwca 1973 r. z oryginalnych włoskich części. Seryjna produkcja tego modelu w zakładach we włoskim Cassino trwała już wówczas od blisko roku. W październiku 1972 r. odbyła się międzynarodowa premiera auta podczas Salonu Samochodowego w Turynie, a niedługo potem auto było prezentowane na warszawskim Placu Defilad. Oficjalnie seryjna produkcja w Bielsku-Białej ruszyła 22 lipca 1973 r. We wrześniu 1975 r. rozpoczęła się natomiast produkcja w nowej fabryce w Tychach.

Produkcja "malucha" w Polsce była efektem kontraktu "o współpracy przemysłowej i licencyjnej na samochód małolitrażowy 126", zawartego przez polskie władze z Fiatem 29 października 1971 r. Zgodnie z jego zapisami, fiat 126p to samochód z tylnym napędem, dwucylindrowym silnikiem o pojemności 594 ccm, maksymalnej mocy 23 KM oraz samonośnym, czteroosobowym i dwudrzwiowym nadwoziem.

Licencji nie kupiono za dewizy – została spłacona m.in. wytwarzanymi w polskich zakładach silnikami i skrzyniami biegów do modelu 126 wytwarzanego we Włoszech. Wraz z zakupem licencji na produkcję auta kooperanci dawnej Fabryki Samochodów Małolitrażowych otrzymali też technologie produkcji detali z materiałów do licencyjnego samochodu, których wcześniej nie robiono w Polsce. Oznaczało to awans technologiczny dla wielu firm z sektora metalurgicznego, chemicznego czy elektrotechnicznego.

Ostatni "maluch", wyprodukowany jesienią 2000 r., trafił do Muzeum Fiata w Turynie, a inny z ostatnich egzemplarzy – do Muzeum Techniki w Warszawie. W sumie w latach 1973-2000 w zakładach w Bielsku-Białej i Tychach wyprodukowano ponad 3,3 mln tych aut, z czego blisko 900 tys. trafiło na eksport. We Włoszech powstało natomiast ponad 1,3 mln fiatów 126.

W 1988 r. "maluchy" wyeksportowano do Australii i na Kubę. Dzięki zmianom konstrukcyjnym fiat 126p doczekał się także wersji rajdowej. Polscy rajdowcy zachwalali w latach 70., że na krajowych i międzynarodowych trasach małe auto sprawowało się nadspodziewanie dobrze. Np. zimą 1975 r. Sobiesław Zasada z Longinem Bielakiem testowali "malucha" zimą na trasie dojazdowej Warszawa-Monaco – był to tzw. odcinek dojazdowy słynnego Rajdu Monte Carlo.

(pap)

Film: PAP

 

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Jeszcze PO 1970 roku...
2016-09-25 21:54:25
Do PO-nizszego guciu... tylko PO-mylency i niedorozwinieci, beda dalej tesknic za E.G. i latami Komunizmu !!
Mun
2016-09-22 17:51:06
I to był chyba ostatni polski produkt?
guciu
2016-09-22 13:17:51
Piękna sprawa zapowiadała się w państwie polskim,dar dla narodu polskiego od 1 sekretarza PZPR ,potem tylko talony dla wybranych,badż wygrana w Toto lotka lub w czasopismach okoloczniszciowych sportowych jak skarb kibica Tempo.Legenda malucha została zloty zagraniczne małego fiata lub po 89 roku w Polsce.A i jeszcze modele do slejania bądź blaszaki metalowe przed 89 roku i teraz.Ludzie gdzie niegdzie jeszcze nim jeżdzą,dalej by z tych samochodów korzystali,przecież i na Kubie jeżdżą.Tęsknią ludzie za latami 70 i Edwardem Gierkiem.
Fiat
2016-09-22 12:28:45
Żaden ze współcześnie produkowanych samochodów nie może być porównywalny z "maluchem". Nie chodzi tu o parametry techniczne, a o popularność i jego pozycję kulturową. Obecne samochody tak często zmieniają swoje generacje, że nawet golf dwójka ma już piątego następcę ;)

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA