Ministerstwo Obrony Narodowej poinformowało, że kończą się prace dotyczące oceny ofert potencjalnych wykonawców okrętów podwodnych dla Marynarki Wojennej RP. O kontrakt zabiegają trzy koncerny: francuski, niemiecki i szwedzki. Decyzja dotycząca wyboru partnera strategicznego w programie ORKA zostanie podjęta w styczniu 2018 r. Według nieoficjalnych informacji portalu wpolityce.pl, kontrakt będzie podpisany z francuską Naval Group.
- Najważniejszym i zarazem najbardziej ambitnym oraz kosztownym programem jest pozyskanie okrętów podwodnych nowego typu ORKA - informuje resort obrony. - Okręty te mają stanowić zasadniczy element bojowy oraz rozpoznawczy MW, a jednocześnie, dzięki wyposażeniu w pociski manewrujące, będą kluczowym elementem państwowego i sojuszniczego arsenału odstraszania militarnego.
Na obecnym etapie programu rozpatrywane są oferty trzech potencjalnych wykonawców: okręt typu Scorpene firmy Naval Group wraz pociskami manewrującymi typu NCM firmy MBDA (Francja), okręt typu 212CD firmy Thyssen Krupp Marine Systems (Niemcy) oraz typu A26 firmy Saab Kockums (Szwecja).
- W resorcie finalizowane są prace dotyczące oceny przedstawionych ofert, zgodnie z przyjętymi kryteriami dotyczącymi wymagań operacyjnych, współpracy strategicznej oraz przemysłowej - zaznacza MON. - Resort oczekuje również na ostatni pakiet informacji od wybranych potencjalnych wykonawców, którzy zapewnili o ich przekazaniu do końca roku lub na samym początku roku 2018.
Biorąc pod uwagę skomplikowanie systemu uzbrojenia, jakim jest okręt podwodny, wymaganie dotyczące jego wyposażenia w pociski manewrujące oraz konieczność aktualizacji i weryfikacji szeregu danych zebranych w poprzednich etapach postępowania, resort obrony przyjął, że decyzja o wyborze partnera strategicznego w programie ORKA zostanie podjęta w styczniu 2018 r. Dostawy pierwszego okrętu planowane są w latach 2024-2026. Zakłada się, że przed kontraktem na zakup okrętów podpisane zostaną stosowne umowy międzyrządowe, stwarzające warunki do rozwoju strategicznej współpracy wojskowej i przemysłowej na kanwie programu ORKA pomiędzy Polską a krajem dostawcy.
Tymczasem portal wpolityce.pl nieoficjalnie się dowiedział, że tym dostawcą ma być Naval Group (dawniej DCNS).
Zdaniem Cezarego Cierzana z Biura Platform Morskich Polskiej Grupy Zbrojeniowej, który uczestniczył w niedawnej debacie pn. „Marynarka Wojenna RP - organizacyjne, przemysłowe i technologiczne wyzwania”, zorganizowanej przez szczeciński think tank Nobilis Media, są duże szanse, że część produkcji związanej z budową okrętów podwodnych będzie ulokowana w Szczecinie.
(ek)
Fot. Materiały Naval Group