Prawie 1500 ton stali zostanie użyte do zbudowania nowych statków wielozadaniowych, które powstają dla administracji morskiej w Szczecinie i w Gdyni. Statki buduje gdańska stocznia Remontowa Shipbuilding. Inwestorem jest Urząd Morski w Szczecinie, a projekt nosi nazwę: „Nostri Maris – budowa dwóch wielozadaniowych jednostek pływających”.
– Obecnie trwają prace związane ze spawaniem i łączeniem ze sobą poszczególnych sekcji kadłuba pierwszej jednostki, a także kończy się cięcie blach na drugą jednostkę – poinformowała Ewa Wieczorek, rzecznik prasowy Urzędu Morskiego w Szczecinie. – W kwietniu nastąpi odbiór silników, natomiast wodowanie pierwszego kadłuba jest przewidziane na koniec czerwca lub początek lipca. Kolejnym etapem będzie montowanie nadbudówki oraz prace wykończeniowe i wyposażeniowe. Położenie stępki pod drugą jednostkę jest zaplanowane na początek marca.
Przypomnijmy, że uroczystość położenia stępki pod budowę pierwszego statku odbyła się 29 października ubiegłego roku w gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding, która wygrała przetarg ogłoszony przez UMS. Zadanie realizowane jest w formule „projektuj i zbuduj”, więc zaangażowano w nie również projektantów ze stoczniowego biura konstrukcyjnego Remontowa Marine Design & Consulting.
Projekt „Nostri Maris – budowa dwóch wielozadaniowych jednostek pływających” jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności, w ramach programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014 – 2020. Unijny wkład finansowy stanowi 85 proc. wartości projektu. Pozostałe 15 proc. pokrywa budżet państwa. Instytucją pośredniczącą jest Centralny Urząd Projektów Transportowych. Statki będą przeznaczone do działania na całym Morzu Bałtyckim.
– Wartość kontraktu na budowę jednostek wielozadaniowych to 213 mln 650 tysięcy złotych, a ich odbiór jest planowany na czerwiec 2020 roku – dodała Ewa Wieczorek.
Statki te będą pełnić przede wszystkim funkcję lodołamaczy, ale posłużą również do wystawiania oznakowania nawigacyjnego, holowania statków, prowadzenia prac hydrograficznych i zwalczania rozlewów olejowych. Przewidziano dla nich także funkcje ratownicze i przeciwpożarowe – wspomogą w tych zadaniach inne służby.
Zastąpią wysłużone już jednostki administracji morskiej: „Planetę” stacjonującą w Świnoujściu oraz gdyński „Zodiak”. Obie były wprowadzone do eksploatacji w 1982 roku.
Według założeń, nowe statki mają mieć od 60 do 65 m długości i od 12 do 15 m szerokości. Planowane zanurzenie to ok. 3,5 do 4 m. Załoga ma być sześcioosobowa, ale przewidziano też miejsce dla 14 osób personelu specjalistycznego.
Więcej o projekcie można się dowiedzieć na poświęconej mu stronie internetowej (http://nostrimaris.pl). ©℗
Elżbieta Kubowska
Fot. UMS