piątek, 20 lipca 2018.
Strona główna > Gospodarka > Ustawa zachęci do budowy statków?

Ustawa zachęci do budowy statków? [GALERIA]

Ustawa zachęci do budowy statków?
Data publikacji: 2016-03-14 18:25
Ostatnia aktualizacja: 2017-11-18 19:33
Wywietleń: 2622 123480

Ułatwienia podatkowe dla firm budujących statki oraz możliwość włączenia stoczni do Specjalnych Stref Ekonomicznych to najważniejsze założenia tzw. ustawy stoczniowej. Jej projekt zaprezentowali w poniedziałek w Szczecinie ministrowie gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej oraz finansów.

Prezentacja odbyła się w historycznej stoczniowej świetlicy, w której podpisano jedno z sierpniowych porozumień w 1980 roku.

– Rozwiązania, które przygotowaliśmy, zostały wcześniej omówione i przedyskutowane przede wszystkim z biznesem, ale również przeszły negocjacje z ministerstwem finansów – podkreślił Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.

Zapowiedział, że ustawa będzie mogła wejść w życie 1 stycznia 2017 r.

– My damy ułatwienia w podatkach, a później potrzebne jest zaangażowanie biznesu. Jestem przekonany, że się ono pojawi – stwierdził Paweł Szałamacha, minister finansów.

Szczegóły projektu ustawy przybliżył Paweł Brzezicki, wiceminister gospodarki morskiej.

– Ustawa, nad którą pracowaliśmy jeszcze przed wyborami, nazywa się „o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych” – z tego względu, że pozytywne uderzenie idzie w kierunku stoczni, jak i całego łańcucha dostawców – tłumaczył P. Brzezicki.

Zaznaczył, że ustawa skierowana jest do podmiotów, które zbudują statek w całości. Zwalnia je z płacenia VAT-u dostawcom elementów do budowy, daje też wybór między CIT-em a zryczałtowanym 1-proc. podatkiem od wartości sprzedanej produkcji. Ponadto rozszerza katalog statków, które można będzie dostarczyć bez płacenia VAT-u. Ułatwia także włączenie stoczni do Specjalnych Stref Ekonomicznych – bez angażowania budżetu państwa w inwestycje rozruchowe. ©℗

(ek, kl)

Więcej we wtorkowym "Kurierze Szczecińskim" i e-wydaniu z 15 marca 2016 r.

Zdjęcia z wydarzenia w naszej galerii

Fot. Robert STACHNIK

Komentarze

Klafior
Wskrzesic stocznie to jeden problem, a drugim sa zamowienia i zlecenia na statki. A dla szczecinskiego PZM-u buduje sie wlasnie 12 nowiutkich statkow w... Chinach. PZM to panstwowa firma, a w dwudziestoleciu miedzywojennym jedna z metod stawiania gospodarki na nogi byly zamowienia publiczne i panstwowe.
2016-03-18 06:16:49
Wawrzek
Przemysł Stoczniowy to szansa dla Regionu. Dziwne, że jeszcze są ludzie temu przeciwni to na pewno źle życzący Polsce i Polakom. Ciągle jakiś gulgot wmawia nam, że powinniśmy harować dla obcych i u obcych swoje zasoby ludzkie i materiałowe marnotrawiąc. Należałoby tych ludzi dobrze rozpoznać i ocenić i zapytać dlaczego dla Polaków ryby łowić muszą Duńczycy, Norwedzy, Niemcy?, dlaczego zlikwidowano Bazy Rybackie Statki i Przedsiębiorstwa? A czy Mebli, Urządzeń Okrętowych nie potrafimy robić, a czy ten, który zlikwidował Fabrykę Kabli nie zobowiązywał się do czegoś przy prywatyzacji?. Czy produkowane w Polsce Silniki Okrętowe na licencji i własne to nie mogą być eksportowane? Tylu Menadżerów Logistyki wykształconych w Polsce nie potrafią zorganizować tej dziedziny z dużym udziałem Polski? Wiele by tu pisać jeszcze majątek i środki pozwalające na odbudowę tego przemysłu są ale to już ostatnie dzwonki. Dobrze, że Rząd podejmuje działania w tym kierunku- brawo. Trzeba jednak tworzyć NOWĄ BAZĘ Szkoły Zasadnicze i Technika, Wydziały Budowy Okrętów(tych wojennych też nie mamy) ze stypendiami i preferencjami. Za niedługo trzeba będzie pomyśleć o odbudowie Przemysłu Rolno-Spożywczego i odzyskaniu możliwości produkcji Rolniczej chociażby do wysokości potrzeb żywnościowych Polski i Polaków. Może będzie to możliwe bo Don Arturo szykuje się uzdrawiać Ukrainę - może będzie Gajowym jak jego Dziadek(choroba z tymi Dziadkami) to tu będzie luźniej dla innych- rozwiną skrzydła. Antoni masz rację, popieram
2016-03-15 23:35:45
Antoni
W minionym okresie mimo obstrukcji totalnej dla przemysłu okrętowego, wielu rodzimych przedsiębiorców mimo wszystko chciało i robiło wiele,aby wielu ludziom dać pracę i jakieś utrzymanie.Lepiej ,gorzej ,ale chwała im za to ,że potrzymali pamięć i, że tereny stoczniowe nie "zarosły trawą ". Oczywiście,że należałoby pociągnąć do odpowiedzialności polityków , którzy pozwoli okraść HOLDING pana Piotrowskiego .Gdyby ten człowiek jeszcze chciał, nasza Stocznia zakwitłaby ponownie.Mam taką wiarę.Podmioty funkcjonujące obecnie miałyby szansę zaistnieć w składzie Nowej GRUPY, nie konkurując między sobą cenami, a wspierając się w realizacji trudnych zadań.Prawdą jest, że tak naprawdę obecnie mało jest do zbudowania , ale to się zmieni.
2016-03-15 21:03:24
Red. ZB-J
Każde ułatwienie dla gospodarki, w tym wypadku - morskiej, jest mile widziane. O ile nie naruszają one praw międzynarodowych, w tym unijnych, dot. zdrowej konkurencji, do których przestrzegania jest zobligowana Polska. Nasi bogatsi i lepiej gospodarujący zachodni sąsiedzi swoje stocznie w Meklemburgii - Pomorzu Przednim oddali w ręce rosyjskiego biznesu, ten, gdy okazało się,że portfel zamówień z Rosji wysycha i stoczniom grozi bezrobocie a 1,2 tys. stoczniowcom zasiłek dla bezrobotnych - prywatny rosyjski biznes dogadał się z Azjatami z Hong Kongu i za zgodą władz lokalnych i federalnych - wszystkie trzy stocznie w Rostoku, Wismarze i Stralsundzie mają nowego inwestora strategicznego od początku miesiąca. Ze stoczniami sprawa polega nie na szukaniu kruczków prawnych dot. finansowania - ale stabilnego długoterminowego portfela zamówień. Nowy właściciel wszystkich trzech stoczni + stocznia i biuro konstrukcyjne w Bremerhaven, które kupił na przełomie 2015/16 to Geting Hong Kong, armator trzeciej floty wielkich wycieczkowców (cruise'ów) na świecie. I ma 10-letni plan rozbudowy swojej floty. Jak dodamy do tego fakt,że Rostock to największy port pasażerski w Niemczech, przystosowany do obsługi turystycznej floty pasażerskiej(sieć biur podróży, hotele, atrakcje turystyczne dla pasażerowi tp) jak również do obsługi tego typu floty z pełnym zapleczem (pralnie, dostawcy, stocznie i ekipy remontowo-serwisowe, itp) - to naocznie możemy zobaczyć, że przemysł stoczniowy musi być racjonalnie powiązany z innymi gałęziami gospodarki morskiej - żeglugą, portami, turystyka morską, w tym przypadku. W Niemczech, jak widać takim sprawnym ośrodkiem morskim jednoczącym wiele gałęzi gospodarki morskiej okazuje się być Rostock.Tu nic nie dzieje się przypadkiem, lecz jest ujęte w wieloletnich, skorelowanych planach władz federalnych, lokalnych, portowych, itp.Od początku XXI wieku cale zaplecze lądowe Rostoku jest przygotowywane pod ruch turystyczny - nowe autostrady, mosty, połączenia kolejowe z Berlinem, lotniska. Potem kolejno trwało przystosowanie samego zespołu portowego Rostock-Warnemuende i segmentu uług turystycznych, specjalizujących się w turystyce morskiej. Teraz nowy, jeden z największych na świecie armatorów floty cruise'ów zakotwiczony w Rostoku i cztery stocznie w jego gestii. Takich dalekosiężnej i konsekwentnie realizowanej polityki morskiej w Polsce od 1989r. - nie było i nie w Polsce. Co się odbija nie tylko na konkurencyjności naszych portów, ale całym segmencie gospodarki morskiej. Działania partyzanckie w gospodarce prowadzone od wyborów do wyborów dają o sobie znać.
2016-03-15 16:04:47
@ Antoni
Tacy mocni ci kibole w Szczecinie? To jest śmiech nie kibole - ilu jest was na młynie? 200 dzieciaków? A z tego wszego stadionu-kurnika, to nawet śmiać się już odechciewa. 2:3 - coś ci to mówi?
2016-03-15 14:01:30
Pani Antonia,
Do PO-nizszych PO-stkomunistow i KOD-rzy...a z jakich PO-datkow budowano w czasach Komuny...? Miedzy innymi: My Im statki... a Oni Nam 20 wagonow butow - do PO-dzelowania...!!
2016-03-15 11:25:01
@
NIE JEDNO Z POROZUMIEŃ SIERPNIOWYCH A PIERWSZE POROZUMIENIE. redaktorze !!...do szkoły na korepetycje z historii
2016-03-14 21:26:55
Janvier
No to teraz za pieniądze podatników będziemy się bawić w budowę statków. Statki i tak wybudują Chińczycy bo są najtańsi i robią to dla armatorów z całego świata od wielu lat....ale pogadać sobie można
2016-03-14 21:20:12
Antoni
Oczywiście pieprzony Trybunał "oświadczy", że niezgodne z Konstytucją . BEREZA KARTUZKA ,to byłoby jakieś rozwiązanie dla tych co nie mogą się pogodzić z wyborem większości uprawnionych i biorących udział w głosowaniu.Kto nie głosował - jego wolny wybór i świadoma decyzja o niezabieraniu głosu. I nie ma co się po KOD-ach włóczyć , bo przyjdzie czas , że wk ... wią się Kibole i zrobią sobie z Wami Ustawkę,że pospadają Wam kucyki, warkoczyki i inne niepasujące do prawdziwego mężczyzny akcesoria.
2016-03-14 21:05:36
dd
tadzio ojczulek bedzie preziem
2016-03-14 20:47:54
Zenek
No to jeszcze poczekajmy na zgodność tej ustawy z prawem obowiązującym, zwłaszcza z prawem konkurencji. Wszystko będzie jasne. Brzezicki..... i wszystko jasne
2016-03-14 18:56:50
Patriota
Propaganda trwa tylko opakowanie się zmieniło i jest to nadal kosztem obywateli drugiej kategorii...
2016-03-14 18:30:10

Dodaj komentarz

Akceptuję regulamin. Link do regulaminu
Pogoda
23
na godz. 15:00
Zobacz prognozę na trzy dni

Przez granice

Dodatek specjalny do „Kuriera Szczecińskiego”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
CZYTAJ WIĘCEJ

Über die Grenzen

Sonderbeilage der Zeitung „Kurier Szczeciński”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
LESEN SIE MEHR

Filmy

Flis przypłynął do Szczecina
Zjazd Młodych Gwiazd 2018 i „Siedem życzeń”
Różankowe urodziny Szczecina
Poprzedni Następny

Nekrologi

W Kurierze Szczecińskim
Kup najnowsze lub archiwalne wydanie Kuriera Szczecińskiego w wersji elektronicznej.
Przejdź do sklepu
Zamieść ogłoszenie w Kurierze Szczecińskim oraz w wersji elektronicznej.
Daj Ogłoszenie
Cyfrowy