Niedziela, 22 grudnia 2024 r. 
REKLAMA

Umowa na budowę lodołamaczy podpisana

Data publikacji: 20 lipca 2018 r. 18:01
Ostatnia aktualizacja: 13 listopada 2018 r. 20:42
Umowa na budowę lodołamaczy podpisana
 

Jak już informowaliśmy, stocznia Remontowa Shipbuilding z Gdańska wygrała przetarg na budowę dwóch lodołamaczy dla Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie. W piątek (20 lipca) podpisano umowę z wyłonionym wykonawcą.

Zadanie pod nazwą „Zaprojektowanie, wybudowanie i dostawa wraz z wyposażeniem dwóch lodołamaczy przeciwpowodziowych liniowych w ramach zadania: Kontynuacja programu budowy lodołamaczy dla RZGW Szczecin” realizowane jest w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

– Możemy powiedzieć, że dochodzi do wymiany pokoleniowej we flocie lodołamaczy Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie, bo nowe jednostki będą zastępować wysłużone, które brały udział w akcji lodołamania od dekad – mówi Tomasz Pietras, dyrektor RZGW w Szczecinie. – Zamówione jednostki są nowoczesne, doskonale wyposażone i będą w znaczącym stopniu wspierać poprawę bezpieczeństwa przeciwpowodziowego mieszkańców naszego miasta i regionu. Pod względem technicznym ich obsługa będzie dużym ułatwieniem pracy dla operatorów i załóg pracujących podczas akcji lodołamania.

Jak zaznacza, inwestycja wpisuje się w realizację celów Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, polegających na wspieraniu działań na wodach śródlądowych.

– Jestem przekonany, że nowe lodołamacze będą dumą nie tylko RZGW w Szczecinie, ale i całego Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie – dodaje dyrektor Pietras.

Lodołamacz liniowy ma za zadanie przemieszczanie się za czołowymi, poszerzanie wyłamanej przez nie „rynny” w lodzie oraz rozdrabnianie powstałej w wyniku lodołamania kry, aby zapobiec jej grupowaniu się i tworzeniu wtórnych zatorów lodowych. Rola tego lodołamacza jest niebagatelna, zważywszy na specyfikę rzeki Odry i występowanie w wielu jej miejscach zakoli i zwężeń, w których z łatwością dojść by mogło do tworzenia się zatorów powstających ze spływającej kry.

Parametry techniczne budowanych lodołamaczy liniowych zostaną uznane za obowiązujące dopiero na podstawie ostatecznej dokumentacji technicznej (klasyfikacyjnej) – po obliczeniach optymalizacyjnych kadłubów, potwierdzonych następnie badaniami modelowymi, w tym również przeprowadzonymi w basenie lodowym.

Wartość inwestycji to 30,25 mln złotych.

(ek)

Fot. RZGW Szczecin

 

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Patriot
2018-07-24 08:09:45
Dlaczego państwowe zamówienie trafia do prywatnej stoczni? Są przecież stocznie państwowe, które mogłyby zrobić te statki. Czemu rząd nie wspiera naszego przemysłu?
Gryfus
2018-07-21 19:38:02
W Szczecinie nie jest odbudowywany Przemysł stoczniowy. Stek wyświechtanych sloganów "Stocznia Szczecińska " nie ma stoczni szczecińskiej, jest kilkadziesiąt spółek działających na terenach po stoczniowych, Prezes Stoczni... jaki prezes...? Zarządca sekretarki i kilku sprzątaczek...
.
2018-07-20 20:32:55
Odbudowa przemysłu stoczniowego w Szczecinie to wyłącznie hasło propagandowe.
gość
2018-07-20 19:25:54
1234 chyba się zapomniałeś.W szczecińskiej nie ma miejsca,przecież są budowane promy.
1234
2018-07-20 18:24:54
dlaczego nie może tego budować Szczecin

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA