Jak już informowaliśmy, stocznia Remontowa Shipbuilding z Gdańska wygrała przetarg na budowę dwóch lodołamaczy dla Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie. W piątek (20 lipca) podpisano umowę z wyłonionym wykonawcą.
Zadanie pod nazwą „Zaprojektowanie, wybudowanie i dostawa wraz z wyposażeniem dwóch lodołamaczy przeciwpowodziowych liniowych w ramach zadania: Kontynuacja programu budowy lodołamaczy dla RZGW Szczecin” realizowane jest w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
– Możemy powiedzieć, że dochodzi do wymiany pokoleniowej we flocie lodołamaczy Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie, bo nowe jednostki będą zastępować wysłużone, które brały udział w akcji lodołamania od dekad – mówi Tomasz Pietras, dyrektor RZGW w Szczecinie. – Zamówione jednostki są nowoczesne, doskonale wyposażone i będą w znaczącym stopniu wspierać poprawę bezpieczeństwa przeciwpowodziowego mieszkańców naszego miasta i regionu. Pod względem technicznym ich obsługa będzie dużym ułatwieniem pracy dla operatorów i załóg pracujących podczas akcji lodołamania.
Jak zaznacza, inwestycja wpisuje się w realizację celów Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, polegających na wspieraniu działań na wodach śródlądowych.
– Jestem przekonany, że nowe lodołamacze będą dumą nie tylko RZGW w Szczecinie, ale i całego Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie – dodaje dyrektor Pietras.
Lodołamacz liniowy ma za zadanie przemieszczanie się za czołowymi, poszerzanie wyłamanej przez nie „rynny” w lodzie oraz rozdrabnianie powstałej w wyniku lodołamania kry, aby zapobiec jej grupowaniu się i tworzeniu wtórnych zatorów lodowych. Rola tego lodołamacza jest niebagatelna, zważywszy na specyfikę rzeki Odry i występowanie w wielu jej miejscach zakoli i zwężeń, w których z łatwością dojść by mogło do tworzenia się zatorów powstających ze spływającej kry.
Parametry techniczne budowanych lodołamaczy liniowych zostaną uznane za obowiązujące dopiero na podstawie ostatecznej dokumentacji technicznej (klasyfikacyjnej) – po obliczeniach optymalizacyjnych kadłubów, potwierdzonych następnie badaniami modelowymi, w tym również przeprowadzonymi w basenie lodowym.
Wartość inwestycji to 30,25 mln złotych.
(ek)
Fot. RZGW Szczecin