Pod koniec września br. zakończono budowę publicznego terminalu promowego, który znacznie podniesie zdolności przeładunkowe portu w Gdyni. Wartość inwestycji to ponad 290 mln zł.
– Terminal jest największą od blisko 50 lat inwestycją zrealizowaną w gdyńskim porcie. Przyczyni się do podniesienia jego pozycji na Morzu Bałtyckim – powiedział wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski.
Port promowy stwarza możliwość obsługi znacznie większych niż obecnie promów pasażerskich oraz podwyższa zdolności przeładunkowe portu w zakresie obsługi przewozów ładunków tocznych i pojazdów. Nowa lokalizacja terminalu – przy basenie im. Marszałka Piłsudskiego – zapewni połączenie z najważniejszymi drogami lokalnymi i krajowymi. Skróceniu ulegnie także czas zawijania promów do portu, który nie będzie przekraczał 120 minut od rozpoczęcia cumowania do wyjścia z portu.
– Port Gdynia jest ważnym ogniwem transeuropejskiego Korytarza Bałtyk – Adriatyk będącego jedną z najważniejszych dźwigni rozwojowych Europy Centralnej. Korytarz łączy kluczowe dla transportu regiony, wiodąc z Polski przez Czechy, Słowację, Austrię, Słowenię do Włoch, czym wpisuje się w założenia Inicjatywy Trójmorza – powiedział wiceminister infrastruktury Marcin Horała.
W ramach inwestycji wielkopowierzchniowe place manewrowe pokryto kostką na obszarze 6,5 ha, stworzono ponad 5 km sieci sanitarnych, wykonano 1150 m torowiska, ogrodzenie placów oraz zamontowano lampy oświetlające parking. Na wykonanie budynków kubaturowych, czyli budynku terminala, magazynu i urządzeń do fotograficznej rejestracji (fotoshooterów) oraz galerii pasażerskiej wykorzystano 280 ton stali zbrojeniowej, 330 ton konstrukcji stalowej i około 4,5 tys. m3 betonu.
Realizacja terminalu promowego obejmowała szeroki zakres działań niemal we wszystkich branżach budownictwa (budowlana, hydrotechniczna, sanitarna, elektryczna, telekomunikacyjna, drogowa, mostowa), a także w branży mechanicznej. Nowy terminal wyposażono w specjalistyczne urządzenia, których konstrukcja i sposób pracy umożliwiają obsługę szerokiej gamy typów promów: zespół ramp nabrzeżowych oraz łącznik ruchomy, czyli poruszające się po torowisku urządzenie zapewniające pieszą komunikację pasażerów i obsługi pomiędzy galerią stałą terminalu promowego a promem.
Terminal promowy w Porcie Gdynia zrealizowany został zgodnie z ideą green port, której wyrazem jest zastosowane po raz pierwszy w Polsce przyłącze elektryczne pozostające do dyspozycji promów cumujących przy terminalu. Dostarczenie energii elektrycznej na statek z lądu w czasie jego postoju w porcie eliminuje emisję dwutlenku węgla, tlenku siarki, tlenku azotu i drobnych cząstek. Pozwala również na redukcję do minimum drgań i hałasu wytwarzanego przez generatory na promie, a także wydłuża żywotność silników pomocniczych. Dzięki temu zmniejsza się negatywny wpływ transportu promowego na środowisko oraz jego oddziaływanie na centrum miasta.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze Środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w perspektywie 2014-2020. Wartość inwestycji to ponad 290 mln zł, z czego dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej wynosi blisko 117 mln zł.
Generalnym wykonawcą inwestycji była Korporacja Budowlana DORACO z Gdańska.
(ł)