Czwartek, 02 maja 2024 r. 
REKLAMA

Terminal kontenerowy z decyzją środowiskową

Data publikacji: 10 października 2023 r. 19:41
Ostatnia aktualizacja: 10 października 2023 r. 21:41
Terminal kontenerowy z decyzją środowiskową
Wizualizacja przyszłego głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu. Fot. ZMPSiŚ  

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA otrzymał decyzję środowiskową dla głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu. Wydała ją Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Szczecinie po przeprowadzeniu oceny oddziaływania tej inwestycji na środowisko oraz postępowania transgranicznego ze stroną niemiecką.

W postępowaniu transgranicznym brały udział zainteresowane urzędy (głównie ministerstwa Meklemburgii Pomorza Przedniego) oraz organizacje pozarządowe i osoby prywatne. Spotkanie stron postępowania odbyło się 20 września br. w Szczecinie. Przedstawiciele portu i eksperci odpowiadali na pytania oraz wyjaśniali wątpliwości strony niemieckiej.

Decyzja środowiskowa oznacza zielone światło dla budowy terminalu kontenerowego w Świnoujściu, prowadzonej z uwzględnieniem interesów lokalnej społeczności oraz środowiska naturalnego.

Warto przypomnieć, że ochrona środowiska jest wpisana w misję budowy tego terminalu. Pojęcie „green terminal” nie jest przypadkowe. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście zapewnia, że przedsięwzięcie będzie proekologiczne na każdym etapie: od koncepcji, poprzez realizację projektu i następnie eksploatację.

– Poszanowanie środowiska leży u podstaw naszych planów dotyczących terminalu kontenerowego – podkreśla Krzysztof Urbaś, prezes ZMPSiŚ. – To dlatego m.in. zdecydowaliśmy, że projekt będzie realizowany na pirsie, czyli nowoutworzonym lądowym obszarze na Zatoce Pomorskiej, z minimalną ingerencją w obecny teren lasu. Jakiekolwiek uciążliwości dla środowiska chcemy ograniczyć do minimum. Ma być ekologicznie i nowocześnie – to nasze priorytety!

Kryteria środowiskowe były częścią oceny ofert w postępowaniu przetargowym ogłoszonym przez ZMPSiŚ.

– Rozwiązania minimalizujące oddziaływanie na florę i faunę były bez wątpienia atutem projektów – potwierdza prezes Urbaś. – Mam na myśli każdy etap realizacji inwestycji, również późniejszą eksploatację terminalu.

Ta dbałość o środowisko dotyczy chociażby stosowanych na terminalu urządzeń przeładunkowych i sprzętu o minimalnym poziomie emisji szkodliwych substancji, ze wskazaniem na zasilanie energią elektryczną.

Energia elektryczna będzie również dostarczana na statki w czasie ich postoju przy terminalowych nabrzeżach.

ZMPSiŚ zwraca uwagę na specyfikę działalności terminalu, który nie emituje pyłów, nie dymi, a z racji lokalizacji ogranicza do minimum wpływ na otoczenie i środowisko naturalne. Ma to również istotne znacznie dla mieszkańców dzielnicy Warszów, która będzie od terminalu oddzielona naturalną ścianą lasu. Sieć kolejowa i drogowa z węzłem Łunowo, łączącym terminal z ekspresową drogą S3, również omijają osiedla mieszkalne.

Docelowo terminal będzie w stanie obsłużyć do 2 mln TEU rocznie. Wybrany podmiot ma zrealizować projekt zagospodarowując część Zatoki Pomorskiej i przyległych nieruchomości. ZMPSiŚ 10 lipca br. podpisał z konsorcjum – składającego się z DEME Concessions N.V. z siedzibą w Belgii oraz QTerminals W.L.L. z siedzibą w Katarze – przedwstępną umowę dotyczącą 30-letniej dzierżawy terenów zlokalizowanych w porcie zewnętrznym w Świnoujściu, na finansowanie, budowę i eksploatację głębokowodnego terminalu kontenerowego.

Terminal będzie infrastrukturą podwójnego wykorzystania, czyli cywilną, która może służyć do obsługi ładunków wojskowych. Inwestor zobowiązał się również do działań na rzecz lokalnej społeczności uzgodnionych z samorządem Świnoujścia o wartości co najmniej 5 mln euro. Zgodnie z harmonogramem, terminal powinien rozpocząć działalność na początku roku 2028.

Klienci terminalu będą mogli w niedalekiej przyszłości korzystać z nowego toru wodnego prowadzącego do portu w Świnoujściu. W maju br. rząd przyjął uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Budowa i rozbudowa infrastruktury dostępowej do portu w Świnoujściu w latach 2023 – 2029”. Realizacja programu zapewni odpowiednią, bezpieczną infrastrukturę dostępową dla terminali znajdujących się w Świnoujściu.

(ek)

 

 

 

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

@Karol
2023-10-11 12:09:33
Niemiecka Unia Europejska również za zgodą premiera Morawieckiego i minister Moskwy podjęła decyzję o wyrugowaniu z rynku samochodów spalinowych (pozbawiając tym Polaków samochodów w ogóle). Już w przyszłym roku wchodzi dodatkowy podatek od nich, potem następne aż do zakazu. Zatem Orlen, ale też PGNiG (w sumie 50,1% poza Skarbem Państwa!!!) skupuje gałąź gospodarki, której upadłość jest w Europie zachodniej przesądzona. Gratuluję!
Klara
2023-10-11 07:10:19
I o to są te wybory
Karol
2023-10-11 06:50:53
Brawo PiS! Można ich nie lubić, ale docenić trzeba. Przekop Mierzei, płot na granicy, gazoport i dyzertyfikacja źródeł gazu, tunel w Świnoujściu, ekspansja Orlenu w Europie. I najważniejsze...Ludziom żyje się naprawdę lepiej!
Miś
2023-10-11 00:39:39
Po zwycięstwie PO wszystkie środki zostaną przesunięte do Trójmiasta,bez zbędnej czkawki ze strony posłów PO z naszego województwa,tak jak było z pieniędzmi na tunel w Świnoujściu,które zbudowały tunel pod Motławą. Z drugiej strony PiS to oszuści i hipokryci. Mentalny paw.
Brawo
2023-10-10 22:21:41
W końcu, udało się!

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA