Nowy statek Polskiej Żeglugi Morskiej, jeziorowiec „Gardno”, który został ochrzczony 11 grudnia w Morskim Porcie Police, dwa dni później – już po rozładunku – przypłynął do Szczecina. Zacumował przy nabrzeżu Gnieźnieńskim Morskiej Stoczni Remontowej „Gryfia”. Przechodzi tu poprawki. Jeszcze w tym roku w świnoujskim zakładzie „Gryfii” spodziewany jest jeden z promów PŻM.
– „Gardno” znajduje się obecnie w trakcie postoju międzyrejsowego – poinformował Krzysztof Gogol, rzecznik prasowy Grupy Polskiej Żeglugi Morskiej. – Korzystając z tej okazji, dzięki dobrej współpracy ze stocznią „Gryfia”, armator wykonuje na jednostce poprawki układów paliwowych (dostosowanie do niskosiarkowego paliwa) oraz systemu balastowego, związanych z wchodzącymi w życie przepisami IMO.
Przypomnijmy, że „Gardno” to pierwszy z nowej serii jeziorowców PŻM, czyli masowców przystosowanych do żeglugi na Wielkich Jeziorach Amerykańskich. Został zbudowany w tym roku w Chinach, ma nośność 36 600 DWT, długość – 200 m, a szerokość – 24 m.
– W okresie między świętami Bożego Narodzenia a Nowym Rokiem w MSR „Gryfia” w Świnoujściu wykonane zostaną także prace remontowe promu „Gryf” – dodał K. Gogol. – Zakres tych prac obejmuje między innymi przegląd i remont silnika głównego, kapitalny remont silnika pomocniczego oraz remont rampy rufowej.
„Gryf” pływa w barwach Unity Line (spółki z Grupy PŻM) od 2005 roku, na linii Świnoujście – Trelleborg. Jest promem ładunkowo-samochodowym, przeznaczony do przewozu samochodów ciężarowych i pasażerów zmotoryzowanych. Na swoich trzech pokładach ładunkowych może przewieźć jednorazowo około 100 zestawów drogowych. Dysponuje łącznie 180 miejscami pasażerskimi do wykorzystania przez kierowców i pasażerów oraz miejscami wypoczynku i rozrywki.
Statek ma 158 m długości i 24 m szerokości. Zbudowany został w 1990 roku. ©℗
Tekst i fot. (ek)