W połowie lipca spodziewana jest pierwsza komercyjna dostawa skroplonego gazu ziemnego do terminalu LNG w Świnoujściu. Zgodnie z długoletnim kontraktem katarskim, rocznie Polska ma otrzymywać 1,5 mld m sześc. gazu ziemnego, dostarczonego w postaci skroplonej drogą morską. To oznacza mniej więcej 12 statków, z których każdy przypłynie z nieco ponad 200 tys. m sześc. LNG (czyli 120 mln m sześc. paliwa w postaci gazowej). Tym samym wzrosną przeładunki w zespole portów Szczecin-Świnoujście – rocznie o ok. 1,1 mln ton. W tym roku powinno przypłynąć 6 lub 7 metanowców. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście szacuje, że przywiozą łącznie ponad 600 tys. ton LNG. Podczas dwóch testowych dostaw (w grudniu i lutym) za każdym razem statek dostarczył przeszło 90 tys. ton ładunku. Portowe obroty LNG mogą być jeszcze wyższe, jeżeli zostaną zawarte kolejne kontrakty na dostawę tego surowca. Obecne możliwości terminalu to 5 mld m sześc. gazu (czyli ok. 3,6 mln ton LNG).©℗
(ek)
Fot. Gaz-System