niedziela, 15 grudnia 2019.
Strona główna > Gospodarka > Sąd uwolnił nabrzeża spółce z grupy PŻM

Sąd uwolnił nabrzeża spółce z grupy PŻM

Sąd uwolnił nabrzeża spółce z grupy PŻM
Data publikacji: 2019-03-20 14:36
Ostatnia aktualizacja: 2019-05-14 11:51
Wywietleń: 1370 381435

Spółka Polsteam Żegluga Szczecińska może po blisko półtorarocznej przerwie ponownie prowadzić działalność komercyjną na nabrzeżach u stóp Wałów Chrobrego. To pokłosie niedawnych decyzji Sądu Okręgowego, a następnie Sądu Rejonowego w Szczecinie. Wcześniej, na wniosek miasta, spółka miała zakaz oddawania w najem, dzierżawę, leasing i użyczenie tego majątku. W sprawie nabrzeży pomiędzy stronami toczy się spór sądowy.

Przypomnijmy, że użytkownikiem wieczystym nabrzeża Wieleckiego i bulwaru Chrobrego jest Polsteam Żegluga Szczecińska, w której udziałowcami są dwie firmy: Żegluga Polska SA z grupy Polskiej Żeglugi Morskiej (ma 51 proc. udziałów) oraz spółka miejska Żegluga Szczecińska Turystyka Wydarzenia (z 49 proc.). Zdaniem władz miasta, włączenie bulwarów do spółki podlegającej PŻM było niezgodne z prawem, dlatego sprawa trafiła do sądu.

W listopadzie 2017 roku Sąd Rejonowy w Szczecinie, na wniosek miejskiej spółki, wydał postanowienie o zabezpieczeniu powództwa poprzez zakaz obciążania wspomnianych nabrzeży ograniczonymi prawami rzeczowymi, a także zakaz oddawania ich w najem, dzierżawę, leasing i użyczenie. Tym samym Polsteam Żegluga Szczecińska nie mogła wykonywać podstawowych czynności związanych z jej działalnością i miała zablokowaną możliwość komercyjnego zarobkowania na nabrzeżach.

Na posiedzeniu 25 lutego br. Sąd Okręgowy uznał to za bezzasadne i uchylił wspomniane postanowienie Sądu Rejonowego i przekazał mu sprawę zabezpieczenia do ponownego rozpoznania.

– Sąd Rejonowy ponownie udzielił zabezpieczenia powództwa – wyjaśnia Dariusz Sadowski z Centrum Informacji Miasta. – Zabezpieczenie jest wystarczające dla powoda, czyli miejskiej spółki Żegluga Szczecińska Turystyka Wydarzenia.

Jak dodał, sprawa nie była jeszcze rozpoznawana pod kątem merytorycznym i tym samym przedmiotem badania nie była zasadność powództwa, a strony procesu oczekują na wyznaczenie pierwszego terminu rozprawy.

Okazuje się jednak, że ponowne zabezpieczenie powództwa polegało tym razem na wpisaniu ostrzeżenia do ksiąg wieczystych.

Co na to druga strona?

– Skoro przedstawiciele miasta przyznają obecnie, że wystarczy im wpisanie do ksiąg wieczystych jedynie ostrzeżenia, to dlaczego blokowali spółce Polsteam Żegluga Szczecińska przez prawie półtora roku możliwość zarabiania na wynajmowaniu nabrzeży? – dziwi się Krzysztof Gogol, rzecznik prasowy Grupy PŻM. – Takie działania skutkowały m.in. brakiem możliwości wynajmowania nabrzeży przypływającym do Szczecina reprezentacyjnym jednostkom, w tym żaglowcom czy okrętom Marynarki Wojennej. Te, które przybiły w ubiegłym roku do nabrzeży przy Wałach Chrobrego, korzystały z postoju nieodpłatnie.

Jak dodaje, pomimo zablokowania przez miasto korzystania z głównej części majątku (nabrzeży), spółce Polsteam Żegluga Szczecińska udało się w ubiegłym roku osiągnąć dodatni wynik finansowy.

– Było to możliwe dzięki sprawnemu zarządowi pozostałą częścią majątku spółki, tj. statkami białej floty: „Odra Queen” i „Peene Queen” – podkreśla rzecznik. – Jednostki te zostały w ubiegłym roku zmodernizowane i cieszyły się ogromną popularnością wśród mieszkańców Szczecina i turystów.

Zdaniem Krzysztofa Gogola, postanowienie sądu uchylające zakaz działalności komercyjnej na nabrzeżach przy Wałach Chrobrego spółce Polsteam Żegluga Szczecińska to bardzo dobra wiadomość dla wszystkich szczecinian. W aktualnych planach spółki jest bowiem gruntowna modernizacja tych reprezentacyjnych terenów, a zarabiane na ich wynajmowaniu pieniądze mają być przeznaczone właśnie na ten cel.

Żegluga Polska na początku 2018 roku wnioskowała o dokapitalizowanie spółki Polsteam Żegluga Szczecińska kwotą 10 mln zł. Pieniądze te, pochodzące z działalności żeglugowej Grupy PŻM, miały być zainwestowane również w modernizację bulwarów nadodrzańskich, odciążając tym samym kasę miasta opartą na podatkach mieszkańców. Inicjatywa ta została zablokowana przez drugiego wspólnika, czyli spółkę miejską.

Tekst i fot. Elżbieta KUBOWSKA

Sąd uwolnił nabrzeża spółce z grupy PŻM

Komentarze

Miejski włóczykij
Reprezentacyjna część nabrzeża u stóp Wałów Chrobrego wygląda jak rumuńskie koczowisko.Jest to rzecz niebywała,że w Warszawie pokątnie cichaczem usiłuje się postawić za pieniądze podatników wieże realizując chore fanaberie i kompleksy a w Szczecinie żałuje się grosza na remont nabrzeża.To jest największa wizytówka naszego miasta.Jak wygląda-? ohyda,brudne zapyziałe nabrzeże-pozbawione jednostek.To miejsce tak źle nie wyglądało nawet za czasów PRL.Co myślą turyści odwiedzający to miejsce-? chyba nie trudno się domyśleć.
2019-03-20 15:29:59

Dodaj komentarz

Akceptuję regulamin. Link do regulaminu
Pogoda
5
na godz. 18:00
Zobacz prognozę na trzy dni

Przez granice

Dodatek specjalny do „Kuriera Szczecińskiego”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
CZYTAJ WIĘCEJ

Über die Grenzen

Sonderbeilage der Zeitung „Kurier Szczeciński”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
LESEN SIE MEHR

Filmy

Wielka Parada Mikołajów

Nekrologi

Sonda

Czy obowiązek tworzenia korytarza życia i jazdy na suwak zwiększą bezpieczeństwo na drogach?

 

W Kurierze Szczecińskim
Pierwsza strona
Kup najnowsze lub archiwalne wydanie Kuriera Szczecińskiego w wersji elektronicznej.
Przejdź do eKuriera
Zamieść ogłoszenie w Kurierze Szczecińskim oraz w wersji elektronicznej.
Daj Ogłoszenie