Postępują prace przy budowie dwóch lodołamaczy liniowych, które w przyszłym roku zasilą flotę Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie. Kilka dni temu ruszyło tzw. palenie blach, co można nazwać początkiem realizacji fizycznej zadania. Jednostki – według harmonogramu – trafią do Szczecina latem 2020 roku.
– Jest to obecnie jedna z najważniejszych inwestycji realizowanych dla Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie – mówi Marek Duklanowski, dyrektor szczecińskiego RZGW. – Pozwoli nam ona na znaczne odmłodzenie floty, która rokrocznie bierze udział w polsko-niemieckiej akcji lodołamania. To ważny czynnik w spełnianiu naszego statutowego zadania, czyli ochrony przeciwpowodziowej mieszkańców Pomorza Zachodniego.
Lodołamacze buduje stocznia Remontowa Shipbuilding z Gdańska, która wygrała przetarg na to zadanie.
– Rozpoczęliśmy tzw. cięcie blach – informuje Wojciech Grześkowiak, inżynier kontraktu z Polskiego Rejestru Statków. – Mamy gotową dokumentację kadłubową, która umożliwia nam przygotowanie rysunków warsztatowych, na podstawie których – przy wykorzystaniu komputerowo sterowanych plazmowych urządzeń do cięcia blach – wycinane są poszczególne elementy poszycia, kadłuba i wzmocnień. W następnej kolejności będą scalane, tworząc kształt docelowy lodołamacza.
Jak dodaje, potencjał stoczni pozwala oczekiwać, że zadanie zostanie wykonane w terminie.
– Gdy otrzymamy pierwsze elementy do składania, rozpoczniemy budowę konstrukcji kadłubów tych jednostek – zaznacza W. Grześkowiak. – Kolejne ważne etapy to dostawa podstawowych elementów wyposażenia, jak silniki, linia wału, przekładnia.
Budowane dla RZGW w Szczecinie lodołamacze liniowe będą jednymi z najbardziej nowoczesnych jednostek tego typu w Polsce. Zasilą flotę przed polsko-niemiecką akcją lodołamania w sezonie 2020/2021.
– Zakończenie projektu to sierpień przyszłego roku, wówczas dwa bliźniacze lodołamacze liniowe zostaną zwodowane, a następnie przepłyną do siedziby obiektu hydrotechnicznego w Podjuchach – zapowiada Stefan Iwicki, kierownik Centrum Operacyjnego Ochrony Przeciwpowodziowej RZGW Szczecin. – Dzięki tej inwestycji na emeryturę przejdą dwie bardzo wysłużone jednostki: „Świstak” – rocznik 1969 oraz „Ogar” z 1970 roku. Nowe jednostki będą na pewno stanowić przełom w prowadzeniu akcji lodołamania na Szczecińskim Węźle Wodnym i granicznym odcinku Odry. Ich masa będzie mniejsza, co powoduje zmniejszenie zanurzenia, a jest to bardzo istotne biorąc pod uwagę np. głębokość jeziora Dąbie czy tzw. niżówki, które występują na Odrze. Dostosowujemy się więc do warunków nawigacyjnych.
Wartość kontraktu na budowę dwóch lodołamaczy to 30,25 mln zł. Ich zakup współfinansowany jest z unijnych środków Funduszu Spójności w ramach zadania „Kontynuacja budowy lodołamaczy dla RZGW Szczecin”.
(ek)
Fot. RZGW