Samochodowce, których armatorem jest „K” Line European Sea Highway Servicess (KESS), są częstymi gośćmi Morskiej Stoczni Remontowej „Gryfia” w Szczecinie. Tym razem zawitał tu „Main Highway”. Według planów, prace remontowe mają na nim potrwać do 7 sierpnia.
KESS jest jednym z największych przewoźników europejskich, którego statki pływają na krótkich trasach. Jego sieć serwisowa obejmuje Morze Północne i Bałtyk. Przewozi do 800 tys. samochodów rocznie. Dysponuje 10 statkami, tzw. samochodowcami. Charakterystyczne biało-czerwone jednostki noszą imiona, których pierwszą częścią jest nazwa europejskiej rzeki.
Obecnie w „Gryfii” przebywa „Main Highway”. Przypłynął 16 lipca na remont dokowy.
– Zakres prac obejmuje m.in. demontaż dwuśrubowego układu napędowego, kompleksowy przegląd i naprawę sterów strumieniowych oraz silników głównych i pomocniczych – informuje Marcin Lizak, menedżer projektu z MSR „Gryfia”. – Przewidziane są też prace konserwacyjne oraz elektryczne, rurarskie, mechaniczne i ślusarskie.
Na szczególną uwagę zasługuje montowany po raz pierwszy dla tego armatora przez „Gryfię” system uzdatniania wód balastowych.
Dodajmy, że statek ma ok. 100 m długości, 20 m szerokości oraz 5,5 m zanurzenia. To jednostka specjalnie skonstruowana do obsługi przeładunków samochodowych w małych portach z płytkimi akwenami, przystosowana do manewrowania w wąskich miejscach.
KESS od lat współpracuje z „Gryfią”. Szczecińska stocznia przeprowadza mniejsze i większe (w tym klasowe) remonty statków tego armatora. Dwa lata temu, na jego zlecenie, zrealizowała duży kontrakt, montując tzw. scrubbery, czyli urządzenia do odsiarczania spalin na czterech samochodowcach: „Elbe Highway”, „Thames Highway”, „Danube Highway” i „Seine Highway”.
(ek)
Fot.: Elżbieta KUBOWSKA