Poniedziałek, 23 grudnia 2024 r. 
REKLAMA

Reaktywacja stoczniowego holdingu?

Data publikacji: 23 lutego 2016 r. 20:48
Ostatnia aktualizacja: 20 września 2020 r. 17:47
Reaktywacja stoczniowego holdingu?
 

Około 2200 akcjonariuszy Stoczni Szczecińskiej Porta Holding domaga się od Skarbu Państwa odszkodowania za utraconą wartość akcji. Łącznie to co najmniej kilkadziesiąt mln zł. Jednocześnie trwają starania o reaktywację stoczniowego holdingu.

Akcjonariusze SSPH chcą od Skarbu Państwa ponad 21 zł za akcję – taka była jej wartość księgowa tuż przed upadłością holdingu. Dziś jest zerowa. W sprawie o odszkodowanie w 2012 r. wniesiono pozew zbiorowy. Reprezentantem grupy jest Krzysztof Piotrowski, prezes Porty Holding w upadłości. Listę uczestników postępowania zamknięto, to ok. 2200 osób. Ich łączne roszczenia wynoszą co najmniej kilkadziesiąt mln zł.

– W połowie roku prawdopodobnie odbędzie się pierwsza rozprawa – powiedział we wtorek Piotr Barcz, radca prawny z kancelarii prowadzącej sprawę.

Na 2 marca (o g. 15.30) w auli Szkoły Towarzystwa Salezjańskiego zaplanowano spotkanie członków grupy. Omówiony będzie obecny etap postępowania oraz temat koncepcji odbudowy przemysłu stoczniowego w Szczecinie. W tej drugiej sprawie przedstawiciele kancelarii oraz SSPH w upadłości byli na spotkaniu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Poproszono ich o wsparcie.

– Ścierają się różne koncepcje – mówił P. Barcz. – Z naszej strony padły propozycje, od czego trzeba zacząć.

Jak wyjaśniła radca Barbara Domańska, najpierw należy przeprowadzić audyty: prawny, techniczno-technologiczny i finansowy.

– Sama reaktywacja stoczni nie załatwia sprawy – podkreśliła. – Potrzeba pieniędzy, a te mógłby zapewnić rozbudowany holding.

K. Piotrowski przypomniał, że w Porcie Holding w 2002 r. było 38 spółek i państwo nie dołożyło do niego złotówki.

– Przedstawiliśmy ministrom koncepcję prawną Porty Holding – dodała B. Domańska. – Jest możliwa przemiana postępowania upadłościowego likwidacyjnego w układowe.

Jeden z pomysłów zakłada zamianę starych akcji Porty Holding na nowe reaktywowanej spółki. Na to jednak musieliby się zgodzić akcjonariusze.

Przedstawiciele kancelarii oraz SSPH w upadłości 4 bm. przesłali do ministerstwa wstępne opracowanie swojej koncepcji i czekają na odpowiedź.©℗

Tekst i fot. (ek)

 

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

ksia
2020-09-20 17:41:41
Dopóki nie puscimy Porta Holding z pustymi torbami zadnej produkcji. w szczecinie nie bedzie.raz nakradli teraz przymiarka do drugiej przewałki .Niezle Piotrowski wyrolował wszystkich.nie wolno złodziejom ufać i koniec.
ania
2016-12-07 16:32:44
najbardziej dziwi mnie to, że odszkodowania domagają się byli prezesi stoczni, którzy to sami, przez swoje własne działania, doprowadzili do jej upadku. Nie trzeba było kraść!
Jan do Wawrzek
2016-02-25 21:30:45
To chyba nie tak z tym "niezapewnieniem pracy". Sam napisałeś, że minister ogłosił, że brakuje 30 tyś lekarzy (o inżynierach nie wspominając). To oznacza, że pracy w Polsce jest dla nich ile chcesz. Różnica polega (moim zdaniem) na łatwości wyjazdu za granicę w porównaniu z okresem minionym. Na pewno pamiętasz jakie korowody były z dostaniem paszportu chociażby, nawet tego do krajów demokracji ludowej. Różnice w wynagrodzeniu między Polską a zachodem zdecydowanie się zmniejszyły od tamtego czasu, ale i tak mnożnik x4, x6, x8 dla dobrze wykształconego (zawód i język!) młodego człowieka, który startuje w dorosłe, samodzielne życie jest coraz częściej czynnikiem decydującym o tym czy zostać, czy wyjechać. Tylko, zwróć uwagę - piszę o uczelniach, których ukończenie daje młodemu człowiekowi zawód, który po nostryfikowniu dyplomu na zachodzie pozwala tenże zawód wykonywać. Niestety tutaj nie kwalifikują się dyplomanci "Akademii Wyższych w Kozich Wólkach". Podsumowując - moim zdaniem - w zapomnienie poszło przysłowie: jak sobie pościelesz, tak się wyśpisz. Jak pójdziesz na przysłowiową politologię, to po studiach roboty mieć nie będziesz. I nie winiłbym tutaj Państwa, lecz tych, którzy własny los, własną przyszłość, własną egzystencję lekce sobie ważą. Pozdrawiam równie serdecznie!
Wawrzek
2016-02-25 16:08:27
Do @Jan- masz rację bo nie dopisałem, że tym wykształconym w Polsce nie zapewniono możliwości pracy w Polsce i znaczna ich część po prostu wyjechała za chlebem do obcych. A po drugie jak mawia stary Rebe Uczelni może i jest tyle ale Studentów? na tych Uczelniach znacznie mniej może policzysz i opiszesz bo jak mi wiadomo limity przyjęć na Studia mniejsze ba nawet wyznaczono limity magistrów. Z niektórych Uczelni powstały Wydziały może to dobrze a może nie? Co by nie powiedzieć to bez Gospodarki Morskiej Szczecin zapyzieje. Podobnie bez dobrego rolnictwa a warunki tu do tego dobre region będzie importował żywność marnotrawiąc potencjał. A tak po za tym to pozdrawiam serdecznie
@ @@ @@Zośka Tośka
2016-02-25 15:36:38
Jak już wszyscy będą tacy XXI wieczni, jak Ty, to prądu nie będzie, bo produkuje go przemysł, nie wirtualny tylko realnie istniejący już od XIX wieku. Jak chcesz, to mogę Ci jeszcze wyjaśnić skąd się bierze mleko, bo XXI wieczna odpowiedź, że ze sklepu (jak mi odpowiedziałaś w przypadku prądu) jest błędna :))
@@ @@Zośka Tośka
2016-02-25 14:56:15
Dlaczego ktokolwiek ma mi wyłączać prąd? Płacę za niego, a spółki energetyczne go produkują. Układ prosty i czytelny. Ba, mam nawet możliwośc wyboru producenta. A dla Twojej wiedzy - kupuję go we francuskiej firmie :) O wszystkim masz takie pojęcie, czy tylko o energetyce?
@ @@Zośka Tośka
2016-02-25 14:14:43
Jeśli tylko potrafisz napełnić żołądek wirtualnym jedzeniem, to pozostań w wirtualnej XXI w chmurze. Tam sobie bez problemu wygenerujesz i dom i ubranie i pozostałe zachcianki... tylko co się stanie jak XIX wieczni wyłączą Ci prąd? Jego się nie da stworzyć wirtualnie, bez przemysłu.
Stoczniowiec
2016-02-25 10:41:29
Ale pamięć jest zawodna... Porta Holding upadała .... nowe zarządy SS Nowa to kontrola PIS-u - który kilka lat potem śmiał się z PO-wskich Katarczyków. Ale co zrobił PIS mając informacje o wyjściu PŻM-u do Chin z programem na ponad miliard dolarów . Odpowiedź jest NIC i aby załagodzić sytuacje rząd płacił za wszystko nawet płace i zus pracowników - jeśliby dodać te odprawy .... to PZM spokojnie by budował w SS Nowa statki - a nie chińskie buble .... i stocznia szczecińska by hulała - a Unia by nie mogła niczego blokować ... bo Państwo subsydiowałby polskiego państwowego armatora poprzez wsparcie dla stoczni . A tak wydano na stocznie w upadłości i odprawy dla stoczniowców setki milionów zł - a stocznia wygląda jak wygląda. My Szczecinianie - jak chcemy zobaczyć co można ? - to jedźmy do Gdańska i Gdyni - tam stocznie dobijają do 10-ciu miliardów rocznego przychodu - tylko, że tam jakoś stocznie oddano fachowcom a w Szczecinie "polityka" i "związki" tak wiele zniszczyły (Ile Prezesów politycznie wybranych miała nasza SSR Gryfia - wstydźmy się wszyscy !!!). Zobaczmy na przykłady ze Szczecina Polic i Świnoujścia - co można prywatnie (z dala od polityki) zrobić. Życzę powodzenia nowemu projektowi - tylko tak na dzień dobry na reaktywacje Porty Holding trzeba by ze 200 milionów kapitału - nie ma nic - kadry - stoczniowców - know-how / bo Syndyk nawet sprzedał projekty statków... itd . Optymizmu !!!
Prezes Oszolom
2016-02-24 23:29:01
Stocznia zamknieta a Solidarnosc dalej dziala na terenie, ma biuro itp. - i co nam z tego ruchu katolicko narodowego Solidarnosc ? lepszy byl okres Stanu Wojennego niz to co teraz...chore drzewo wydalo zle owoce
Dopóki rządzą Solidaruchy
2016-02-24 20:52:24
nic nie będzie z żadnej industrializacji...tylko gadanie i lody kręcone przy tej okazji.
@@Zośka Tośka
2016-02-24 18:05:26
"Dobrze się zatem dzieje, że PiS stawia na uprzemysłowienie Polski." Zadziwiające, że ktoś jeszcze myśli XIX wiecznymi kategoriami industrializacji. Takie rzeczy tylko w Szczecinie :)
Ten
2016-02-24 15:23:36
To trzeba było nie dreptać z transparentami, a teraz miałabyś nadal wymarzoną komunę i żyła jak pączek w maśle. Najpierw trzeba było myśleć, a nie teraz chcieć znów przywracać gospodarkę socjalistyczną.
@Zośka Tośka
2016-02-24 15:02:03
Pozwól wybitna znawczynio ekonomii PiS, że bogactwo bierze się z produkcji, a nie z dreptania z transparentami na Jasnych Błoniach. Dobrze się zatem dzieje, że PiS stawia na uprzemysłowienie Polski. Ustawa, o którą pytasz została skierowana przez Pana Prezydenta do konsultacji w KNF. KNF ma też podać pewne dane, którymi ona dysponuje, a które są niezbędne do skierowania ustawy do Sejmu. Po otrzymaniu tych danych ustawa trafi do Sejmu.
Jan @ Wawrzek
2016-02-24 14:57:13
Wawrzek, coż Ty (z całym szacunkiem) wypisujesz? "Wczoraj Minister Zdrowia oświadczył, że brakuje 30 tys. Lekarzy o Inżynierach już nawet nie wspominając" Czy z mapy Polski zniknęła choćby jedna Politechnika, czy Akademia Medyczna? Nie. Czy zmniejszyła przyjęcia na studia - też nie. Zatem "produkcja" inżynierów i medyków odbywa się jak się odbywała 30 czy 40 lat temu. Doszło tylko jedno nowe zjawisko - emigracja zarobkowa dobrze wykształconych, młodych Polaków. Dziwisz im się porównując zarobki u nas i na zachodzie, bo ja nie. Popatrz z kolei w ciągu ostatnich -nastu, - dziesięciu lat jakie uczelnie powstały - ano właśnie takie, które niewiele wymagając od studentów kształcą zupełnie niepotrzebne kadry, które na pniu zasilają rzeszę bezrobotnych. Ilu nam jest potrzebnych politologów i co taki politolog potrafi wytworzyć? Pomoc socjalna? A z jakiej okazji z naszych podatków (bo przecież i Twoich i moich) mamy się składać na utrzymanie kogoś, kto jest niedostosowany społecznie. Tu naprawdę nie trzeba być geniuszem, aby przewidzieć, że po przysłowiowej politologii roboty nie znajdzie. Owszem - studia fajne, w porównaniu z politechniką czy AM niewiele się od studenta wymaga. Piszesz dalej tak: "Naprodukowano za to politologów, socjologów itp." Przepraszam bardzo, kto naprodukował? Rektorzy uczelni? Państwo? Jakiś system nakazowy? Proszę doprecyzuj - kto naprodukował? Czy aby nie młodzież sama wybiera jaki kierunek chce studiować i co po tym kierunku robić w życiu? "...niszcząc swoje w których można produkować własnym kosztem i własnymi siłami..." Co wcale nie oznacza, że ta produkcja będzie tańsza dla klienta (końcowego odbiorcy) . Przy tak biednym jak nasze społeczeństwie najbardziej istotna jest cena, a nie kto produkował. "A z jakich środków płacone są apanaże i diety radnych, parlamentarzystów i urzędników wszystkich szczebli, również tych którzy podejmowali decyzje " Nie wiesz? Z podatków - Twoich, moich...
Wawrzek
2016-02-24 11:52:54
Wszystkim krytykantom - a za co chcecie kupować u obcych niszcząc swoje w których można produkować własnym kosztem i własnymi siłami. A z jakich środków płacone są apanaże i diety radnych, parlamentarzystów i urzędników wszystkich szczebli, również tych którzy podejmowali decyzje niszczące polską gospodarkę?. Obecnie 65% młodych ludzi kończących Szkoły i Uczelnie idzie na bruk bez żadnej pomocy socjalnej. Wczoraj Minister Zdrowia oświadczył, że brakuje 30 tys. Lekarzy o Inżynierach już nawet nie wspominając a tka niedawno niejaki "Prezio" a w ślad za nim "Bolek" w momencie przebłysku oświadczał, że mamy za dużo i Lekarzy i Inżynierów. Naprodukowano za to politologów, socjologów itp. w Uczelniach gdzie rektorami byli ludzie jak ten w Radomiu bez średniego wykształceni -5 lat uczył prawa a jak sprawa się rypnęła zwiał do Izraela . A niech nawet torpedy produkują które też kupujemy u obcych i młotki dla wbijania zasad nie niszczenia dobra wspólnego i narodowego.
musti
2016-02-24 11:26:59
Pytam czy Polska i Szczecin ma być "BANGLADESZEM" Europy ??? Wiem tylko jedno,że przez najbliższe 100lat nie będzie tańszego transportu niż morski. Wiem też,że surowce,a szczególnie metale ziem rzadkich będą się kończyć na lądzie i trzeba będzie eksploatować dno morskie , Arktykę i Antarktydę ??? Pamiętam też,że szczecińscy stoczniowcy już 30 lat temu potrafili budować statki badawcze i kompleksy podwodne do badań dna morskiego. Zastanawiam się czemu w Polsce , w Szczecinie nie może zostać odbudowany NOWOCZESNY przemysł stoczniowy. Czemu setki szczecińskich stoczniowców buduje PKB np.Norwegii,Niemiec - a nie PKB Polski. Tam się opłaca ,a u nas nie??? Dlaczego w naszym Szczecinie rdzewieją bramownice za ponad 100 mln. złotych , oraz cała infrastruktura????? Komu zależy , żeby w Polsce tworzyć niskomarżowe ćwierć produkty i półfabrykaty ??? Do tego forsować najbardziej szkodliwe tzw.brudne i ciężkie prace - np. spawanie,szlifowanie,piaskowanie,malowanie itd..itd.. Patrz co w Szczecinie się robi stalowe kolumny dla farm wiatrowych ,sekcje statków lub surowe bez wyposarzenia kadłuby ?????
Zośka Tośka
2016-02-24 10:30:23
Przecież to ma być robione z pieniędzy podatników, a z góry wiadomo, że pomysł z gatunku science fiction. Stoczni w Szczecinie nie da się odbudować za rozsądne pieniądze. Oczywiście można stosować ekonomie PIS-u: w reaktywację stoczni włożymy 100 miliardów, a statków sprzedamy za 50 milionów. czysty zysk!!!!! a tak na marginesie obietnic PIS-u: ciekawa jestem jak wygląda sprawa kredytów frankowych, bo to była jedna z obietnic i spraw ważnych, które miały być dośc szybko załatwione....
marek t.
2016-02-24 08:10:00
Chca kase z podatkow jak zawsze że niby odszkodowanie nazwali to teraz a statki beda odbierane na sacharze
Wawrzek
2016-02-23 23:51:19
Nie ulega wątpliwości, że decyzje Rządu PO-PSL w sprawie likwidacji Stoczni spowodowały znaczny spadek jej wartości i to należałoby Spółce Stoczni Porta-Holding wyrównać. Należałoby również sprawdzić dokładnie czym wywołana była decyzja Komisji Europejskiej w sprawie polskich Stoczni a Szczecińskiej w szczególności, czy nie było to celowe zamówienie polskiego Rządu na ich likwidację. Tak czy inaczej Rząd powinien wyrównać straty jakich dokonał nie tylko na spadku wartości akcji ale i bezmyślnej wyprzedaży majątku Stoczni. Największymi stratami jakich dokonano to straty KADRY inżynieryjnej i technicznej i jeżeli są jeszcze Ludzie, którzy chcą odbudować Przemysł Stoczniowy to należy zrobić WSZYSTKO aby im w tym pomóc bo to ratunek dla Polskiego Pomorza i nie tylko. Panie Piotrowski powodzenia i oby się Wam udało. Przez ostatnie 30 lat zniszczono doświadczoną Kadrę, może też stworzycie nową już wyższego poziomu nowoczesnej wiedzy.
Oli
2016-02-23 23:41:48
Reaktywować stocznię to jedno, a zacząć produkować statki to drugie......Ostatnio stocznie nawet w Azji mają ogromne kłopoty. Bałtycki Indeks Frachtowy osiąga najniższe poziomy od lat. Statki nie mają zatrudnienia i stoją na sznurkach, a w Szczecinie reaktywuje się stocznię. Gdzie tu jest logika????
taka prawda
2016-02-23 22:56:41
i tak beda pier... przez cala kadencje ze maja pomysl ze juz zaczynamy a suwnice sobie spokojnie zgnija

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA