Piątek, 22 listopada 2024 r. 
REKLAMA

PŻB ma projekt kontraktowy promu

Data publikacji: 16 października 2017 r. 20:06
Ostatnia aktualizacja: 18 listopada 2017 r. 19:34
PŻB ma projekt kontraktowy promu
 

To ma być nowoczesny, innowacyjny i efektywny prom. Projekt kontraktowy nowego statku dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej został jej przekazany w poniedziałek (16 października) w Kołobrzegu. Morska Stocznia Remontowa „Gryfia” w Szczecinie – wykonawca kontraktu – otrzymała natomiast zlecenie na opracowanie projektu technicznego.

Na konferencji, która się odbyła w siedzibie kołobrzeskiego armatora, zaprezentowano też podstawowe parametry eksploatacyjne jednostki, która ma pływać pomiędzy Świnoujściem a Szwecją.

Prom samochodowo-pasażerski ro-pax ma mieć 202,5 m długości. Około 3000 m wyniesie efektywna długość linii ładunkowych. Przewiezie jednorazowo 400 pasażerów, a załogę utworzy 71 osób. Na pokładach ładunkowych zmieści ok. 165 samochodów ciężarowych i 50 osobowych. Rejon żeglugi – Morze Bałtyckie. W ciągu dnia ma pływać z prędkością 18 węzłów.

– Nominalnym połączeniem dla tego promu będzie Świnoujście-Ystad, ale może się to zmienić – zastrzegł Marek Miecznikowski, wicedyrektor ds. inwestycji tonażowych w PŻB. 

Statek będzie miał napęd elektryczny i gazowy (LNG). Zaprojektowano też nowoczesne rozwiązania, pozwalające na szybszy rozładunek i załadunek (jednocześnie na dwóch poziomach).

Prezes „Gryfii” Marek Różalski zapowiedział, że w tym tygodniu wyłonione zostanie biuro (lub zespół dwóch), które wykona projekt techniczny promu. Kontraktowy – to efekt pracy szczecińskiego biura Westcon. Dodał, że w miarę upływu czasu zespół zaangażowany w budowę promu będzie powiększany, m.in. o polskich fachowców pracujących obecnie w stoczniach zachodnich i dalekowschodnich.

– To będzie najnowocześniejszy prom na Bałtyku – zaznaczył Piotr Redmerski, prezes PŻB.

Konrad Konefał, prezes MS Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych, zarządzającego funduszem MARS – właścicielem „Gryfii” i Szczecińskiego Parku Przemysłowego (Stoczni Szczecińskiej), podkreślił, że budowa promu dla PŻB jest projektem, jakiego do tej pory w Polsce w branży stoczniowej nie realizowano.

– Fakt, że zamówienie składa państwowy armator w państwowej stoczni, nie zwalnia nikogo z zachowania reguł biznesu i reguł techniki – mówił K. Konefał. – Prom ma służyć pasażerom, pływać i zarabiać, a stocznia ma go wybudować i też na tym zarobić.

Tekst i fot. (ek)

 

 

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Paragraf
2017-10-17 14:33:42
Proste pytanie: czy budowa promu dla PŻB S.A. w MSR Gryfia S.A. jest dla Szczecina, regionu i Polski korzystna, czy nie? P.S. Informacja dla troli "pracujących" za niemieckie eurocenty - realizacja projektu "Mitteleuropa" została wstrzymana.
@ @opos @opos
2017-10-17 12:17:06
Kolego gdzie Rzym, a gdzie Krym?! Do kogo masz pretensje za rozwalenie polskiego przemysłu? Do tych, którzy go krok po kroku odbudowują?
@opos @opos
2017-10-17 09:36:23
Warto wiedzieć zwrócił tylko uwagę, że zarobią firmy zachodnie, a rządzący twierdzą że odbudowujemy polski podkreślam polski przemysł stoczniowy. Nie odbudowujemy tylko spawamy stal, a tam gdzie zysk jest najwyższy czyli na pracach bardziej skomplikowanych i dostawach urządzeń zarobią inni.
Do... 4 x Autor
2017-10-17 01:13:48
A w nocy... jedni pojda na Disco a drudzy strzelac "z Procy"...
@opos
2017-10-16 23:50:07
Nie gniewaj się na @Warto wiedzieć. To leming i w głowie mu się nie mieści, że w Szczecinie, po takim "wysiłku" postkomunistów i liberałów mogą być jeszcze budowane duże jednostki. Przeżywa biedak teraz trudne chwile, bo obraz rzeczywistości jaki wpoił w niego TVN i fachoFcy z PO zupełnie nie zgadza się z tym, co widzi za oknem. Współczuję biedaczkowi. To musi boleć.
opos
2017-10-16 22:55:55
Warto wiedzieć"- a jakie mają być silniki?paliwożerne?Pokaż mi ,kto w Polsce robi elektronikę do stabilizatorów?Resztę szkoda wymieniać.Wychodzi na to ,że jak my budowaliśmy statki i na tym korzystaliśmy ,to wszystko było cacy ,ale jak inni się angażują ,to już jest be. Jak dziecko w przedszkolu.
Warto wiedzieć
2017-10-16 21:53:47
Westcon to biuro norweskie. W Szczecinie ma tylko oddział. Pytanie: kto skasuje pieniądze za projekt? Odpowiedź jest prosta: polski oddział przekaże do centrali. Łatwo przewidzieć kto najwięcej skorzysta....a to dopiero początek całej zabawy. Jeśli silniki będą zagraniczne, podzespoły zagraniczne, cała elektronika zagraniczna itd. kto na tym zarobi zarobi?
Autor, autor, autor, autor
2017-10-16 21:17:16
Cyt: Rejon żeglugi – Morze Bałtyckie. A co ma być Atlantyk??? Przecież PŻB realizuje tylko połączenia na Bałtyku!!! Cyt: W ciągu dnia ma pływać z prędkością 18 węzłów. A w nocy????
Bankrut
2017-10-16 20:52:34
Gryfia to bankrut. Od 10 lat co roku ponosi straty. To w sumie ponad 100 mln zł strat. A partyjni prezesi , dyrektorzy i inni cwaniacy zarabiają tam od wielu lat wielką kasę. To ponadpatyjne porozumienie lewaków i prawaków.

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA