Modernizacja toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 m, największa inwestycja infrastrukturalna Urzędu Morskiego w Szczecinie, przebiega zgodnie z planem. Informacje na temat zaawansowania prac przekazano w poniedziałek (10 grudnia) na konferencji w siedzibie UMS.
Najpierw Andrzej Borowiec, pełnomocnik ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej ds. modernizacji toru wodnego do 12,5 m, przybliżył tę długo wyczekiwaną przez szczecińską branżę gospodarki morskiej inwestycję. Obejmuje ona pogłębienie toru na odcinku ok. 62 km, z równoczesnym jego poszerzeniem do 100 m oraz m.in. przebudowę skarp brzegowych, pogłębienie i poszerzenie obrotnic dla statków, a także budowę dwóch sztucznych wysp na Zalewie Szczecińskim. Powstaną z urobku wydobytego podczas prac czerpalnych.
– Prace będą prowadzone na odcinku od obrotnicy centralnej w Świnoujściu do obrotnicy w Basenie Górniczym w Szczecinie – mówił A. Borowiec.
Dzięki tej inwestycji, maksymalne dopuszczalne zanurzenie statków zawijających do Szczecina zwiększy się do ok. 11 m (obecnie jest to 9,15 m). Tym samym zapewniona zostanie dostępność szczecińskiego portu dla określonej grupy dużych jednostek. Nie będą już musiały zostawiać części ładunku w innym porcie przed wpłynięciem do Szczecina, bądź wypływać niedoładowane. Przykładowo, statek, który obecnie wchodzi z ładunkiem ok. 20 tys. ton, po pogłębieniu toru będzie mógł wejść z prawie dwukrotnie większym.
Inwestycja realizowana jest w trybie „zaprojektuj i zbuduj”. Pełnomocnik ministra poinformował, że do końca III kwartału 2019 r. powinna być gotowa dokumentacja projektowa, a trzy lata później spodziewane jest zakończenie prac.
Oprócz głównego projektu, jest „podprojekt” obejmujący modernizację szczecińskiej Bazy Oznakowania Nawigacyjnego UMS przy ul. Światowida. Inwestor, czyli Urząd Morski, kończy projektowanie, a na początku przyszłego roku ma ogłosić przetarg na wykonawcę robót.
– Przed świętami planowane jest odebranie projektu na modernizację BON i w styczniu, jak najszybciej będzie to możliwe, chcemy ogłosić przetarg na wykonanie – podkreślił Wojciech Zdanowicz, dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie. – Nabrzeża BON przejdą remont kapitalny, zmienią się budynki – zamiast rozdrobnionych, małych warsztatowych obiektów, powstanie jeden duży, nowoczesny, na miarę nowego toru.
Według wstępnych danych kosztorysowych, modernizacja BON pochłonie niecałe 50 mln zł.
Przypomnijmy, że całkowita wartość projektu „12,5 m dla Szczecina” wynosi ok. 1,4 mld zł. Ma on dofinansowanie unijne, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.
– Wszystko idzie zgodnie z harmonogramem – podsumował dyrektor Zdanowicz. – Prace projektowe trwają, odbywają się pierwsze badania toru, wstępne badania geotechniczne, jeśli chodzi o podłoże wysp, czyli wszystkie te, które mogą być realizowane bez dodatkowych pozwoleń. W przypadku pozostałych musimy poczekać na dokumentację projektową.
Głównym wykonawcą inwestycji jest konsorcjum firm Dredging International (z Holandii) i Van Oord Dredging and Marine Contractors (z Belgii). Michał Rogaś, kierownik ds. interesariuszy projektu z ramienia konsorcjum przedstawił na konferencji obie firmy, podając m.in. przykłady zrealizowanych przez nie przedsięwzięć.
(ek)
Fot. Dariusz GORAJSKI