Jeszcze w grudniu ubiegłego roku premier Mateusz Morawiecki podpisał uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Utrzymanie morskich dróg wodnych w rejonie ujścia Odry w latach 2019-2028”. Program będzie finansowany z budżetu państwa, a ogólna kwota środków w całym okresie jego realizacji wyniesie 237 mln 967 tys. zł.
– Celem programu jest trwałe utrzymanie bezpiecznego dostępu od strony morza do portów położonych w rejonie ujścia Odry, a w szczególności Szczecina i Świnoujścia (w tym nowego portu zewnętrznego z terminalem LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego) oraz Polic – informuje Urząd Morski w Szczecinie. – Dzięki temu zostanie utrzymana ich obecna pozycja gospodarcza oraz stworzone będą warunki do dalszego rozwoju – oparte na o odrębnych projektach inwestycyjnych. Ponadto, zachowanie odpowiednich parametrów infrastruktury dostępowej, w tym obrotnicy NATO, jest niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa i obronności państwa.
Przypomnijmy, że problem z pieniędzmi na bieżące utrzymanie toru wodnego Świnoujście – Szczecin oraz innych dróg wodnych w rejonie ujścia Odry istniał od wielu lat. Urzędowi Morskiemu w Szczecinie trudno było sprostać wymaganiom określonym w przepisach. Zgodnie z nimi, na torze powinna być utrzymywana głębokość 10,5 m, zapewniająca możliwość wpływania do szczecińskiego portu statków o maksymalnym zanurzeniu 9,15 m. Jednak roboty czerpalne z roku na rok drożały, a budżet urzędu nie nadążał za wzrostem cen. Zlecano więc prace, które jedynie w minimalnym stopniu zapewniały żeglowność.
Urząd praktycznie co roku występował do ministerstwa o dodatkowe fundusze na pogłębianie. Od dawna UMS postulował uchwalenie wieloletniego programu utrzymania dróg wodnych w rejonie ujścia Odry. Wreszcie się doczekał. Program obejmie lata 2019-2028.
Tekst i fot. Elżbieta KUBOWSKA