Poniedziałek, 23 grudnia 2024 r. 
REKLAMA

Próbny rejs z Kędzierzyna-Koźla do Polic

Data publikacji: 27 października 2017 r. 21:42
Ostatnia aktualizacja: 18 listopada 2017 r. 19:34
Próbny rejs z Kędzierzyna-Koźla do Polic
 

W piątek (27 października) z Grupy Azoty Zakładów Azotowych Kędzierzyn ruszył próbny transport śródlądowy nawozów. Barka, przewożąca 250 ton nawozu azotowego Salmag, pokona trasę 670 km. Przystankiem końcowym są polickie zakłady Grupy Azoty, z których produkt trafi do odbiorców w Zachodniopomorskiem.

Transport ma na celu sprawdzenie warunków do dokonywania przewozów śródlądowych na środkowej i dolnej Odrze. Powodzenie rejsu pomoże w podjęciu decyzji o ustanowieniu regularnej trasy żeglugowej pomiędzy zakładami Grupy Azoty w Kędzierzynie-Koźlu i Policach oraz otwarcie nowych możliwości dla transportu towarów ze Śląska na północny-zachód kraju.
 
– W przeszłości korzystaliśmy już z żeglugi śródlądowej jako drogi transportu naszych produktów – powiedział Kamil Bortniczuk z zarządu Grupy Azoty ZAK. – Mamy własny port i połączenie z Kanałem Gliwickim. Chcemy się włączyć w rządowe plany użeglownienia Odry i wykorzystać związane z tym szanse biznesowe. Transport wodny jest bardziej ekologiczny i efektywny kosztowo niż drogowy, w związku z czym chętnie korzystalibyśmy z jego dobrodziejstw w transporcie surowców do spółki oraz transporcie naszych produktów do klientów.

Załadunek barki odbył się w czwartek. Ma do pokonania 670 km. Rejs wymaga przepłynięcia przez 25 stopni wodnych i zajmie 6-7 dni. Transport organizuje OT Logistics.

– W lipcu wznowiliśmy rzeczny transport węgla z Gliwic do Wrocławia – przypomniał Andrzej Klimek, wiceprezes zarządu oraz dyrektor Dywizji Żeglugi Śródlądowej OT Logistics.  – Od tego czasu nasze barki przewiozły już do Kogeneracji Wrocław ok. 70 tys. ton węgla. Teraz robimy kolejny krok ku przywróceniu rzekom ich funkcji transportowej.

Barka transportowa wypłynęła z portu ZAK po raz pierwszy od kilkudziesięciu lat. Jak zauważył K. Bortniczuk, stanowi ona równowartość 10 ciężarówek. W wydarzeniu uczestniczyli m.in. wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Grzegorz Witkowski, wojewoda opolski Adrian Czubak i senator Grzegorz Peczkis.

– Na uwagę zasługuje fakt, że w Kędzierzynie-Koźlu dba się o kadrę w zakresie żeglugi śródlądowej – zaznaczył G. Witkowski.

(ek)

Fot. Grupa Azoty ZAK SA

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

mc1948
2017-10-29 13:04:36
Co za sensacja. Za komuny w latach 80-tych ubiegłego wieku z Zakładów Chemicznych Police barkami transportowano rocznie 100 tys. ton nawozów do portów w Cigacicach< Wrocławiu, Opolu i dalej. Barki pływały na zanurzenie do 1,8 m.
ex-łodziorz
2017-10-29 10:34:25
ile podatnik dopłaci do tego propagandowego szajsu? Chodzi o koszt całkowity. Z regulacją, pogłebianiem szlaku, budową -odbudową śluz, odbudową portu w ZAK?
Kierowca
2017-10-28 10:52:43
No to mam po robocie...
Miś
2017-10-27 23:17:23
No nie hamery-kę odkryli !!!!
Solidaruchy mają
2017-10-27 23:09:44
ważniejsze zadania /pomniki, groby,ulice, komisje smoleńskie/ do zmiany lub rozwalenia, a nie jakieś żeglowności rzek

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA