Związek Pracodawców Pomorza Zachodniego: Jak podaje GUS w kwietniu zanotowano wyraźne pogorszenie nastrojów indywidualnych konsumentów. W porównaniu do marca spadek wyniósł 37,3 pkt. proc, a w skali roku aż 43,6 pkt. proc.
Łukasz Żak, Żak Legal Support Office, ekspert ZPPZ ds. współpracy międzynarodowej przedsiębiorstw:
- Badanie wskaźnika przeprowadzono 6-16 kwietnia, w skali -100;100 (wartości dodatnie oznaczają przewagę optymistów, ujemne – pesymistów). Wśród konsumentów sygnalizowane jest oczekiwane pogorszenie sytuacji finansowej gospodarstw domowych. Wynika to ze wzrostu bezrobocia (-77,7) oraz z sytuacji gospodarczej (-64,5). Sygnalizowane zachowania, takie jak powstrzymywanie się od ważnych zakupów, są typowe dla stanu niepewności, co potwierdzają dane o sprzedaży detalicznej. Jednocześnie wielu pracowników już odczuło spadek wynagrodzeń. Związany jest on z rozwiązaniami prawnymi, które wprowadzają pracodawcy, aby utrzymać stan zatrudnienia i ograniczyć zwolnienia. Dalsze działania pracodawców w tym kierunku zależą przede wszystkim od szybkości tzw. odmrażania gospodarki, co przełoży się również na nastroje wśród konsumentów.
Katarzyna Raczkowska, dyrektor zarządzająca MasterHR, członkini ZPPZ:
- 95,4% konsumentów potwierdza wpływ bieżącej sytuacji epidemiologicznej na kondycję indywidualną i społeczeństwa, z czego dla 58,1% wpływ ten jest znaczny. 4 na 5 gospodarstw obawia się o stabilność swoich finansów – 44,4% ankietowanych sygnalizuje duże zagrożenie, a 36,5% przeciętne. Ryzyko bezrobocia, które może dotyczyć nie tyle bezpośrednio respondentów, co ich bliskich i członków gospodarstwa domowego, odciśnie piętno na budżecie domowym. Podobnie zachorowanie na COVID-19, którego w dużym stopniu obawia się 50,7% ankietowanych.