Sobota, 23 listopada 2024 r. 
REKLAMA

Poprawa dostępu do portów

Data publikacji: 25 stycznia 2018 r. 14:21
Ostatnia aktualizacja: 26 stycznia 2018 r. 23:37
Poprawa dostępu do portów
 

Jeszcze w tym roku PKP PLK ma ogłosić przetargi na prace budowlane dotyczące projektu poprawy dostępu kolejowego do portów w Szczecinie i Świnoujściu. Już zamawiane są materiały do wykonania robót wyprzedzających. Przedsięwzięcie pod nazwą „Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu” ma zapewnione dofinansowanie unijne.

Likwidacja wąskich gardeł, zwiększenie przepustowości linii, skrócenie czasu dowozu i odwozu ładunków w relacji z portami, znaczący wzrost jakości oferowanych usług oraz podniesienie konkurencyjności zespołu portowego – to cele tej inwestycji. Jej całkowity koszt wynosi ponad 141 mln euro, przy czym uzyskała prawie 120 mln euro dofinansowania ze środków Programu „Łącząc Europę”. Przypomnijmy, że umowę w tej sprawie podpisano w lipcu ubiegłego roku w szczecińskim porcie.

– Chcemy udrożnić dostęp kolejowy do portów w Szczecinie i Świnoujściu oraz zwiększyć ich potencjał przeładunkowy – mówił Jerzy Kwieciński, wówczas wiceminister rozwoju, a od niedawna minister inwestycji i rozwoju. – Zapełniamy lukę, która w województwie zachodniopomorskim istniała. Teraz nadrabiamy te zapóźnienia. To olbrzymia szansa dla Szczecina i Świnoujścia. Też poprzez zwiększenie prędkości pociągów: z 20-30 do 60 km/h. Będą mogły dojeżdżać pełne składy kolejowe, czyli o długości do 740 m. Projekt zakłada modernizację 32 km linii kolejowej, a łącznie ok. 160 km torów. To potężne przedsięwzięcie.

W Szczecinie projekt obejmuje m.in. przebudowę mostu kolejowego nad Parnicą, elektryfikację dojazdu do tzw. Parku Wrocławskiego, modernizację układu kolejowego w rejonie tego parku i terminalu kontenerowego oraz torów pomiędzy stacją Szczecin Port Centralny a nabrzeżami w rejonie przeładunków masowych. W Świnoujściu natomiast dobudowany zostanie drugi tor na odcinku ok. 1,5 km między stacjami Świnoujście SiA – Świnoujście SiB. Przewidziano też m.in. modernizację układu torowego oraz urządzeń sterowania ruchem kolejowym w rejonie stacji towarowej oraz budowę torów zdawczo-odbiorczych na terenie terminalu promowego.

Obecnie przygotowywana jest dokumentacja projektowa. Dzięki temu firma PKP PLK będzie mogła ogłosić przetarg na samą budowę (a nie w formule „zaprojektuj i zbuduj”), co zmniejsza ryzyko ponoszone przez wykonawcę. Według informacji „Rynku Kolejowego”, postępowanie przetargowe ma zostać ogłoszone jeszcze w tym roku.

Nim jednak ruszą roboty, PKP PLK zamierza wykonać prace wyprzedzające. W tym celu ogłoszono trzy zamówienia na materiały. Dotyczą dostaw podsypki tłuczniowej i klińca, szyn oraz podkładów wraz z kompletnymi systemami przytwierdzenia. Mają być dostarczone miesiąc od dnia podpisania umowy do stacji Szczecin Port Centralny i Świnoujście. ©℗

Tekst i fot. (ek)

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

do @ sk
2018-01-26 23:16:15
- stary most zwodzony na Regalicy "ktoś" z "Łunii" wpisał na listę zabytków i d..a zmoczona.... Nikt , żadna prywatna kolej nie umoczy forsy w "ratowanie zabytku". Przed laty prywatna kolej chciała coś tam ulepszyć, ale "ktoś" (zgadnij) bał się polskiego przewoźnika.....Tak onej opowiadali, było za innych rządów nie tak hardych dla "perzyjaciela".
sk
2018-01-26 10:19:45
A co ze starym mostem zwodzonym na Regalicy?

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA