Środa, 17 kwietnia 2024 r. 
REKLAMA

Podsumowano przeładunki w portach Szczecin i Świnoujście. Pierwsze pół roku na plusie [GALERIA]

Data publikacji: 13 lipca 2023 r. 21:40
Ostatnia aktualizacja: 15 lipca 2023 r. 08:24
Podsumowano przeładunki w portach Szczecin i Świnoujście. Pierwsze pół roku na plusie
W zespole portów przeładowano więcej węgla, ładunków z grupy inne masowe, zbóż, paliw oraz kontenerów. Fot. Marek CZASNOJĆ  

Zespół portów Szczecin-Świnoujście podsumował wyniki przeładunków za pierwsze pół roku. Są one o blisko trzy i pół proc. lepsze aniżeli w analogicznym czasie ub. roku. Operatorzy portowi od 1 stycznia do 30 czerwca br. obsłużyli prawie 18,1 mln ton ładunków.

W portach przeładowano więcej węgla (+60 proc.), ładunków z grupy inne masowe (+35,4 proc.), zbóż (+45,3 proc.), paliw (+26,5proc.), w tym LNG (+10,6 proc.) oraz kontenerów (+4,8 proc.).

O blisko połowę w porównaniu z zeszłym rokiem spadły natomiast przeładunki rud metali. Na minusie jest też drobnica (-9,4 proc.), w tym drobnica promowa (-10,2 proc.).

– Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście prognozuje, że tegoroczne wyniki przeładunkowe powinny przekroczyć wynik wypracowany w 2022 roku – informuje Monika Woźniak-Lewandowska z ZMPSiŚ.

Przypomina, że dla portów Szczecin i Świnoujście rok 2022 był rekordowy pod względem przeładunków. Wynik blisko 37 mln ton był lepszy o 11 proc. niż w 2021.

– Optymizm wynika z rosnącego potencjału przeładunkowego i zamiany floty statków na większe – dodaje. – Przykładowo, 10 lipca odnotowano przeładunki dobowe na niespotykanym dotąd poziomie ponad 200 tys. ton. Tym samym zauważalnie są już skutki pogłębienia toru wodnego Świnoujście – Szczecin do 12,5 metra.

ZMPSiŚ podejmuje działania ukierunkowane na stały rozwój portów, stwarzając warunki i możliwości do obsługi coraz większej ilości ładunków. Po zakończeniu inwestycji port w Szczecinie zyska nowe i zmodernizowane nabrzeża w rejonie Basenu Kaszubskiego i Kanału Dębickiego. Terminal promowy w Świnoujściu będzie przystosowany do obsługi transportu intermodalnego. Rozbudowywany jest terminal LNG poprzez budowę dodatkowego stanowiska rozładunkowo-załadunkowego. Z kolei za sprawą inwestycji związanych z budową nowej i modernizacją istniejącej infrastruktury technicznej, oba porty będą bardziej przyjazne środowisku. Systematycznej poprawie ulega też infrastruktura dostępowa, w tym drogi i kolej łączące porty z zapleczem.

Przedsięwzięciem, które wpłynie pozytywnie na gospodarkę kraju i regionu oraz dopełni ofertę obu portów będą nowe terminale w Świnoujściu: głębokowodny kontenerowy oraz instalacyjny do obsługi morskich farm wiatrowych.

(ek)

 

 

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

do obserwator
2023-07-15 08:13:29
PO_wstanie, gdy PO wygra wybory!
obserwator
2023-07-14 06:11:04
Na terenie portu , terminala w Szczecinie powinna powstać nowa chlodnia.
+
2023-07-13 21:46:47
To chyba dobrze, że na plusie :)

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA