W ostatnich latach jedynie z kasy gminy na modernizację portu handlowego wydano ponad 7 mln złotych. Zbudowano nowe nabrzeża, place składowe, zmodernizowano infrastrukturę nawigacyjną portu. Ostatnio prywatny inwestor wybudował imponujący elewator o pojemności około 17 tys. ton. Inwestycja jest już właściwie skończona. By zwiększyć rentowność portu, czy choćby nawet działalności transportowej, konieczne jest podniesienie parametrów dla stepnickiego portu, tak by mogły być tam obsługiwane statki o nośności nie jak obecnie 1,5 tys. ton lecz nawet 3 tys. ton. To z kolei wymaga pogłębienia toru podejściowego do 4,5 m. Obecny standard to 4 m.
Andrzej Wyganowski, burmistrz Stepnicy zwrócił się z wnioskiem o pogłębienie toru podejściowego do stepnickiego portu do dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie. Ten jednak poczuł się niekompetentny w tej sprawie i odesłał burmistrza do Ministra Infrastruktury i Rozwoju. Pism było zresztą wiele. W odpowiedzi na jedno z ostatnich ministerstwo w osobie Doroty Pyć, podsekretarza stanu, odpowiedziało, że jednak sprawą powinien zająć się dyrektor UM w Szczecinie. W piśmie do burmistrza Stepnicy czytamy między innymi: „Ewentualna decyzja o pogłębieniu podejściowego toru wodnego wraz z obrotnicą do głębokości 4,5 m wymagałoby zmiany obowiązujących w tym zakresie przepisów. W tym celu należy skierować do dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie stosowny wniosek o zmianie parametrów infrastruktury zapewniającej dostęp do portu Stepnica. Potwierdzenie zasadności w/w zmiany może stanowić podstawę do wykonania prac pogłębieniowych.”
Podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju pisze dalej: „prace w zakresie zmiany parametrów podejściowego toru wodnego wymagać będą przeprowadzenia wielu niezbędnych procedur, w tym opracowania dokumentacji projektowej, analizy nawigacyjnej, spełnienia wymogów ochrony środowiska, jak również przeprowadzenia procedury przetargowej w celu wyłonienia wykonawcy. Rzeczywisty koszt inwestycji uzależniony będzie od wyników przedstawionych powyżej działań”.
Jakby tego było mało na końcu pisma podsekretarz stanu stwierdza, że i tak pieniędzy na to zadanie - nie ma.
Swojego rozczarowania nie ukrywa tymczasem burmistrz Andrzej Wyganowski. Mówi wprost, że Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju otrzymało już wcześniej pismo z uzasadnieniem inwestycji.
– Napisałem między innymi, ile wydaliśmy na rozbudowę portu, jakie są możliwości przeładunkowe, jak wpłynie inwestycja na rozwój gospodarczy gminy. Zleciliśmy także wykonanie profesjonalnej analizy nawigacyjnej dla portu handlowego. Tymczasem rzecznik Urzędu Morskiego informuje, że powinienem zwrócić się do Ministra Infrastruktury i Rozwoju... Do kogo jeszcze mogę się w tej sprawie zwrócić? – pyta retorycznie burmistrz.
A. Wyganowski zapowiada, że w takiej sytuacji sprawą zainteresuje posłów: „Ale nie teraz, pod koniec kadencji, lecz po wyborach”. Pogłębienie nie wymaga astronomicznych kwot. Szacuje się, że koszt robót to około 4,5 mln złotych.
Burmistrz podkreśla, że sprawą toru podejściowego do Stepnicy zainteresował właściwe urzędy jeszcze przed rozpoczęciem inwestycji w porcie. Zwrócił się także do marszałka zachodniopomorskiego, by uwzględnić inwestycję w strategii rozwoju regionu. Kiedy decydowano o pogłębieniu toru wodnego Szczecin- Świnoujście do 12,5 m, apelował, by „nie zapomniano o Stepnicy”. Nie udało się. Wiadomo już, że pogłębienie toru wodnego do Świnoujścia ujęte jest na liście inwestycji w nowej perspektywie finansowej UE.
Na razie pewne jest tylko to, że Urząd Morski w Szczecinie pogłębi tor podejściowy do Stepnicy do 4 m. To jednak nie satysfakcjonuje ani władz gminy ani tym bardziej inwestora, który wybudował potężny elewator. ©℗
Tekst i fot. R.K. CIEPLIŃSKI
Na zdjęciu: Port w Stepnicy obecnie. Zdaniem burmistrza A. Wyganowskiego, pogłębienie podejściowego toru wodnego do Stepnicy wpłynie na rozwój gminy. Do Stepnicy będą mogły zawijać jednostki o długości do 115 m i szerokości 13,5. Pozytywną opinię wydał w tej sprawie Urząd Morski w Szczecinie. Nie ma jednak woli, by pogłębić tor wodny.