Na budowie Polimerów Police trwają przygotowania do kolejnego ciekawego przedsięwzięcia. Będzie nim posadowienie w docelowym miejscu tzw. propan-propylen splittera – najwyższego urządzenia przyszłej instalacji. Pomoże w tym ogromny dźwig, którego montaż właśnie się rozpoczął.
Polimery Police to jedna z największych w historii polskiego przemysłu chemicznego inwestycji. Realizowana jest przez Grupę Azoty Polyolefins, spółkę celową należącą do Grupy Kapitałowej Grupa Azoty. W zakres przedsięwzięcia wchodzą: instalacja do odwodornienia propanu, instalacja do produkcji polipropylenu, zaplecze i infrastruktura logistyczna oraz terminal przeładunkowo-magazynowy (morski terminal gazowy). Generalnym wykonawcą jest koreańska firma Hyundai Engineering. Rozpoczęcie komercyjnej eksploatacji zaplanowano na pierwszy kwartał 2023 r. Całkowity szacowany budżet projektu wynosi blisko 7 mld zł.
Inwestycja przekroczyła już półmetek. Po serii transportów ponadgabarytowych przyszedł czas na równie wymagające czynności, a związane z lokowaniem urządzeń w miejscach docelowych. Obecnie trwają prace przygotowawcze mające na celu montaż największego elementu konstrukcyjnego przyszłej fabryki polipropylenu, tzw. propan-propylen splittera. Jest to część przyszłej instalacji do produkcji propylenu (PDH). Urządzenie służyć będzie do rozdzielenia propylenu i nieprzereagowanego propanu, dzięki czemu możliwe będzie uzyskanie produktu o czystości, wynoszącej minimum 99,6 proc. propylenu Ustawiony w pozycji pionowej, wraz z infrastrukturą techniczną osiągnie ponad 100 metrów wysokości i tym sposobem wyrośnie zdecydowanie ponad wszystkie pozostałe obiekty projektu.
Przypomnijmy, że ważący ok. 890 ton kolos dotarł do polickiego portu z Chin statkiem ciężarowcem „Jumbo Jubilee”. Zostanie osadzony w docelowym miejscu za pomocą dźwigu pierścieniowego (ang.ring crane), którego ramiona mogą podnieść obiekty o masie 2000 ton. Prawidłowe i precyzyjne złożenie dźwigu pochłania więcej niż dwa tygodnie.
– Co ciekawe, przedsięwzięcie logistyczne tej skali to mobilizacja blisko 77 kontenerów, w które zapakowano elementy konstrukcyjne dźwigu pierścieniowego i przetransportowano drogą morską z Holandii do portu barkowego w Policach – poinformował Artur Echaust, specjalista z Hyundai Engineering. – Zanim jednak dotarł na plac budowy, konieczne było przygotowanie placu składowego o powierzchni, bagatela, 5000 metrów kwadratowych.
Proces instalacji propan-propylen splittera planowany jest na początek maja br.
(ek)
Fot. Hyundai Engineering