Piątek, 22 listopada 2024 r. 
REKLAMA

Od „Helixa” do „Hippo”. 26 lat temu w Stoczni Szczecińskiej rozpoczęła się budowa statku dla Shella

Data publikacji: 12 lutego 2023 r. 09:15
Ostatnia aktualizacja: 17 lutego 2023 r. 10:35
Od „Helixa” do „Hippo”. 26 lat temu w Stoczni Szczecińskiej rozpoczęła się budowa statku dla Shella
Chemikaliowiec „Helix” Fot. Marek CZASNOJĆ  

5 lutego 1997 roku w Stoczni Szczecińskiej położono stępkę pod produktowiec oznaczony symbolem B 578 „Helix”. Statek o nośności 39 871 DWT, długości 182,99 m i szerokości 32,20 m budowany był dla znanej firmy z sektora paliwowego – Shell.

Wodowanie odbyło się 7 maja 1997 roku, a 27 czerwca armator odebrał statek ze stoczni. Był to dla Stoczni Szczecińskiej bardzo prestiżowy kontrakt.

Na jednostce znajdowały się 22 zbiorniki o łącznej pojemności 12 000 metrów sześciennych, przeznaczone do transportu różnego rodzaju ładunków chemicznych.

W roku 1997 „Helix” znalazł się na liście najciekawszych statków tzw. Significant Ships, ogłaszanej przez brytyjskie Królewskie Stowarzyszenie Projektantów Okrętowych.

Przez wiele lat chemikaliowiec był eksploatowany pod banderą Australii, a jego portem macierzystym był Geelong.

W roku 2011, a więc po 14 latach eksploatacji, statek został sprzedany firmie Teekay Shipping, która zmieniła nazwę jednostki na „Araluen Spirit”. Kolejnym właścicielem był południowoafrykański operator Unicorn Tankers, który w 2014 roku sprzedał statek do Indonezji, gdzie nabywca zmienił nazwę na „Hippo”. Historia „Helixa” zakończyła się w roku 2022, kiedy po 25 latach eksploatacji trafił do stoczni złomowej w Bangladeszu.

„Helix” okazał się pojedynczym projektem. Nie miał następcy, bowiem budowa jednostek oznaczonych symbolem B 578 nie była kontynuowana.

(ws)

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

FIGO
2023-02-20 16:00:38
PŻM odnowił flotę w Chinach po okazyjnej cenie oraz pomocy polskich specjalistów tam pracujących . Za kilka lat nie będzie już okazyjnej ceny ( może Wietnam , Pakistan ? ) . Chińczyk już teraz robi się drogi !
Jarl Bischek
2023-02-17 10:02:01
Ogromny sukces, czwarta czy tam druga stocznia na świecie. Nadymanie w stylu jaki reprezentuje dzisiaj rząd. Już myśleli, że złapali Pana Boga za nogi. Konferencje na Cyprze itd. A później klapa. Po stoczni został natomiast wzór rozwalania firmy czyli dzielenia na spółki i zatrudnianie firm zewnętrznych. W mojej tak zrobiono. Ale winni są zapewne Niemcy i to cofając się nie tylko do powstania, ale nawet do Mieszka I. Bo przecież musiał Niemcom płacić trybut Niemcom.
Typowy Polak
2023-02-17 08:07:31
A później stocznię zaczęli niszczyć...... Sami ją kurwa nieroby zniszczyliście.....pracować się nie chciało tylko związki zakładać i mordę drzeć.....zero rozwoju tylko klepanie tego samego gówna i darcie ryja.....to się nie mogło udać......jak w Ursusie Jelczu i innych autosanach....świat poszedł a wy zostaliście z tym kacapskim myśleniem i pretensje do całego świata że gówno zdechło ......... I wszyscy dookoła winni tylko nie banda nierobów....... Teraz stocznia pokazuje siłę.....4 miliony stra
LoLo
2023-02-14 13:12:10
Szkoda stoczni. Fajne statki budowała.
FIGO
2023-02-13 19:53:23
Teraz po latach błądzenia widać jak na dłoni jak Nas komuniści oszukali. Tusek ( policzmy głosy ) uwalił Rząd jedynego na tamte czasy uczciwego premiera Olszewskiego . Sejm złożony w większości z UB-ków i TW przyłożył łapę , aby się nie wydało , że większość sejmowa to kapusie i konfidenci .Dzisiaj to towarzysze w opozycji do PIS robią wszystko , aby z UE nie przyszły żadne należne nam pieniądze . Trzeba z tym gó...em wreszcie skończyć ! Na to się zanosi . Wybory , a po wyborach wpi ... l !
SLD zemściło się
2023-02-13 14:54:08
Na stoczni za Solidarność a PO zlikwidowało stocznie na polecenie Niemiec rękoma skorumpowanej komisarz UE.
Za ile i komu PO
2023-02-13 14:38:27
Sprzedało srebra rodowe jakim były stocznie w Szczecinie i w Gdyni? Stocznia szczecińska posiadała unikalne know how i technologie pozwalające na budowanie wyszukanych statków - zbiornikowców, gazowców. Dziś Polska mogłaby mieć własne gazowce budowane w Polsce. Niewybaczalną zbrodnią PO jest już nawet nie zniszczenie wartościowych zakładów ale przede wszystkim zniszczenie unikalnego know how. Tego nie da się łatwo odtworzyć zwłaszcza obecnie... PiS robi to samo z kopalniami węgla...
FIGO
2023-02-12 20:17:05
Poczytajcie komuchy i tuskojeby o Waszych osiągnięciach .Stoczniowcy i ich rodziny nigdy Wam tego nie zapomną .Ignoranci i służalcy wolnej i równej Europy . Nastąpił rozpad polskich rodzin , podróże za chlebem . To Wam zawdzięczamy och Wy durnie !
@Edek
2023-02-12 20:14:38
Komu to przeszkadzało? Najpierw komunistom z PZPR, którzy zapragnęli zostać kapitalistami, a potem naszym "przyjaciołom" z Unii Europejskiej. Zgraja niekompetentnych uniżonych wobec cwaniaków z Unii polityków z PO-PiS dopełniła reszty.
Super
2023-02-12 19:08:29
Piękne statki, piękne czasy.
Edek
2023-02-12 15:30:01
Miałem przyjemność brać udział w budowie tego statku .Byłem tez na nim w próbach morskich. Z wielkim rozrzewnieniem wspominam ten czas, czas mojej młodości. Stocznia potrafiła budować wspaniale wyrafinowane technicznie statki .Komu to przeszkadzało???????? Ci którzy do tego doprowadzili powinni zgnic w pierdlu i tego im z całego serca życzę.!!!!!!!
Bogdan
2023-02-12 14:26:15
Pracowałem na tym statku i byłem nawet w próbach morskich. Stocznia Szczecińska budowała dużo pięknych statków. Aż łza się w oku kręci na wspomnienia, piękne to były czasy.
stoczniowiec
2023-02-12 13:36:47
Piękne statki stocznia budowała.
Tak było!
2023-02-12 09:53:25
Potem stocznię zaczęli niszczyć najpierw polscy komuniści a polscy liberałowie spod znaku Firdojczlanda dobili ją do końca, bo była lepsza od stoczni niemieckich.

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA