Przed tygodniem przypłynął do Szczecina holownik „Fairplay-35”. Zacumował przy nabrzeżu Bułgarskim, gdzie jest przygotowywany do obsługi gazowców LNG w porcie zewnętrznym w Świnoujściu. Jednostka należąca do grupy holowniczej Fairplay Towage powiększyła flotę jej polskiej spółki.
– Mamy plan, by „Fairplay-35” bazował w Świnoujściu, gdzie będzie wykorzystywany m.in. do obsługi gazowców zawijających do terminalu LNG oraz większych statków w porcie – mówi Arkadiusz Ryż z działu operacyjnego Fairplay Towage Polska. – Zamierzamy też szukać zatrudnienia dla niego na Bałtyku.
Holownik zbudowano w 2011 r. w Hiszpanii. Kiedyś, jeszcze pod inną nazwą, pracował w hiszpańskim porcie Gijon, pełnił też funkcję asysty i wprowadzał gazowce do tamtejszego terminalu LNG. Ostatnio pracował w sektorze offshore w Angoli i właśnie z Afryki trafił do Polski. Wszystko wskazuje na to, że będzie pływał pod biało-czerwoną banderą. To obecnie najmocniejszy holownik portowy w kraju.
„Fairplay-35” ma 37 metrów długości, 14 m szerokości oraz 6,7 m maksymalnego zanurzenia. Jego moc (tzw. uciąg na palu) wynosi 103 tony.
– Obecność tak silnego holownika w naszej flocie ułatwi nam, logistycznie, obsługę gazowców LNG w Świnoujściu – zaznacza A. Ryż.
Przy każdym zawinięciu gazowca potrzebnych jest pięć holowników, z których dwa muszą mieć po minimum 80 ton uciągu. I takie jednostki zapewnia Fairplay Towage Polska. Dodatkowo, asystuje statek pożarniczy „Strażak-26”, należący do Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.
Do tej pory usługi w świnoujskim gazoporcie świadczyły mające po 90 ton uciągu „Fairplay XI” z Rotterdamu i „Fairplay IX” z Hamburga oraz „Uran” ze Świnoujścia, „Centaur II” z Gdyni i „Heros” ze Szczecina.
„Fairplay-35” będzie mógł się sprawdzić już podczas kolejnego zawinięcia w Świnoujściu gazowca „Al Nuaman”, który awizowany jest na 22 grudnia. Najpierw jednak zostanie w Szczecinie przygotowany do tej pracy – każdy bowiem gazoport ma swoje, określone w lokalnych przepisach portowych, wymogi i jednostki w nim operujące muszą je spełniać.
Dodajmy, że holowniki Fairplay Towage Polska stacjonują w Szczecinie (od niedawna przy nabrzeżu Warsztatowym), Świnoujściu i Gdyni.
Elżbieta KUBOWSKA
Fot. Michał Dudek/Fairplay Towage Szczecin