poniedziałek, 18 czerwca 2018.
Strona główna > Gospodarka > Obiecująca próba

Obiecująca próba

Obiecująca próba
Data publikacji: 2018-01-30 08:03
Wywietleń: 1362 311588

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście zamierza przystosować infrastrukturę świnoujskiego terminalu promowego do obsługi tzw. transportu intermodalnego. To przewóz towarów, które zwykle w naczepach lub kontenerach pokonują trasę przy użyciu różnych gałęzi transportu. Przedsięwzięcie ZMPSiŚ jest na etapie dokumentacji projektowej, tymczasem pociąg z naczepami na wagonach dotarł do Świnoujścia już pod koniec 2017 roku. Był to przewóz pilotażowy, ale obiecujący. Uruchomiło go Kolejowe Przedsiębiorstwo Spedycyjne.

Pociąg intermodalny, załadowany naczepami drogowymi pokonał trasę Świnoujście–Wrocław–Świnoujście w połowie grudnia. Był to prawdopodobnie pierwszy tego rodzaju przejazd w historii kolei w Świnoujściu oraz zaangażowanych terminali i przewoźnika kolejowego, który go zrealizował. W przedsięwzięciu, oprócz zespołu KPS, udział wzięli: Terminal Promowy Świnoujście, Euro Terminal w Świnoujściu, prywatny przewoźnik kolejowy Majkoltrans z Wrocławia, Terminal Kontenerowy Schavemaker w Kątach Wrocławskich oraz przewoźnicy samochodowi Carmot i Mega Container. Nadawcą naczep była norweska firma Bring Linehaul, a wagony wypożyczyła szwajcarska Wascosa.

Głównym celem pilotażowego przejazdu była weryfikacja założeń organizacyjnych projektu. Otwiera on nowe możliwości przewozowe. Według KPS, test udowodnił, że przewóz kolejowy może być bardzo szybki, a po zakończeniu modernizacji głównych szlaków kolejowych stanowić znakomitą konkurencję dla transportu drogowego. Przewozy pomiędzy Polską a Skandynawią rosną co roku o ok. 10 proc. Wprowadzanie kolejnych promów do serwisu nie rozwiązuje problemu. Kierowcy i ich ciężarówki stoją w długich kolejkach po obu stronach Bałtyku. Dlatego zainteresowanie transportem intermodalnym jest coraz większe.

– Pojawili się kontrahenci, którzy są zainteresowani nie tylko przewozem naczep, ale też kontenerów ze Świnoujścia do centrum i na południe Polski – powiedział nam Andrzej Górnikiewicz, właściciel Kolejowego Przedsiębiorstwa Spedycyjnego działającego w Świnoujściu. – Nasz pociąg jest uniwersalny, może przewozić zarówno naczepy, jak i kontenery.

Obecnie trwają analizy pilotażowego przewozu, mające na celu ulepszenie organizacji całego łańcucha transportowego. Chodzi o wskazanie mankamentów i wyeliminowanie „wąskich gardeł”, m.in. przy organizacji logistyki okołoterminalowej.

– Przeznaczyliśmy na to kwartał – zaznaczył A. Górnikiewicz, który ma nadzieję, że w kwietniu ruszą regularne kursy intermodalnego pociągu. – Pracujemy nad szczegółowym rozkładem jazdy.

Zakłada się, że początkowo będą to trzy kursy w tygodniu, choć partnerzy KPS chcieliby ich więcej.

– Na pewno skorygujemy zakładaną wcześniej ofertę cenową – podkreślił szef KPS. – Pierwszy przejazd pokazał, że można ją poprawić, by była jeszcze bardziej konkurencyjna wobec transportu drogowego.

Pociąg w pilotażowym przewozie złożony był z 10 wagonów, tzw. dwukieszeniowych (mogących przewieźć po dwie naczepy lub dwa kontenery).

– Nasi klienci sugerują, żebyśmy zwiększyli jego długość – dodał A. Górnikiewicz.

Niewykluczone, że zamiast trzech 10-wagonowych pociągów w tygodniu kursować będą dwa, ale złożone z 16 wagonów.

Elżbieta KUBOWSKA

Fot. www.kps-ag.pl

Obiecująca próba

Komentarze

Dodaj komentarz

Akceptuję regulamin. Link do regulaminu
Pogoda
15
na godz. 00:00
Zobacz prognozę na trzy dni

Przez granice

Dodatek specjalny do „Kuriera Szczecińskiego”
Przez granice
CZYTAJ WIĘCEJ

Über die Grenzen

Sonderbeilage der Zeitung „Kurier Szczeciński”
Uber die grenzen
LESEN SIE MEHR

Filmy

Finalistki Gryfii na plenerze cz.2
Finalistki Gryfii na plenerze literackim
Plener literacki wystartował
Poprzedni Następny

Nekrologi

W Kurierze Szczecińskim
Kup najnowsze lub archiwalne wydanie Kuriera Szczecińskiego w wersji elektronicznej.
Przejdź do sklepu
Zamieść ogłoszenie w Kurierze Szczecińskim oraz w wersji elektronicznej.
Daj Ogłoszenie
Cyfrowy