Urząd Morski w Szczecinie ogłosił nowy przetarg na budowę dwóch wielozadaniowych jednostek pływających. W poprzednim wpłynęła tylko jedna oferta, którą odrzucono. W związku z tym postępowanie zostało unieważnione.
Nowe statki mają m.in. obsługiwać pławy morskie, wykonywać pomiary hydrograficzne, pełnić funkcje ratownicze i holownicze, usuwać rozlewy olejowe i kruszyć lód. Jeden będzie służyć administracji morskiej w Szczecinie, a drugi Urzędowi Morskiemu w Gdyni. Przedsięwzięcie ma zapewnione dofinansowanie unijne (204 mln zł).
W pierwszym przetargu na budowę jednostek jedyną ofertę złożyło trójmiejskie konsorcjum firm: Remontowa Shipbuilding z Gdańska, Enamor z Gdyni i NED-Project z Gdańska. Zaproponowało cenę ponad 356 mln zł (brutto), znacznie przekraczającą kwotę, jaką na ten cel przeznaczył urząd morski (231 mln zł). Ta oferta została odrzucona (konsorcjum nie zgodziło się na treść umowy wymaganą przez zamawiającego).
Urząd przygotował i ogłosił już nowy przetarg. Zmieniono niektóre wymogi.
– Najważniejsze zmiany dotyczą klasy lodowej jednostek i parametrów dronów – poinformowała Ewa Wieczorek, rzecznik prasowy UMS.
W poprzednim postępowaniu przetargowym wymagano klasę lodową L1A (dla żeglugi w zimie na morzach niearktycznych w ekstremalnie ciężkich warunkach lodowych). Teraz wystarczy klasa L1 (dla żeglugi w zimie na morzach niearktycznych w ciężkich warunkach lodowych).
Jednostki mają być wyposażone w urządzenia specjalne, między innymi w dwa komplety bezzałogowych statków powietrznych pionowego startu i lądowania (dronów). W nowym przetargu ich parametry zostały zmniejszone.
Oferty można składać do 28 kwietnia. Statki mają być zbudowane do połowy 2020 roku.
Tekst i fot. (ek)