Środa, 13 listopada 2024 r. 
REKLAMA

Nowy prom do Ystad. Polska Żegluga Bałtycka wprowadza kolejną jednostkę

Data publikacji: 13 sierpnia 2022 r. 09:20
Ostatnia aktualizacja: 17 sierpnia 2022 r. 15:12
Nowy prom do Ystad. Polska Żegluga Bałtycka wprowadza kolejną jednostkę
Konferencja prasowa w PŻB w Kołobrzegu Fot. Artur BAKAJ  

Prosto z włoskiej stoczni trafi do Polskiej Żeglugi Bałtyckiej nowy prom pasażersko-samochodowy. Co prawda jednostka, która jest jeszcze budowana, przez pierwszych 10 lat będzie czarterowana od jej właściciela, ale już po 6 latach polski armator będzie mógł ją kupić.

W czwartek na specjalnie zwołanej konferencji prasowej z dumą opowiadali o tym sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Marek Gróbarczyk, poseł Czesław Hoc oraz prezes PŻB Andrzej Madejski. Statek zgodnie z umową zostanie odebrany w połowie 2024 roku, a do eksploatacji wejdzie najpóźniej z początkiem 2025 roku. Jak przyznaje prezes Madejski, obsługiwać on będzie linię ze Świnoujścia do Ystad. Z czasem zastąpi najstarsze promy armatora, ale jeszcze nie teraz.

Pozyskanie jednostki możliwe było między innymi dzięki państwowym środkom.

– W zeszłym roku przygotowaliśmy specjalny program dofinansowania wymiany floty u naszych armatorów. W tym zakresie PŻB i PŻM otrzymały z budżetu państwa miliard złotych. Drugie dofinansowanie to 140 mln zł, które zostało przekazane PŻB na zakup nowego promu, o którym mowa – podkreślał w trakcie konferencji M. Gróbarczyk.

Z pozyskania nowej jednostki cieszy się także poseł Czesław Hoc.

– Polska Żegluga Bałtycka nabrała wiatru w żagle i wypływa na szerokie wody Bałtyku. Idziemy do przodu, rozwijamy się i cała naprzód! – skwitował wydarzenie parlamentarzysta.

Nowy prom będzie miał 216 metrów długości i 28 metrów szerokości. Pomieści tysiąc pasażerów. Podróżni będą mieli do swojej dyspozycji 216 kabin. Prom będzie miał też samochodową linię ładunkową o łącznej długości 3 km. Tym samym na wszystkich tego typu jednostkach należących do kołobrzeskiego armatora zmieścić będzie można pojazdy o łącznej długości 13 km. To spory potencjał jak na bałtyckiego przewoźnika.

– Negocjacje związane z zakupem trwały długo, bo w grę wchodziły sprawy techniczne. Ostatecznie prom zostanie dostosowany do naszych potrzeb. Na jednostce, po jej odebraniu, zamontowana zostanie jeszcze instalacja umożliwiająca napędzanie z wykorzystaniem paliwa gazowego. Spełnione tym samym zostaną nie tylko warunki środowiskowe, ale i ekonomiczne – mówił do dziennikarzy zebranych na tarasie kołobrzeskiej siedziby armatora prezes Andrzej Madejski.

Pozyskanie nowego promu oznaczać będzie konieczność zwiększenia zatrudnienia przez spółkę. W tej chwili na morzu pracuje dla niej 600 marynarzy. To nie ostatnie słowo armatora dotyczące unowocześniania floty. W 2026 roku PŻB ma dysponować kolejnym promem, na który zgodnie z założeniami wyda miliard złotych. ©℗

(pw)

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Klara
2022-08-17 13:36:21
Ile statków zbudowano w Stoczni Szczecińskiej przez 7 lat rządów PiS?
Realista
2022-08-17 12:14:06
Zapraszam do nowych statków "Stena Line" i "TT Line" - nie nadgonimy ich !!! Unity Line to już promy "takie sobie" , Dzięki PŻB jakoś wyglądamy , a nowe promy - gwarancje rządowe stanęły w miejscu - Stocznia Remontowa w ryzyku finansowym - a koszt promu to już ponad miliard zloty sztuka - "stępka" dla Szczecina to bardzo wstydliwy temat ! Smutne - "propaganda" nadal o katarskiej kompromitacji Tuska a przez ostatnie 7 lat PIS- Stocznia Szczecińska brak rozwoju i dokonań SMUTNE
rdzewiejąca stępka
2022-08-17 09:03:39
A co ze rdzewiejącą stępką? sprzedajecie na złom?
rejs
2022-08-14 17:47:07
A kiedy do Kopenhagi?
Tylko nie malujcie ?
2022-08-14 12:40:39
Wiecej "dziobow" Promow Polferries... bo to tylko je Szpeci i wyglada na "dziecinade"...??
Nick
2022-08-13 12:55:55
Ale jak to z Włoch obcy kapitał wspierają ,miały być polskie promy w Szczecinie gdzie to wszystko jest ?!
###
2022-08-13 10:58:18
Panie premierze, panie ministrze to z tej W Y Ś W I Ę C O N E J parę lat temu w Szczecinie STĘPKI ten prom ????? BRAWO ~ pis ~ następna spełniona wasza obietnica - szkoda , że nie w Szczecinie ???? Lepiej wspomagać przemysł stoczniowy Włoch !!!!! Korea Południowa też się cieszy z kontraktu na gazowce ( pierwszy będzie miał imię Kaczyński szkoda , że pod Francuzką banderą ??? ) Znowu wielki sukces !!!! BRAWO
FIGO
2022-08-13 10:56:02
Szczecińskie konsorcjum okrętowe " bez jaj " ! Prom ze Szczecina, nie wybudowany ! Przemysł okrętowy w Szczecinie zalany przez pływające ogrody. Niedługo szczecinianie zapomną , że była tu przez pewien okres najlepsza stocznia w Europie . Komuchy płaczące w rękaw Jacusia harcerza " wykończyły" pana Piotrowskiego i jego Holding . No i się wszystkim pięknie zesrało ! GUFI , GUFI, GUFI !!!

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA